خبرگزاری کار ایران

زاکانی در صحن مجلس:

کارگروهی برای بررسی مشکلات حوزه انرژی تشکیل شود/ در حوزه نفت خسارت‌هایی بیش از صدها میلیارد دلار را شاهدیم

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۳۷۰

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون انرژی، وزارت نفت و مرکز پژوهش‌ها باید تشکیل شود و طی ۱۰ روز ضمن بررسی ابعاد مشکلات این حوزه پیشنهادات عملیاتی مورد تفاهم را به مجلس ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی در نشست علنی امروز (سه‌‍شنبه ۲۵ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به توضیحات وزیر نفت گفت: جمهوری اسلامی ایران تحریم‌پذیر نیست و ما می‌توانیم از شرایط فعلی فرصت‌های طلایی را ایجاد کنیم و با حرکت در مسیر پیشرفت و آبادانی اهداف انقلاب اسلامی را محقق سازیم اما متأسفانه خسارت جدی در این زمینه دیدیم، خسارت‌هایی که بیش از صدها میلیارد دلار به ما آسیب زده است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از خسارت‌ها در حوزه قراردادهای نفت و گاز مانند توتال و قرارداد با ترکمنستان است و شرایطی که به ما تحمیل شده است. ده‌ها میلیارد دلار نیز جرایم به ما تحمیل شده که بخشی از آن مشخص و بخشی نامشخص است. در توسعه میعانات نیز کوتاهی‌هایی صورت گرفته به عنوان مثال در میدان فرزاد شرایط به نوعی است که عربستان یکه‌تازی می‌کند و در پارس جنوبی نیز طی ۷ سال حدود ۳۵ میلیارد دلار عدم‌النفع به خاطر اعمال سیاست‌های غلط داشتیم.

وی یادآور شد: در ارتباط با تحقیر توان داخلی ما در شرایطی هستیم که ترجیح آقای زنگنه و وزارتخانه واگذاری به خارجی‌ها بوده بر همین اساس خساراتی را متحمل شده‌ایم. در بحث گاز فلر سالانه یک میلیارد عدم‌النفع و آلایندگی را شاهد بودیم و در سهمیه‌بندی بنزین بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خسارات دیدیم این در حالی است که می‌توانستیم از این منابع برای سازندگی کشور استفاده کنیم، در بحث تبدیل NPG و استفاده از ظرفیت‌های کشور نیز به جای استفاده بهینه از آنها حداقل سالی ۱.۲ میلیارد دلار به خودمان ضربه زدیم.

زاکانی  با اشاره به فاصله ایجاد شده در حوزه بهینه‌سازی با سیاست‌های برنامه ششم توسعه گفت: اقداماتی باید در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد، از جمله تنوع فروش نفت خام، احداث ذخیره‌سازها، ناظر به گاز طبیعی و میعانات، احداث پالایشگاه به ویژه پتروپالایشگاه‌ها، تجدیدنظر در عدم دقت در حوزه ظرفیت‌های داخلی. در این مورد آخر ضررهای بسیاری دیدیم، وزارت نفت می‌تواند روزانه تا ۵۰ هزار بشکه میعانات را تبدیل به نفتا کند و در بازار مصرف به فروش برساند و ارز مورد نیاز را به کشور برگرداند اما این کار صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: مشکل بعد ناظر به قراردادهایی است که اخیراً بسته شده مثل فاز چهارم ستاره خلیج فارس که البته زمین آن هنوز تحویل داده نشده است. آقای وزیر اصرار به قرارداد سیراف دارد در حالی که در سیراف نسبت به ستاره خلیج فارس سه برابر زمان به خود اختصاص می‌دهد و قیمت خلیج فارس نیز یک دوم آن خواهد بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه انتقال خط لوله گاز به عمان از دیگر کارهایی است که وزارت نفت باید در دستور کار قرار دهد، گفت: وزیر نفت باید نسبت به ایجاد دیپلماسی انرژی دقت لازم را داشته باشد به خصوص در ارتباط با پاکستان باید تجدیدنظر کند. وزیر نفت سلسله‌ کارهایی را نیز نباید انجام دهد و به اعتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس تجدیدنظری باید در ارتباط با اولویت‌ها صورت گیرد از جمله ایجاد انحصار در فروش که به مشکل جدی تبدیل شده یا فساد در فروش نفت خام، متأسفانه با قاچاق سازمان یافته شده با ۱۹۰۰ پرونده مواجهیم.

وی اظهار کرد: فعال کردن بخش داخلی صنعت نیز از جمله کارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، متأسفانه آقای وزیر اشکال راهبردی در سال‌های ۸۲ و ۹۷ به سیستم وارد کرده است، ما حدود ۶۰۰ ماشین دوار بالای ۴ هزار اسب بخار و ۱۱ هزار زیر ۴ هزار اسب بخار داریم، آقای وزیر در سال ۸۲ و ۹۷ اعلام کرد که این ماشین‌ها حق تعمیر ندارند و باید برون‌سپاری شوند. ما برای تعمیر و استفاده مجدد از این ماشین‌ها دو سال زمان نیاز داریم و با نگاه آقای وزیر تا دو سال آینده اگر اقدامی صورت نگیرد قطع نفت و گاز به کشور تحمیل می‌شود.نکته حائز اهمیت دیگر ناظر بر معماری تولید پتروشیمی در کشور است، در این حوزه سیاست‌های غلطی اعمال شده که مشکل آفرین خواهد شد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان پیشنهاد داد ابعاد مختلف این حوزه در محیط کارشناسی باید بررسی شود و پیشنهاد اصلاحی به وزیر نفت و کمیسیون انرژی ارائه شود بنابراین پیشنهاد ما تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون انرژی و نمایندگان وزیر نفت و مرکز پژوهش‌ها است تا طی ۱۰ روز ابعاد ماجرا را بررسی و پیشنهاد عملیاتی مورد تفاهم را به مجلس تقدیم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز