خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه هیأت دولت:

شنبه و یکشنبه روز پیروزی ملت ایران است/ در کاخ سفید خواب‌های کودکانه می‌بینند

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۹۳۷

رئیس جمهور گفت:آمریکایی ها دنبال آن بودند در اولین قدم ما را به فروپاشی برسانند، آنان درصدد بودند خرداد و تیر ما درا به فروپاشی اقتصادی ، در مرداد ماه به فروپاشی اجتماعی و در انتهای فصل پاییز به فروپاشی امنیتی برسانند و به تعبیر خودشان در ۲۲ بهمن به کشورمان بیایند و همه چیز را به دست بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه امروز هیأت دولت با اشاره به سالروز آغاز جنگ تحمیلی گفت: در آستانه چهلمین سالگرد جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ایثار و فداکاری ملت ایران و رزمندگان هستیم، به روح پاک شهیدان درود می‌فرستیم و  نسبت به خانوادهای این عزیزان ادای دین داریم و برای  جانبازان شفای عاجل طلب می‌کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: روزهای بسیار سختی در سال ۵۹ پیش روی خود دیدیم؛ آن روزها  یک توطئه عظیم بین‌المللی به ظاهر توسط یک ارتش همسایه اما در باطن از سوی همه قدرت‌های شرق و غرب در برابر خود با سلاح‌های مدرن دیدیم، آن روزها حتی یک سلاح متوسط ساده نمی‌توانستیم خریداری کنیم و کسی هم به ما آنها را نداد اما آمریکا، اروپا و تقریبا دنیای عرب آن روز پشت ظالم و متجاوز ایستادند.

وی خاطرنشان کرد: امروز هم به اعتقاد من تمسک بجوییم به همان حبل المتین و مسیر مقاومت که راه همین است، همانطور که در طول ۳ سال گذشته ملت سخت‌ترین روزها را پشت سرگذاشت و مقاومت کرد. 

رئیس دولت گفت: آمریکایی‌ها دنبال آن بودند در اولین قدم ما را به فروپاشی برسانند، آنان درصدد بودند خرداد و تیر ما را به فروپاشی اقتصادی، در مرداد ماه به فروپاشی اجتماعی و در انتهای فصل پاییز به فروپاشی امنیتی برسانند و به تعبیر خودشان در ۲۲ بهمن به کشورمان بیایند و همه چیز را به دست بگیرند؛ این‌ها یک خواب کودکانه بیش نیست که در کاخ سفید می‌بینند.

وی ادامه داد: ملت امروز در تمامی مراحل مقابل فشارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایستاده است.

روحانی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر فعال شدن مکانیسم ماشه گفت: همه می‌دانند مکانیزم ماشه متعلق به کسانی هستند که عضویت در برجام دارند، کسی که برجام را خائنانه و اشتباه دانسته است و از آن خارج شده و هرچه فحش در عالم بوده به آن داده است و هرکه در آن قرار داشته را تنبیه کرده  نمی‌توانند حرفی بزند. 

وی یادآور شد: مشاهده کردید در مقابل قطع‌نامه یک ماه پیش آمریکا کشورها ایستادند و مخالفت کردند، بنابراین باید گفت امروز ایالات متحده تنها است.

 روحانی اظهار کرد: این آمریکای تنهای رسوا در این ماجرا دنبال این است که روز شنبه و یکشبنه برای خود شادمانی درست کند؛‌ در دنیا دو سه کشور به کاخ سفید چسبیده‌اند به جز این سه کشور، آمریکا هیچکس را ندارد، هیچکس با اینها همراه نیست. بنابراین ملت ما کاملاً‌ حواسشان جمع باشد، روز شنبه و یکشبنه روز پیروزی ملت ایران و روز شکست مفتضحانه آمریکاست. 

وی ادامه داد: دوباره رسانه‌های بیگانه و ضدایرانی خارج از کشور برای خودشان خبر جمع کنند، اصلاً مکانیزمی شروع نشد تا به نتیجه برسد، بنابراین پیشاپیش این موفقیت را به ملت ایران تبریک می‌گویم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: این آقایی که رئیس‌جمهور آمریکاست دو روز گذشته می‌گفت رشد اقتصادی ایران در چند ماه اخیر -۲۵ است؛ غربی‌ها رشد منفی‌شان از ۱۰ درصد تا ۲۲ درصد است. در کرونا یک فشار فوق‌العاده‌ای به کشور‌های غربی وارد شد؛ یکی از کشورهای مهم اروپایی چند روز قبل اعلام کرد که رشد اقتصادیشان -۹ است؛ در حالیکه طبق اعلام بانک مرکزی رشد اقتصادی ما در طول سه ماه از -۱ هم پایین‌تر است و -۶/۰ است. 

وی افزود: در سه ماه اول هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه صنعت رشد مثبت داشته‌ایم؛ سال ۹۸ علیرغم اینکه مشکلات فراوان داشتیم، رشد ما  +۱/۱ بود؛ من خیلی امیدوارم و پیش‌بینی‌ها این است که اگر این حرکت را ادامه دهیم، به رشد مثبت خواهیم رسید.

وی افزود: آمریکایی‌ها ملتی هستند که در رأسش آدمی است که خود را رئیس‌جمهور می‌داند و مداوم حرف‌هایی چه راست و چه دروغ می‌گوید، حداقل نسبت به رشد اقتصادی ایران راست بگویید، مابقی اظهاراتتان که دروغ است؛ راجع به مکانیزم ماشه هم راست بگویید، بگویید که ما شکست خورده‌ایم.

روحانی گفت: ما به حمدالله در دو زمینه حرکت خوبی داشته‌ایم یکی در زمینه تولید و دیگری در زمینه زیرساختی، نفتی، گازی، پتروشیمی، فولاد، آب و برق ما حرکت بسیار خوبی داشته‌ایم؛ هر هفته ما افتتاح‌های خوبی داریم. 

 وی اضافه کرد: بنابراین شرایط ما در زمینه تولید شرایط خوبی است و در زمینه صادرات ما در ماه‌های اول دچار مشکل شدیم اما بعد از خرداد شرایط ما در صادرات گشایش پیدا کرد هممجمچنین شرایط تولید ما هم در تیر و مرداد شرایط بسیار خوبی بوده است.

روحانی گفت: ما تا امروز برای ۸ میلیون نفر روستایی آب سالم پایدار را تأمین کرده‌ایم؛ در کل تاریخ ما آب سالم بهداشتی پایدار کمتر از یک میلیون نفر برای روستا بوده است، این کار، کار بزرگ و عظیمی است که در حال انجام است.

رییس جمهور گفت: در مساله فضای مجازی و ارتباطات الکترونیکی در حال پیشرفت هستیم و من خوشحالم که دولت اینترنت را برای دانش‌آموزان مجانی کرد و بسته‌های رایگان به معلمان تخصیص داده شد، ان‌شاالله برای دانشگاه‌ها نیز مجانی خواهد شد.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در حال حاضر شرایط ما در تولید یک شرایط قابل قبول است، در بخش صادرات در ماه‌های اول شرایط ما مشکل بود، در واردات ما اشکالاتی داریم و باید آن را رفع کنیم. نباید اجازه دهیم که یک تاجر کالایی را بیاورد و دنبال بهانه‌جویی باشد که این کالا را در گمرک نگه دارد تا قیمت بازار بالا برود و بعد آن را ترخیص کند. گمرک نباید اجازه این کار را بدهد.

وی با اشاره به مشکلات بخش توزیع کالاها، بیان داشت: متاسفانه ما در توزیع هم مشکل داریم، در شرایط تحریم گاهی توزیع، معادل تامین کالا است، شما کالا را تولید یا وارد می‌کنید و به اندازه نیاز مصرف است ولی باز هم قیمت کالا درحال افزایش است. خب این نشان می‌دهد که ما در سیستم توزیع مشکل داریم.

روحانی با تاکید بر اهمیت و ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: البته من از ابتدای دولت دوازدهم اصرار کردم که در شرایط تحریم ما نیاز به وزیر مستقل بازرگانی داریم که ۲۴ ساعت شبانه‌روز کار او توزیع باشد، حالا نشد و اینکه نشد مردم و کشور ضرر کردند. اگر این اتفاق انجام می‌شد، حتما وضعیت بازار ما امروز به مراتب بهتر بود، همین امروز هم عرض کردم که ان‌شاالله معاون اول رئیس‌جمهور بیشترین وقت خود را در این زمینه بگذارد. چرا که امروز مشکل مردم در زمینه توزیع است. متاسفانه مشاهده می‌شود که کالایی در داخل تولید می‌شود و به اندازه نیاز و حتی اضافه‌تر از نیاز اما بازهم در بازار گران می‌شود، البته یکسری ناجوانمردی‌ها و توطئه‌هایی هم وجود دارد و عده‌ای سودجو هستند.

وی در ادامه افزود: سال‌ها است که می‌گوییم دلال، رانت، سودجو و... خب چرا این‌ها حل نمی‌شود؟ علت اینکه حل نمی‌شود این است که ما دنبال راه حل اساسی نرفتیم، دولت الکترونیک ما باید در این زمینه هدفمند شود و یک پایش مستمر از زمانی که محصولی تولید می‌شود، در حین فرآوری و همچنین تا زمانی که توزیع می‌شود، باید جریان داشته باشد و کوچکترین اشکالی در این سیستم مشخص و رفع شود، مثلا کالایی مانند گندم اگر در انبار است، باید بدانیم کجاست، اگر در کارخانه است بدانیم چه میزان است و اگر در کامیون و درحال توزیع است باید از وضعیت آن مطلع باشیم.

رییس دولت در ادامه اظهار داشت: باید در این زمینه یک پایش و نظارت مستمر نسبت به واردات، تولید و صادرات وجود داشته باشد، اشکال ما این است کار یک وزارتخانه باید این باشد و صبح تا شب پایش انجام دهد تا مردم ما دچار مشکل نشوند، من اعتراف می‌کنم که مردم عزیز ایران در زمینه تامین مواد غذایی دچار مشکل هستند، از نظر اصل مواد در بازار وجود دارد اما قیمت آن ناعادلانه و غیرمنصفانه است، مردم تحت فشار قرار می‌گیرند ما باید پایش و نظارت کنیم، باید تعزیرات حکومتی ما با همه توان در بازار باشد، باید قوه قضاییه بیاید و قوه قضاییه هم آماده است و اعلام می‌کند که من آماده‌ام کمک کنم.

وی افزود: در این شرایط همه باید کمک کنیم، خب من وزیر معرفی می‌کنم که البته حق مجلس است و ما نمی‌توانیم به این ایراد بگیریم اما وزیر من رد می‌شود و ما دوباره باید بگردیم و وزیر جدید معرفی کنیم، ممکن است به من بگویند که این حق مجلس است و من هم قبول دارم اما شرایط ما یک شرایط خاص است و ما در جنگ هستیم، برخی می‌گویند ما در شرایط تحریم هستیم این حرف دقیق نیست، ما در گذشته هم تحریم بودیم در دولت قبل هم مدتی تحریم بودیم اما امروز ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، یک جنگ ظالمانه غیرانسانی در برابر تروریسم اقتصادی داریم.

روحانی با اشاره به تحرکات آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه، بیان داشت: دشمنان ما با همه توان با ما در حال جنگ هستند و شما می‌بینید که در منطقه در حال چه کارهایی هستند و قدم به قدم کشتی‌های ما را دنبال می‌کنند، واردات و صادرات ما را دنبال می‌کنند و متاسفانه برخی کشورها در منطقه هستند که مردمشان مسلمان و طرفدار اسلام هستند، اما حاکمان آنها نه دین را می‌فهمند نه دِین را، حتی نسبت به دِین خودشان دربرابر ملت فلسطین که برادران و هم‌زبان‌های آن‌ها هستند هم چیزی نمی‌فهمند.

وی خطاب به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ادامه داد: چطور شما به سمت اسراییل دست دراز کردید و می‌خواهید به اسرائیل پایگاه بدهید، تمام عواقب وخیمی که در این زمینه به وجود بیاید بر عهده شماست، شما دارید کاری خلاف مقررات و امنیت منطقه انجام می‌دهید، آن هم در این شرایطی که امروز در حال توطئه علیه ما است. ما باید همه توان خود را به کار ببریم من می‌دانم که همه مسئولان در همه قوا در حال تلاش هستند، اما باید تلاش مضاعف کنیم و نباید مردم تحت فشار قرار بگیرند.

رییس جمهور همچنین به تلاش‌های دولت در ماه‌های اخیر درخصوص افزایش حقوق کارکنان دولت و مستمری بگیران اشاره و خاطرنشان کرد: در این ماه‌های اخیر نسبت به آن‌هایی که حقوق ثابت دارند، تلاش‌های خوبی صورت گرفته است. تقریبا نسبت به ۸۵ درصد کارمندان چیزی حدود ۵۰ درصد حقوقشان افزایش پیدا کرده است، اگر کل کارمندان را هم بخواهیم بدانیم حداقل حقوق رسمی کارمندان در این چند سال ۲۶۶ درصد افزایش داشته است، در همین شرایط دولت ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پاداش بازنشستگی فرهنگیان عزیز را پرداخت کرده است، ما می‌دانیم کارگران و کارمندان در فشار بیشتر هستند، البته مردم عادی هم تحت فشار هستند.

وی افزود: همچنین نسبت به حقوق بازنشستگان و یا خانواده‌های شهدا درخصوص بدهی‌هایی که داشتیم اقدامات لازم را انجام دادیم. در همین هفته‌های اخیر ما تاکید بر پرداخت مناسب به پرستاران داشتیم و دیروز سازمان برنامه و بودجه به من خبر داد که حدود ۳ هزار میلیارد تومان برای پاسخ به مطالبات آن‌ها پرداخت شده است، یعنی شرایط این نیست که مردم فکر کنند  ما دست روی دست گذاشتیم و اینکه قیمت‌ها رفت بالا و چرا دولت به فکر ما نیست.

روحانی همچنین به اقدام روز گذشته دولت اشاره کرد و گفت: دیروز قدم مناسبی در خصوص بازنشستگان برداشته شد و ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام را واگذار کردیم تا ان‌شاءالله مطالبات پوشش داده شود، امروز هم در جلسه بحث‌هایی صورت گرفت برای کارهایی که باید برای بازنشستگان لشکری و کشوری انجام شود.

رئیس دولت با بیان اینکه در مساله گندم همیشه تلاش ما این بوده که پول گندم‌کاران و مطالبات آنها را به‌موقع پرداخت کنیم که مشوق آنها برای سال آینده باشد تا بدانند که اگر گندم کاشتند به‌موقع خریداری می‌شود و به موقع قیمت داده می‌شود و طلب آنها به موقع پرداخت می‌شود،گفت: دولت در هفته گذشته هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم تخصیص داده است، الان در شهریورماه، بدهکاری دولت به گندمکاران ۴ درصد است. در صورتی که در گذشته در شهریورماه بدهکاری دولت به گندمکاران حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بود و به‌تدریج این بدهی را پرداخت می‌کردیم.

وی ادامه داد: نگذاریم برای سختی ملت ایران، لبخند در چهره آمریکایی‌ها پدیدار شود و بگذاریم آنها از اینکه ملت و دولت ما پیروز است، همیشه عصبانی باشند و ان شاءالله این پیروزی تا پیروزی مطلق ملت ایران و همه صحنه‌ها ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز