خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آکسفورد در گفت‌وگو با ایلنا:

همکاری ایران و آژانس منجر به حفظ برجام می‌شود/ ایران با وجود تضعیف توافق هسته‌ای همچنان به آن متعهد است/ آمریکا حق استفاده از اسنپ بک را ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۰۷۲

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد بر ضرورت همکاری میان ایران و آژانس تاکید کرد و گفت: توافق و همکاری میان ایران و آژانس به حفظ برجام منجر می‌شود و تنش‌ها را کاهش می‌دهد.

ریچارد کاپلان استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد است. وی به صورت تخصصی در حوزه روابط بین‌الملل و مطالعات جنگ و صلح، تحقیق و پژوهش کرده است. 

دولت جدید آمریکا احتمالا به دنبال تعامل مجدد با ایران خواهد بود

ریچارد کاپلان با اشاره به سرنوشت برجام به ایلنا گفت: فرانسه، آلمان و انگلیس علیرغم خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای و کاهش تعهدات ایران از برخی مفاد آن، همچنان به برجام متعهد هستند. اگر بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر پیروز شود، این احتمال وجود دارد که دولت جدید آمریکا به دنبال تعامل مجدد با ایران باشد.

آمریکا حق استفاده از اسنپ بک را ندارد

این استاد دانشگاه همچنین در مورد ادعاهای دولت ترامپ برای فعال‌سازی اسنپ‌بک گفت: پس از خروج از برجام، ایالات متحده حق قانونی ندارد که به سازوکار بازگشت سریع تحریم‌ها که در توافق پیش‌بینی شده است، متوسل شود.

اکثر نظرسنجی‌ها حاکی از شکست ترامپ در انتخابات ماه نوامبر است

کاپلان در ادامه خاطرنشان کرد: اکثر نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر شکست خواهد خورد. با این حال، نظرسنجی‌ها می‌توانند گمراه‌کننده باشند؛ شرکت‌کنندگان همیشه انتخاب‌های واقعی خود را در نظرسنجی‌ها نشان نمی‌دهند و نظرسنجی‌ها همیشه قابل اعتماد نیستند.

همکاری میان ایران و آژانس به حفظ برجام منجر می‌شود

وی هم‌چنین در مورد اظهارات گروسی و سفر وی به ایران گفت: سفر گروسی به ایران توافقی جهت ارائه مجوز به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای بازرسی از دو سایت ایران را ایجاد کرد. توافق و همکاری میان ایران و آژانس به حفظ برجام منجر می‌شود و تنش‌ها را کاهش می‌دهد.

ایران با وجود تضعیف برجام همچنان به آن متعهد است

فشارهای آمریکا و اسرائیل باعث شده اعضای برجام نتوانند تعهدات خود را اجرایی کنند

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گزارش‌های سه ماهه خود، انطباق ایران با مفاد برجام را از زمان امضای توافق در ژانویه ۲۰۱۶ تأیید کرد. از زمان خروج آمریکا از توافق‌نامه در ماه مه ۲۰۱۸، سایر طرف‌های این توافق تلاش کردند که آن را حفظ کنند، فرآیندها و نهادها تا حدودی تغییر شکل داده شده است. ایران اظهار داشت که این توافق‌نامه تضعیف شده است ولی بازهم به آن متعهد ماند.

کاپلان اضافه کرد: آمریکا و اسرائیل در کل با برجام مخالف هستند و همین فشارها باعث شده که اعضای برجام نتوانند تعهدات خود را اجرایی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز