خبرگزاری کار ایران

محجوب در گفت‌وگو با ایلنا:

بعید می‌دانم اتفاق خاصی برای طرح اصلاح انتخابات ریاست‌جمهوری بیفتد/ نمایندگان قبل از رسیدگی به حوزه‌های انتخابیه‌شان وظایف حرفه‌ای خود را انجام دهند

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۳۰۷

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: باتوجه به تعداد وکلا و افرادی که از قوه قضائیه به این دوره مجلس راه پیدا کرده‌اند می‌توان ۲ الی ۳ کمیسیون تشکیل داد؛ اما هنگام ثبت نام دوستان در کمیسیون انرژی و سایر کمیسیون‌ها ثبت نام می‌کنند.

علیرضا محجوب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره عملکرد مجلس یازدهم و طرح‌ها و لوایحی که از ابتدای کار این دوره از پارلمان ارائه داده‌اند، گفت: درخصوص قضاوت درباره هر نهاد و مجموعه‌ای باید فرصت کافی به آن نهاد، سازمان و یا مجموعه داده شود و بعد اظهارنظر کنیم، امروز بسیار زود است درباره مجلسی که تازه چند ماه است، آغاز به کار کرده قضاوت کنیم.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتظاراتی هنگام تبلیغات انتخابات از نمایندگان به وجود آمده است که یکی از آن‌ها بهبود چرخه اقتصادیست؛ البته جلسات غیرعلنی گذاشته می‌شود، پیگیری‌‌‌‌‌های جنبی ادامه دارد ولی قطعا انتظار بیش از این‌ها است.

وی با تاکید بر این‌که امروز انتظار این است که از ظرفیت‌های مجلس که در دوره قبل مانده استفاده شود، عنوان کرد: قانون اساسی در اصل ۶۸ ظرفیت جلسات غیرعلنی را تشکیل جلسه نمی‌داند؛ صدور قانون و اجرای آن را قانون می‌داند. بنابراین ظرفیت‌هایی در قانون اساسی وجود دارد که باید استفاده کرد.

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: البته توصیه نمی‌کنیم مجالس در ماه‌های اول دست به این کارکرد بزند زیرا ممکن است نتایج بدتری حاصل شود، اما توصیه می‌کنیم حال که مجلس به ماه ششم نزدیک می‌شود، زمان مناسبی است برای اقدامات اقتصادی مانند صیانت از قدرت خرید مردم و نیروی کار، تولید و اشتغالکه باید انجام شود.

محجوب در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که چندین ماه از آغاز به کار مجلس شورای اسلامی می‌گذرد اما کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس تشکیل نشده است و این کار چه لطمه‌ای می‌تواند به عملکرد مجلس بزند، گفت: باتوجه به تعداد وکلا و افرادی که از قوه قضائیه به این دوره از مجلس راه پیدا کرده‌اند می‌توان ۲ الی ۳ کمیسیون تشکیل داد؛ اما هنگام ثبت نام، دوستان در کمیسیون انرژی و سایر کمیسیون‌ها ثبت نام می‌کنند. 

نماینده تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجلس گذشته اتفاقا چون رئیس شعبه بودم در جلسه انتخاب اعضای کمیسیون‌ها حضور داشتم و همین مشکل درباره برخی کمیسیون‌ها پیش آمد، دست آخر مثل این دوره که مجلس تصمیم گرفت نصاب را پایین بیاورد، آنجا هم همین کار را کردیم.

وی با بیان این‌که چندین دوره است که این اتفاق درباره کمیسیون قضایی رخ می‌دهد بنابراین انتظار این است که افراد باتوجه به تعهد و سابقه‌ای که دارند انجام وظیفه کنند، گفت: از روز اولی که وارد مجلس شدم در کمیسیون اجتماعی حضور یافتم تا روز آخری که در قامت یک نماینده به وظایفم عمل کردم؛ البته باید خاطرنشان کنم که نمایندگان هم قصد بدی ندارند، می‌خواهند برای حوزه انتخابیه‌شان کاری صورت دهند اما ابتدا باید وظایف حرفه‌ای دارند را انجام دهند.

محجوب یادآور شد: در مجلس قبلی آقای لاریجانی ابتدا در کمیسیون قضایی اسم نوشت تا اینکه یک عده رفتند آنجا اسم نوشتند، بعد رفت کمیسیون اصل ۹۰ که تعداد ثبت‌نامی‌ها کم بود؛ بنابراین معمولا رؤسای مجلس یکی از کارهایی که دارند این است که بالانس کمیسیون‌هایی که نفر کم دارند را درست کنند و این جای تأسف برای مجالسی است که این وضع در آن‌ها وجود داشته و دارد.

وی ادامه داد: با اینکه کثرت حقوق‌دانان و وکلا روز به روز بیشتر و به همان نسبت تقاضا برای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس کاهش پیدا کرده است که البته همین اتفاق برای کمیسیون اصل ۹۰  که جای حقوقدانان و قضات است هم افتاده، انتظار بوده و هست آن‌قدر مشتاق برای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس زیاد باشد که ناچار باشند نصاب نماینده را بردارند.

دبیرکل خانه کارگر در پاسخ به سوالی درباره این‌که چرا در انتخابات دور دوم مجلس یازدهم استقبال از سوی مردم کم بوده است، گفت: هر زمان مرحله دوم با انتخاب اصلی فاصله پیدا کند روال همین می‌شود، تا اینجا که خلاف قانون اقدام شده است، این چند ماه را هم باید تحمل می‌کردند و با انتخابات اصلی یکجا برگزار می‌کردند. 

وی با اشاره به بیماری کرونا گفت: امروز که بیماری کرونا شایع است مردم به جلسات عادی نمی‌روند؛ با وجود این که آموزش و پروش اعلام کرد دانش‌آموزان در کلاس درس حاضر شوند، گزارشی دریافت کردم مبنی بر این که از ۴۵ نفر ۵ نفر سر کلاس حاضر شدند، خب طبیعی است که اقدامات دیگر هم متاثر از این فضا باشد، بنابراین مناسب بود باتوجه به بیماری که پیش آمده است، تا انتخابات ۱۴۰۰ صبر می‌شد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح قانون انتخابات که طرحش این روزها در پارلمان یازدهم در کمیسیون مربوطه نهایی شده است و در نوبت صحن قرار دارد، عنوان کرد: این طرح باید در صحن مجلس مطرح شود و سپس به شورای نگهبان برود. در گذشته هم بارها پیشنهادهای این‌گونه مطرح بود و هیچ کدام از شورای نگهبان عبور نکرد.

وی ادامه داد: این شورا معمولا  خواستار کنترل قسمت ورودی است تا نگذارد کسانی که از قبل مشخص هستند و برای ریاست‌جمهوری یا هر انتخاباتی ساخته نشده‌اند وارد شوند والا مابقی موارد مصر به همین وضعیت فعلی است بنابراین بعید می‌دانم اتفاق خاصی بیفتد.

محجوب درباره حضور اعضای شورای نگهبان در تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس و این‌که آیا این کار خلاف همین آئین‌نامه است یا خیر، بیان کرد: از نظر قانونی در بعضی مصوبات حضور نمایندگانی از شورای نگهبان، دولت و جاهای دیگر لازم است، حتی گاهی اوقات باید اخطار دهیم چرا مابقی نیامدند اصلا قانون اصلی تکلیف کرده است که این افراد باشند. 

وی ادامه داد: حضور اعضای دولت و شورای نگهبان در جلسات مجلس الزامی است زیرا مقررات صحن و داخل کمیسیون زیاد باهم تفاوتی ندارد و اگر نوشته شود؛ خلاف قانونی مرتکب نشده است چرا که وقتی اعضای شورای نگهبان می‌توانند در صحن حاضر باشند می‌توانند در کمیسیون هم حضور پیدا کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم خاطر نشان کرد: ۱۶ نقطه مانند دولت، اعضای مرکز پژوهش‌ها ، اعضای اتاق‌های بازرگانی و تعاون مشخص شده است که در جلسات کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند حالا شورای نگهبان از اینها فاصله‌دارتر نیست که بگوییم برای اینها مباح و برای شورا حرام است این چیزی نیست و به نظر من اتفاق خلافی رخ نداده است رویه مجلس این است که تا می‌تواند عده بیشتری را در رسیدگی داخل کند تا وقت کمتری برای رسیدگی در صحن گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز