خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه رایرسون کانادا در گفت‌وگو با ایلنا:

تاکنون ندیده‌ بودم آمریکا این تعداد مخالف داشته باشد/ ترامپ رئیس‌جمهوری بی‌خاصیت و تفرقه‌افکن شناخته می‌شود/ فعال‌سازی مکانیزم ماشه با شکست تحقیرآمیزی مواجه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۰۹۰

استاد علوم سیاسی دانشگاه رایرسون کانادا با اشاره به تلاش ترامپ در راستای نابودی برجام تاکید کرد: هرگز ندیده‌ام که ایالات متحده در سیاست خارجی خود انقدر مخالف داشته باشد.

آرنه کیسلنکو (Arne Kislenko) استاد علوم سیاسی دانشگاه رایرسون کانادا است. وی به صورت تخصصی در حوزه‌های روابط بین‌الملل و سیاست خارجی تحقیق و بررسی کرده است.

پیش‌بینی آینده برجام غیرممکن است

احتمالا پس از انتخابات نوامبر شاهد تحولاتی در سیاست آمریکا نسبت به ایران باشیم

بایدن محتاطانه عمل خواهد کرد

آرنه کیسلنکو در ابتدا با اشاره به سرنوشت برجام گفت: پیش‌بینی آینده برجام غیرممکن است. بخشی از این امر به دلیل ماهیت نامطمئن روابط ایران و آمریکا است. همچنین به دلیل این واقعیت است که تاکنون هیچ یک از بازیگران دیگر به ویژه امضا‌کنندگان توافق‌نامه نتوانسته‌اند راهی برای حفظ یا تقویت پیمان ارائه دهند.

وی افزود: من حدس می‌زنم که اگر پس از انتخابات ایالات متحده تغییری در دولت ایجاد شود، ممکن است از نظر سیاست آمریکا در مورد ایران و برجام هم شاهد تحولاتی باشیم. با این حال، احتمالاً فوراً این امر اتفاق نمی‌افتد. این مساله هم بیشتر به اولویت‌بندی‌های دولت بایدن بستگی دارد. با توجه به مسائل جهانی مهمی که آمریکا در دوره ترامپ با آنها درگیر شده است، من فکر می‌کنم بایدن کاملاً محتاطانه عمل خواهد کرد؛ زیرا از ترس اینکه خود را در معرض انتقادات قرار ندهد، باید با احتیاط عمل کند، با این حال از هم‌اکنون هیچ چیز را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم.

ترامپ در مورد فعال‌سازی مکانیزم ماشه مانند شورای امنیت شکست تحقیرآمیزی را متحمل می‌شود

دولت ترامپ می‌خواهد اجرای برجام را برای سایر دولت‌ها غیرممکن کند

 استاد علوم سیاسی دانشگاه رایرسون کانادا در ادامه یادآور شد: دولت ترامپ با ناکامی در جریان قطعنامه شورای امنیت که در ماه آگوست برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ارائه داد، یک شکست تحقیرآمیز را متحمل شد. در مورد فعال‌سازی مکانیزم ماشه هم احتمال زیادی برای شکست آن وجود دارد، اما حتی اگر این شکست رخ دهد، چنین تلاشی می‌تواند ایران را به لغو مفاد بیشتری از برجام تحریک کند. من فکر می‌کنم دولت ترامپ قصد دارد توافق را به هر طریقی از بین ببرد و اجرای آن را برای سایر دولت‌ها دشوار یا غیرممکن کند. کلی کرافت وقتی که گفت «ایالات متحده برای تمدید تحریم‌ها از هیچ کاری خودداری نمی‌کند.»، این موضوع را کاملاً واضح اعلام کرد.

مسائل داخلی آمریکا باعث شده ترامپ رئیس‌جمهوری بی‌‌خاصیت و تفرقه‌افکن نشان داده شود

وی تصریح کرد: پیش‌بینی آینده سیاسی ترامپ بسیار دشوار است. لازم است یاد داشته باشیم که انتظار نمی‌رفت وی در سال ۲۰۱۶ حتی نامزدی جمهوری‌خواهان را به دست آورد، چه برسد به پیروزی در انتخابات. حالا به نظر می‌رسد او از بایدن عقب است و بعید است که پیروز شود. مسائل داخلی در ایالات متحده باعث شده است ترامپ رئیس‌جمهوری بی‌‌خاصیت و تفرقه‌افکن نشان داده شود. اما همه چیز به انتخابات بستگی دارد و به نظر می‌رسد انتخابات مهم و جالبی در پیش داشته باشیم.

تاکنون ندیده‌ بودم آمریکا در حوزه سیاست خارجی این تعداد مخالف داشته باشد

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فصل جدید همکاری‌های ایران و آژانس با وجود همه کارشکنی‌های دولت ترامپ اظهار کرد: آژانس متمایل به همکاری با ایران است  سفر گروسی به ایران هم یک گام مهم برای نشان دادن این بود که همچنان تعهد به ادامه توافق با ایران وجود دارد. من فکر می‌کنم دستاوردهای سفر گروسی از هیچ چیز بهتر است و شروع خوبی خواهد بود،  به خصوص اینکه در حال حاضر  دولت ایران نگرانی‌های قانونی را رسمیت شناخته است. اعضای برجام  از آمریکا حمایت نمی‌کنند. در واقع، من هرگز ندیده‌ام که ایالات متحده در سیاست خارجی خود انقدر مخالف داشته باشد. ایران می‌تواند و این حق را دارد که تعهدات خود را در قبال توافق‌نامه کاهش دهد، اما این کار با خطر از دست دادن پشتیبانی اعضای برجام همراه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز