خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه ناتینگهام در گفت‌وگو با ایلنا:

خروج آمریکا از برجام باعث تغییر رویه ایران نشد/ اروپایی‌ها مخالف رویکرد ترامپ در استفاده از مکانیزم ماشه هستند/ بایدن به برجام بازمی‌گردد

asdasd
کد خبر : ۹۶۶۸۱۳

استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه ناتینگهام اطرافیان ترامپ را عامل فشار بر ایران دانست و تاکید کرد: فشار بر ایران نه تنها به تسلیم تهران منجر نشده است بلکه موجب اتفاقات و تنش‌های بیشتر شده است.

وین ریس (Wyn Rees) استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه ناتینگهام است. حوزه تخصصی وی امنیت بین‌المللی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش‌ها میان ایران و آمریکا بیان کرده است.

اروپا همچنان معتقد به مفید بودن برجام است

اروپایی‌ها مخالف رویکرد ترامپ در استفاده از مکانیزم ماشه هستند

وین ریس در ابتدا در مورد فعال‌سازی مکانیزم ماشه و برجام گفت: اروپایی‌ها هنوز موضعی متفاوت از ایالات متحده دارند. آنها خواهان بازگشت ایالات متحده به توافق هستند و معتقد به مفید بودن برجام هستند و مخالف استفاده از مکانیزم ماشه هستند؛ چراکه می‌خواهند برجام زنده بماند و اما اروپا تاکنون تلاش زیادی برای انجام تعهدات خود نشان نداده است؛ دلیل این امر آن است که بسیاری از کشورهای اروپایی تمایلی برای درگیری با ایالات متحده در این زمینه ندارند زیرا اهمیت رابطه با واشنگتن را می‌دانند اما از رویکرد ترامپ ناراضی‌اند.

ترامپ از دشمنی دیرینه‌ای با ایران رنج می‌برد

این استاد دانشگاه افزود: روابط ایران و آمریکا همچنان بی‌ثبات است. اگرچه ایالات متحده به دنبال کاهش حضور خود در خاورمیانه است، اما اگر معتقد باشد اقدامات ایران در منطقه به منافع و نفوذ آنها یا متحدانش خدشه وارد می‌کند، به حضور خود ادامه خواهد داد. ترامپ از دشمنی دیرینه ای با ایران رنج می‌برد.

خروج آمریکا از برجام باعث تغییر رویه ایران نشده است 

فشار بر ایران موجب تنش‌های بیشتر شده است

وین ریس  در ادامه بر ناموفق بودن رویکرد آمریکا در مورد ایران تاکید کرد و گفت: خروج آمریکا از برجام باعث تغییر مسیر ایران نشده است؛ اما فشار قابل توجهی به ایران وارد کرده است و همچنان نیز ادامه دارد. چهره‌هایی مانند پمپئو در دولت ترامپ وجود دارند که این فشار را نوعی موفقیت می‌دانند و بر ادامه آن تاکید دارد و مدعی‌اند که این رویکرد موفق بوده است؛ فشار بر ایران به تسلیم تهران منجر نشده است حتی به اتفاقات و تنش‌های بیشتر منجر شده است.

آینده برجام به انتخابات آمریکا بستگی دارند

بایدن به برجام بازمی‌گردد

 استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه ناتینگهام  گفت: آینده برجام بستگی به انتخابات نوامبر آمریکا دارد. اگر ترامپ دوباره انتخاب شود، فکر می‌کنم توافق از بین خواهد رفت. اگر بایدن انتخاب شود، همان‌طور که وی اخیرا  گفته است، برای بازگرداندن آمریکا به توافقنامه تلاش خواهد کرد و به احتمال زیاد به برجام بازمی‌گردد. بایدن در گفته‌های روز گذشته خود نیز بر بازگشت به برجام تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز