خبرگزاری کار ایران

ایمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

پیروزی اصولگرایان در انتخابات قطعی نیست/ لاریجانی در حال حاضر اجماع هیچ جناحی را ندارد/ همه سلایق سیاسی باید بتوانند در انتخابات شرکت کنند

asdasd
کد خبر : ۹۶۶۲۸۰

یک تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا، گفت: اینکه همه علایق سیاسی، همه جریان‌ها و حتی افراد مستقل بدون وابستگی جناحی بتوانند در انتخابات شرکت کنند اتفاق پسندیده‌ای است و همه باید تلاش کنند که همه افکار سیاسی که بخشی از جامعه را نمایندگی می‌کنند در انتخابات شرکت کنند اما این حرف به این معنا نیست که اگر همه جریان‌های سیاسی در انتخابات حاضر نباشند، الزاماً مشارکت پایین خواهد بود.

ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص لزوم برگزاری انتخابات رقابتی و تاثیر آن در بالا رفتن مشارکت مردم در انتخابات و همچنین اینکه برخی چهره‌های اصولگرا خطاب به اصلاح‌طلبان آن‌ها را نسبت به حضور در انتخابات نهی می‌کنند، گفت: در ابتدا باید بگویم اینکه گفته می‌شود اگر جناح‌های مختلف سیاسی در انتخابات حضور داشته باشند، مشارکت بالا خواهد بود، گزاره خیلی دقیقی نیست.

وی ادامه داد: اینکه همه علایق سیاسی، همه جریان‌ها و حتی افراد مستقل بدون وابستگی جناحی همگی بتوانند در انتخابات شرکت کنند، اتفاق پسندیده‌ای است و همه باید تلاش کنند که همه افکار سیاسی که بخشی از جامعه را نمایندگی می‌کند، در انتخابات شرکت کنند اما این حرف به این معنا نیست که اگر همه جریان‌های سیاسی در انتخابات حاضر نباشند، الزاماً مشارکت پایین بیاید. این‌ها دو موضوع جداگانه است و آمار هم به ما این را می‌گوید، یعنی در برخی از انتخابات‌ها که همه جناح‌های سیاسی نبودند و تنها برخی از جریان‌ها وارد انتخابات شدند، مشارکت پایین نبود.

ایمانی در ادامه افزود: این مساله یکی از فاکتورهای افزایش مشارکت است، اما اینطور نیست که تنها فاکتور و تنها عامل باشد. به عبارت دیگر اینطور نیست که تنها عامل مشارکت مردم، حضور همه جناح‌های سیاسی باشد.

این تحلیلگر سیاسی اصولگرا در خصوص توصیه برخی به عدم حضور اصلاح‌طلبان، گفت: کسی نگفته است که اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده شرکت نکنند، اتفاقا حتما شرکت کنند. اینکه خودشان به خاطر مسائل داخلی دچار ضعف هستند یا امکان پاسخگویی به عملکرد ۸ ساله دولتی که مورد حمایت آن‌ها بوده است، ندارند یک حرف دیگری است اما کسی نگفته است که اصلاح‌طلبان نباید در انتخابات شرکت کنند. به نظر من خودشان چون فکر می‌کنند که مردم از آنها رویگردان هستند و سرمایه اجتماعی آن‌ها افول کرده است یا مشکلات و درگیری‌های داخلی دارند، امکان شرکت ندارند یا به شکل ضعیف حضور پیدا خواهند کرد و این به معنای این نیست که کسی آن‌ها را حذف کرده است و می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، همانطور که طیفی از اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند ماه هم شرکت کردند و لیست ارائه کردند اما موفق به کسب رای نشدند.

ایمانی همچنین درخصوص مطرح شدن شرطی از سوی علی لاریجانی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده مبنی بر اینکه تنها کاندیدای اصلاح‌طلبان نباشد و جناح راست سنتی نیز از وی حمایت کند ابراز داشت: ببینید آقای لاریجانی در حال حاضر پشتوانه هیچ کدام از دو جناح را ندارد، اما این به این معنا نیست که اگر ایشان وارد عرصه انتخابات ۱۴۰۰ شود هم وضعیت همین گونه خواهد بود. بلکه ممکن است وضعیت تغییر کند و شرایطی به وجود بیاید که اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان و یا بخشی از آن‌ها از ایشان حمایت کنند. یعنی اینگونه نیست که اگر ایشان وارد انتخابات شود، هیچ گروهی از ایشان حمایت نخواهد کرد.

وی ادامه داد: شرایط انتخابات شرایط بسیار پیچیده‌ای است و ممکن است که وضعیتی به وجود بیاید که در صورت کاندیداتوری ایشان بخشی از اصلاح‌طلبان یا همه آن‌ها و یا بخشی اصولگرایان یا همه آن‌ها از ایشان حمایت کنند، اما فعلاً اینگونه نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا درخصوص این تصور که اصولگرایان برنده انتخابات سال آینده هستند، اظهار داشت: این که گفته می‌شود الزاماً در انتخابات سال آینده اصولگرایان برنده خواهند بود اصلا مشخص نیست، یعنی این مساله به عوامل متعددی مرتبط است و زمان هم تا انتخابات زیاد است، لذا ممکن است اصولگرایان تا آن زمان موفق نشوند و نتوانند پیروز انتخابات باشند.

وی افزود: البته اینکه اصولگرایان پیروز ‌نمی‌شوند الزاماً به این معنا که اصلاح‌طلبان پیروز خواهند بود، نیست. بلکه ممکن است فردی مستقل و جدا از دو جناح بیاید و پیروز انتخابات باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز