خبرگزاری کار ایران

ظریف در گفت‌وگوی ویژه خبری:

شجاعت مقاومت و مذاکره را داریم/ اسنپ بکی در قطعنامه ۲۲۳۱ وجود ندارد/ پمپئو منتظر است فیلم برجام بیاید بیرون/ در سازمان ملل نقشه‌ای از تحریم‌های آمریکا را نشان می‌دهم

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۴۴۷

وزیر خارجه کشورمان گفت: اسنپ بکی در قطعنامه ۲۲۳۱ وجود ندارد. پمپئو می‌گوید یک سازوکار ساده است و آن را نخوانده است و الان منتظر است فیلم برجام بیاید بیرون.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: آنچه که واضح است کلیه اعضای شورای امنیت به استثنای آمریکا و یک کشور دیگر رسما اعلام کردند اقدام آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسند‌.

وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد: دوحالت دارد؛ هنگامی کشورها با آمریکا مخالف هستند زمانی هم است که اعتقاد دارند آمریکا جایگاهی ندارد و ما در حال حاضر حالت دوم را دارا هستیم.

وی ادامه داد: اگر خاطرتان باشد در حدود یک ماه قبل آمریکایی‌ها یک قطعنامه‌ای را برای ادامه دادن محدودیت‌های تسلیحاتی پیشنهاد دادند. آنها این قطعنامه ۳۵ بندی را به چهار بندی تغییر دادند که حتی نیاز به وتو هم پیدا نکرد ولی اینجا یک وضعیت متفاوت است اینجا ۱۳ کشور به رئیس شورای امنیت نامه نوشتند و گفتند اقدام آمریکا برای استفاده از سازوکار هم اسم ماشه و هم اسنپ بک که آمریکا استفاده می‌کند هیچ کدام در قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام نیامده است. آمریکا یک کلک تبلیغاتی زدند چون مردم آمریکا و خبرنگاران و پامپئو هم قطعنامه ۲۲۳۱ را نخوانده است و به صحبت‌های کری و اوباما استناد می‌کند.

ظریف گفت: اسنپ بکی در قطعنامه ۲۲۳۱ وجود ندارد. پامپئو می‌گوید یک سازوکار ساده است و آن را نخوانده است و الان منتظر است فیلم برجام بیاید بیرون. این بار ۱۳ کشور نامه نوشتند و گفتند آمریکا حق این کار را ندارد آن کشوری که به ادامه محدودیت‌های تسلیحاتی ایران رای داده بود اینجا سکوت کرده و از آمریکا حمایت نکرده است.

وی با بیان این‌که آمریکایی‌ها از روش قلدری استفاده کرده و می‌گویند هر کس به ایران سلاح بفروشد، تحریم می‌کنیم، اظهار  داشت: همین اعلام و تهدید به تحریم نشان می‌دهد آنها هم اعتقاد به بازگرداندن تحریم‌ها اعتقادی ندارند زیرا وقتی قطعنامه ۱۹۲۹ تصویب شد، آمریکا این حرف را نزد ولی الان مجبور به توسل به قلدری هستند.

وزیر امور خارجه درباره این‌که آیا فعال کردن سازوکار حل اختلاف به بازگشت تحریم‌ها منجر نمی‌شود، گفت: متن این است که بعد از گذشت یک روند آن کشور می‌تواند اقدام به بازگرداندن تحریم‌ها کند ولی این روند به اقدام آن کشور مشروعیت می‌دهد یا خیر. این روند طولانی و پیچیده است.

وی ادامه داد:  گویا بولتون تنها کسی است که قطعنامه ۲۲۳۱ را خوانده است، همانطور که او گفته این روند طولانی است و همین روند می‌تواند حق وتوی اعضای شورای امنیت را مخدوش کند. یکی از دلایل استناد بولتون به برجام این است که می‌گوید این روند حق وتوی ما را نابود می‌کند و مدعی است منافع راهبردی ما حفظ وتوی ماست.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان  با اشاره به این‌که در قطعنامه ۲۲۳۱ به اعضای برجام اشاره شده است، اظهار  داشت: در زمان تصویب قطعنامه ۲۲۳۱، آمریکا مشارکت‌کننده در برجام بوده است، بگذارید یک مثالی بزنم  شما وقتی ازدواج کنید نام شما به عنوان زوج و یک فرد دیگر به عنوان زوجه در سند ازدواج قرار دارد. چند سال بعد ممکن است این دو نفر طلاق بگیرند اما یک نفر دیگر پشیمان می‌شود و به دادگاه می‌رود و سند ازدواج را نشان می‌دهد که من با آن طرف ازدواج کرده‌ام. شما زمانی ازدواج کردی ولی الان نه.

ظریف یاد آور شد: آمریکایی‌ها دو سال و نیم قبل اعلام کردند که در اکتبر ۲۰۲۰ محدودیت‌ها ادامه می‌یابد، در سایت وزارت خارجه‌شان روزشمار گذاشتند، قطعنامه ارائه کردند و آن را از ۳۵ صفحه به قطعنامه ۴ بندی تبدیل کردند که در آن هم شکست خوردند. آنها روند شکست خورده‌ای را آغاز کردند در حالی که عضو آن نیستند.

وی  درباره تحریم ثانویه کشورها از سوی آمریکا گفت: آمریکایی‌ها قاعده قلدری دارند که همواره از آن استفاده می‌کنند و ممکن است این بار هم استفاده کنند. البته جامعه بین‌المللی باید تصمیم بگیرد که چه کند. آمریکا به خاطر نفوذ مالی توانست قلدری‌اش را در حوزه مالی به نتیجه برساند. البته تمام کسانی که رعایت می‌کنند می‌گویند علیرغم غیرقانونی بودن تحریم‌ها این قاعده را رعایت می‌کنیم چون قلدری می‌کنند اما توجه نکردند این روند و قاعده برای آنها هم ممکن است انجام شود چون ممکن است نورد استریم را تحریم کنند.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: رفتار  قلدرمابانه آمریکا تازه نیست؛ از تشکیل ملل متحد تا به امروز، آمریکا ۱۲۰ تحریم اعمال کرده است یعنی تحریم را به عنوان ابزار استفاده می‌کند. من در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی دارم و در آن، نقشه‌ای را نشان می‌دهم که همه دنیا به غیر از یک نقطه کوچک، تحریم شده‌اند.

وی تاکید کرد: این سلطه در حال پایان است. اگرچه آمریکا در حوزه مالی نفوذ دارد ولی آن هم در حال پایان است بنابراین چین برای همین است که چین از پول خودش، یوان استفاده می‌کند و اروپا نیز تلاش می‌کند از یورو استفاده کند و حتی همه دوستای آمریکا سعی می‌کند از پول‌های ملی خودشان استفاده کنند، برای اینکه می‌دانند این قدرت او چماقی است که علیه جامعه بین المللی از آن استفاده می‌کند.

وی درباره اینکه اروپایی‌ها بعد از لغو تحریم‌های هسته‌ای به ایران سلاح نخواحد فروخت، خاطرنشان کرد: اروپایی از اول انقلاب تا به حال به ما سلاح نمی‌فروشند و از قطعنامه‌هایی که سال ۸۹ صادر شده است و حتی پیش از آن از اول انتخاب انقلاب و در دوره جنگ تحمیلی با پویش تحمیلی واسنا از فروش سلاح به ایران خودداری کرده‌اند، در بسیاری موارد خودکفا هستیم اما در جاهایی که نیاز به خرید تسلیحاتی داریم این تحریم‌های سازمان ملل برداشته می‌شود و کشورها اجازه دارند با جمهوری اسلامی مبادله تسلیحاتی داشته باشند.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: یک چهارم کل خریدهای تسلیحاتی دنیا در منطقه خلیج فارس انجام می‌شود  اما ایران در هیچ کدام از این خریدها حضور ندارد، بنابراین می‌توانیم از رابطه با روسیه و چین استفاده کنیم.

وی در مورد واکنش آمریکا به شرکت‌هایی که می‌خواهند به ایران اسلحه بفروشند، با بیان اینکه آمریکا با تحریم‌های ثانویه که اعمال می‌کند نشان می‌دهد که قرار نیست قطعاً ۱۱۲۹ بازگردد، یادآور شد: وقتی قطعنامه لازم‌الاجرایی صادر می‌شود، کشور‌ها موظفند در قوانین داخلی خود آنها را بیاورند، یعنی اگر این قطعنامه بگوید کشوری نباید با ایران سلاح مبادله کند، باید در قوانین‌شان حاضر شود و باید در کمیته‌ای که در شورای امنیت از همه اعضا تشکیل می‌شود، گزارش بدهند و همچنین گروهی هم برای نظارت تشکیل بر آن می‌شود، یعنی مکانیزم ملی دبیرخانه و مکانیسم شورای امنیت وجود دارد که الآن هیچکدام از آنها قابل شکل‌گیری نیست.

ظریف یادآور شد: از ۱۹۲۱ همه این‌ها اتفاق افتاد و بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ اکثر کشورها قوانین داخلی خودشان را لغو کردند، یکی از دلایلی که اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ طول کشید به این دلیل بود که همان قرارداد که برای ۱۹۲۹ بود، می‌بایست از قوانین کشورها حدف می‌شد حالا اکثر کشورها باید دوباره آن را لحاظ کنند که اتفاق نمی‌افتد. همچنین شورای امنیت باید کمیته نظارت و همه آن مراحل را طی کند که انجام نخواهد شد.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه آمریکا نمی‌تواند اما ادعا می‌کند که ۱۹۲۹  بازگشته است و طبق بندهای آن ادعای حقوقی دارد اما این اقدامات آمریکا راهزنی دریایی است، خودش مدعی است که‌ بر اساس ۱۹۲۹ آن را اجرایی‌ می‌کند اما از نظر جامعه جهانی چنین چیزی امکان ندارد  و مثل این می‌ماند که آدم قداره‌بندی سر کوچه بیاستد و بگوید هر کسی عبور می‌کند باید به من پولی بدهد.

وی گفت: آمریکا پیشتر این وضعیت را ایجاد کرده کشتی‌های کشور ونزوئلا را توقیف کردند اما اگر این اتفاق برای جمهوری اسلامی بیفتد واکنش نشان خواهیم داد. معتقدیم که این موضوع سیاسی است و آمریکایی‌ها وارد این حوزه نخواهند شد و همه رسماً اعلام خواهیم کرد که اگر آمریکا بخواهد به ادعای خودش ۱۹۲۹ را اجرایی کند، از نظر بین‌المللی این اقدام راهزنی بین‌المللی است و باید با آن برخورد شود.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: اولین باری که ایران مکانیسم حل و فصل اختلاف داخل برجام را راه انداخت در نوامبر ۲۰۱۶ و آبان و آذر ۱۳۹۵ و زمان اوباما بود که آمریکا قانون تحریم‌های ایران را تمدید کرد کنگره تمدید کرد ولی اوباما امضا نکرد ولی وتو نکرد و یکی از معدود قوانینی است در آمریکا که بدون امضای رئیس جمهور می‌رود برای اجرا.  همان زمان ما براساس بند ۳۶ برجام روند حل و فصل اختلافات را شروع کردیم بعد از اینکه در ۱۳۹۷ آمریکا از برجام خارج شد باز هم روند حل وفصل اختلافات را براساس بند ۳۶ شروع کردیم.

ظریف تصریح کرد: بعد از اینکه در سال ۹۶ آمریکا از برجام خارج شد باز هم یک روند حل و فصل اختلافات را شروع کردیم بر همان اساس در نوامبر سال ۲۰۱۸ طی نامه ای بنده به مسئول وقت اتحادیه خانم موگرینی نوشتم که ما روند حل و فصل اختلافات را شروع و تمام کردیم چون طبق روند باید بعد از ۱۵ روز جلسه کارشناسی و بعد از آن جلسه وزرا و بعد طرفی که علیه وی شکایت شده می تواند موضوع را به کمیته سه نفره حل اختلاف بکشاند ما این کارها را انجام دادیم. طرف مقابل به آن کمیته نرفت ۱۱ تعهد به ما داد که در نهایت ما بعد از اجرایی نشدن تعهدات روند کاهش تعهدات خودمان را اجرایی کردیم.  

وی افزود: از اردیبهشت سال ۹۸ شش ماه به آنها وقت دادیم و در نهایت در پنج مرحله تعهدات برجامی را در چارچوب مکانیسم حل اختلاف کاهش دادیم.  

وزیر امور خارجه گفت: ما نه تنها به سازوکار حل اختلاف مراجعه کردیم بلکه مراحل آن را هم طی کردیم و اقدامات خودمان را برای کاهش تعهدات انجام دادیم. امروز به غیر از بحث نظارت ها محدودیت های دیگری که در برجام پذیرفته بودیم را رعایت نمی کنیم زیرا اروپایی ها نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند.

وزیر خارجه با بیان اینکه اروپایی ها در دی ماه گذشته روند حل اختلاف در میان خودشان راه انداختند که هنوز این روند به مرحله اول خود هم نرسیده است، تصریح کرد: واقعیت این است که وقتی اروپایی ها این اقدام را انجام دادند ما فورا پاسخ دادیم که اقدام ما در چارچوب ماده ۳۶ بوده و نیامده ایم ابتدا به ساکن تعهدات خود را متوقف کنیم.

ظریف گفت: ما به اروپایی ها اعلام کردیم که روند حل و فصل اختلافات را طی کرده ایم و به آنها اعلام کردیم که ۱۱ تعهد در اجرای حل و فصل اختلافات به ما داده بودید که اجرایی نکردید. ما در حاشیه سازمان ملل متحد جلسه وزرا گذاشتیم باز هم اروپایی ها تعهد دادند و باز هم نتوانستند اجرایی کنند.  

وی خاطر نشان کرد: وقتی ما در نوامبر ۲۰۱۸ به اروپایی ها اعلام کردیم که روند کاهش تعهدات را شروع کردیم اینها یک کلمه به ما پاسخ ندادند. در ماه می ۲۰۱۹ یعنی اردیبهشت سال ۹۸ که ما اقدام را شروع کردیم آنوقت گفتند که این اقدام شما خلاف برجام است.

وزیر خارجه با بیان اینکه ما ما فوری به اروپایی ها پاسخ دادیم که اقدام ما طبق مواد برجام است، افزود: وقتی آنها روندی را شروع کردند ما اعلام کردیم که روند شما را به رسمیت نمی شناسیم چون شما در مقابل اقدام نقض می توانید اقدام کنید نه در مقابل اقدام جبرانی.

ظریف افزود: جمهوری اسلامی چه در قضیه کاهش اقدامات در برجام و چه در مسائل دیگر طبق برجام حقوقی و سیاسی عمل کرده و دست بالا را دارد و اروپایی ها وقتی که آن ادعا را مطرح کردند با مخالفت چین و روسیه روبه رو شدند. مسکو و پکن به اروپایی ها اعلام کردند که ادعای شما در داخل برجام بی معناست لذا اگر بخواهند این مکانیسم را طی کنند سازوکار راحتی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: اسنپ بکی وجود ندارد. هیچ حالت خودکار و اتوماتیکی وجود ندارد. اینطور نیست که هر کسی از مادرش قهر کند بیاید مکانیسم اسنپ بک راه بیاندازد.  

وزیر خارجه به صحبت های بولتون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا اشاره کرد و گفت: بولتون اعلام کرد که این روند یک روند پیچیده و طولانی است ما خودمان این روند طولانی را در ایران طی کردیم و برخی گفتند چرا اینقدر صبر می کنید دلیل آن این بود.

ظریف بیان کرد: آنچه ایران را قوی کرده این واقعیت است که ما به مردم خودمان تکیه کردیم. قدرت ما مردم خودمان و نیروهای مسلح ما هستند که آنها هم برخاسته از این مردم است. ممکن است سختی‌هایی را تحمل کرده باشیم امروز مردم ما در فشار و مضیقه هستیم من به عنوان خدمتگزار شرمنده مردم هستم که این فشارها را تحمل کردند. اگر آمریکا موفق شده بود با فشارش مردم را به زانو دربیاورد شرایط به گونه دیگری بود. آمریکا فکر می‌کرد می‌تواند این مردم را به زانو در بیاورد.

وی افزود: علتی که ما قدرتمندیم این است که ما کشور قانونمندی هستیم و کشور قابل اعتمادی هستیم و دوستانی داریم که با روش هژمونیک برخورد نمی‌کنیم به روش تعامل با کشورهای منطقه رفتار می‌کنیم، اگر ما هزینه‌ای در منطقه می‌کنیم عربستان صدها برابر ما هزینه می‌کند  ولی موفق نمی‌شود چون روابط خود را به گونه‌ای دیگر ترسیم کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آمریکا از ایران چه می‌خواهد؟ خاطرنشان کرد:‌ از سال ۱۳۷۱ که دیوار برلین فرو ریخت شرایط گذاری در دنیا داریم که رقابت‌ها در این شرایط سنگین می‌شود آمریکایی‌ها خیال کردند نظم آمریکایی را ایجاد می‌کنند و معلوم شد اشتباه کردند بعد تلاش کردند با استفاده از نیروی نظامی خود آمریکا در حوزه امنیت برتری دارد و ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه نظامی می‌کند و احساس می‌کنند هر موضوعی را امنیتی کنند موفقیت به دست می‌آورند. 

 ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: چین بعد از مدتی، از برآمدن صلح‌آمیز سخن گفت. آمریکاییها از دوران اوباما گفتند چین در حال تبدیل شدن به قدرت اول جهان است،  لذا بر چین متمرکز شدند. اقدامات دوران ترامپ از زمان اوباما شروع شد. آنها گفتند نقطه ثقل ما شرق آسیا و چین است.  

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به ادعای مقامات آمریکایی اظهار داشت: آمریکایی‌ها می‌گویند سه کشور مانع هژمونی ما هستند؛ روسیه، چین و ایران. البته اشتباه می‌کنند. دوران هژمونی به پایان رسیده است. اگر این سه کشور در مقابل هژمونی آمریکا نایستند، عوامل دیگری هستند که هژمونی آمریکا را با چالش روبه‌رو می‌کنند.  

به گفته وزیر امور خارجه، ما وارد دوران پساغربی شده‌ایم. این البته به معنای پایان قدرت آمریکا نیست ولی آمریکا دیگر قدر قدرت نیست هرچند ممکن ابرقدرت باشد. دعوا این است که ما نپذیریم آمریکا این نقش را ایفا کند. آمریکا نمی‌تواند این نقش را ایفا کند، چه ایران باشد و چه نباشد. 

ظریف درباره ادعای ترامپ برای توافق یک هفته‌ای با ایران از یکسو و اظهارات تند پمپئو علیه ایران از سوی دیگر، تصریح کرد: ترامپ توبه کند، خسارت پرداخت کند، تعهد بدهد. به او ربط دارد، ما نباید کاری کنیم. میز برجام همیشه بوده است اما برگشتن به این میز به راحتی نیست. صدها میلیارد به مردم ما خسارت زده، موجب کشتار مردم شده، سردار بزرگ ما را شهید کرده است. اگر ترامپ این کارها را می‌تواند بکند، یک هفته که سهل است، ۲۴ ساعته هم می‌توانند برگردند.  

وی ادامه داد: دولت آمریکا دولتی است که سردار سلیمانی را شهید کرده و با کمال وقاحت این مسئله را پذیرفته است. دولتی است که مانع دسترسی مردم به دارو شده و موجب شده اقتصاد ایران ضرر کند. آنها می‌گویند ما اقتصاد ایران خسارت زده‌ایم. البته اقتصاد ایران خسارت دیده ولی نابود نشده است. آنها فکر می‌کردند سه ماهه همه چیز تمام می‌شود ولی مردم در مقابل ترامپ ایستادند. 

این دیپلمات عالی‌رتبه ادعاهای ترامپ در مورد توافق یک هفته‌ای با ایران را دارای مصرف انتخاباتی دانست و خاطرنشان کرد:‌ سه نفر به کاخ سفید آمده و یک چیزی را امضا کردند. اینها ۲۵ سال همکاری امنیتی با یکدیگر دارند، حالا کاغذی را امضا کردند که صلح کردیم. مگر با یکدیگر جنگ می‌کردید؟ همسایگان ما متاسفانه فکر می‌کنند این رژیم می‌تواند از آنها دفاع کند. اسرائیل اگر مرد بود، از خود در برابر جهاد اسلامی و حماس از خود دفاع می‌کرد.

ظریف درباره ادعای مقاومت آمریکایی درباره تلاش ایران برای اثرگذاری در نتایج انتخابات این کشور ابراز داشت: برخلاف ترامپ که می‌گوید ایران منتظر کس دیگری است، این حرف‌ها مصرف انتخاباتی دارد. ایران کشور مستقلی است و در امور داخلی آمریکا دخالت نمی‌کند. شما کودتا نکنید، انتخاب مردم را زیرپا نگذارید، ایران در کار کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند. 

وی با تاکید بر اینکه ما آنقدر شجاعت داریم که نه تنها در برابر آمریکا بلکه در برابر شش قدرت بزرگ مذاکره کنیم، بیان کرد: برجام منافع ایران را در خود نگه داشت علیرغم آنکه روبه‌روی آمریکا نشستیم. ما از مذاکره فرار نکردیم ولی زیر بار زورگویی هم نرفتیم. شجاعت مقاومت را داریم، شجاعت مذاکره را هم داریم. این را باید طرف مقابل انتخاب کند. حرف ما این است که زیر بار سلطه و زور نمی‌رویم.  

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره نامه اخیر تروییکای اروپایی و ادعای آنها درباره حمایت بیش از تعهد آنها از ایران و برجام یادآور شد: آنها شوخی می‌کنند. سه کشور به خیال خود قدرتمند دنیا، نتوانستند در برابر زورگویی آمریکا مقاومت کنند. آنها نتوانستند، هرچند ممکن است خیلی هم تلاش نکرده باشند ولی نتوانستند.  

ظریف افزود: اینکه می‌گویند بیش از تعهدات خود عمل کردیم، ۱۱ تعهد داشتید که اینستکس نه یکی از آنها بلکه مقدمه آنهاست. این تعهدات را انجام ندادید و گفتید آمریکایی‌ها نگذاشتند. اگر حرف خودتان را قبول کنیم، خودتان گفتید آمریکایی‌ها نمی‌گذارند.  

وی با اشاره به سفر سال گذشته خود به فرانسه عنوان کرد: در بیارتیز فرانسه گفتیم اروپا به تعهداتش برگردد، ایران هم به تعهداتش برمی‌گردد. اقدامات ما جبرانی است. شما خلاف‌تان را جبران کنید، ما هم از اقدام جبرانی‌مان برمی‌گردیم. به حرف خود پایبند باشید. این کسر شان اروپا است.  

به گفته این دیپلمات عالی‌رتبه، مجموعه اقتصاد اتحادیه اروپا از آمریکا بزرگتر است ولی چرا نتوانستید در برابر زورگویی آمریکا که اکنون به خودتان رسیده است، مقاومت کنید؟ آنها خواستند حفظ آبرو کنند.  

ظریف درباره احتمال ارائه طرح سه کشور اروپایی برای ایجاد محدودیت فروش تسلیحات به ایران هم گفت: ما مشتری سلاح اروپا نبودیم و بعد از انقلاب هم به ما سلاح نفروختنند. آنها می‌توانستند سیاست دیگری داشته باشند. اگر طرح دیگری هم بدهند، این نقض برجام است و با آنها برخورد می‌شود. آنها این موضوع را می‌دانستند و به همین خاطر هم با طرح آمریکا مخالفت کردند.  

وی اضافه کرد: اروپایی‌ها را مجبور به سلاح فروش نمی‌کنیم، به سلاح آنها هم نیاز نداریم. البته به سود خودشان هم این است که به منطقه ما مدام سلاح نفروشند که منطقه ما انبار باروت نشود.  

وزیر امور خارجه درباره اثر ملموس اقتصادی اقدام آتی علیه ایران هم اظهار داشت: حتما این کار اثر نخواهد داشت. آمریکا هر کاری توانسته، انجام داده است. بیشترین اثر اقتصادی را نگرانی ایجاد می‌کند. من اقتصاددان نیستم و اقتصاددانان باید بگویند ولی این موضوع نشان می‌دهد نگرانی بجایی نیست. البته از این نگرانی گروه‌های به‌خصوصی می‌خواهند سواستفاده کنند. نگرانی گه آمریکا می‌خواهد آن را دامن بزند را نپذیریم.  

ظریف با اشاره به وضعیت داخلی آمریکا تصریح کرد: این نگرانی آینده آمریکاست که مورد تردید است. بحث الان این است که بعد از انتخابات آمریکا چه می‌شود. اکنون بحث این است که بعد از انتخابات ترامپ نتایج را نپذیرد. فرید ذکریا سه روز پیش گفت ۶۰ درصد حامیان بایدن رای پستی می‌دهند لذا این احتمال وجود دارد شمارش آرای فردای انتخابات، ترامپ پیروز باشد ولی سه روز بعد که آرای پستی خوانده و کالج الکترال تشکیل می‌شود، بایدن پیروز باشد.  

وی اضافه کرد: در بعضی شهرهای کوچک فرد سیاهپوست موقع رای دادن احساس امنیت نمی‌کند. الان می‌گویند بالای ۶۰ درصد رای پستی رای می‌دهند. آنها هستند که باید نگران باشند چون ترامپی وجود دارد که عقلانیت در او حاکم نیست. بنابراین باید آن طرف نگران باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز