خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه بیرمنگام در گفت‌وگو با ایلنا:

تلاش آمریکا برای فعال‌سازی مکانیزم ماشه بی‌نتیجه است/ همکاری با طرف‌های باقی‌مانده برجام به نفع ایران است/ قرارداد ۲۵ ساله با چین، ۴۰۰ میلیارد دلار وارد ایران می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۷۴۰

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام تاکید کرد: اروپایی‌ها به دنبال سازش و کاهش تنش خواهند بود و مخالف فعال‌سازی مکانیزم ماشه و خواهان حفظ برجام هستند از طرفی روسیه و چین می‌توانند مانع هرگونه اقدام شورای امنیت علیه ایران شوند. بنابراین تلاش آمریکا در این راستا بی‌نتیجه است.

ویلیام اسکات لوکاس استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام است‌. وی به صورت تخصصی در حوزه سیاست خارجه آمریکا تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا مطرح کرد.

تداوم فشار به همه طرف‌ها آسیب می‌رساند

ویلیام اسکات لوکاس در ابتدا در مورد رویکرد فشار بر ایران گفت: اکنون در نقطه‌ای هستیم که شاهد «حداکثر فشار» دولت ترامپ و هم «حداکثر مقاومت» سران ایران هستیم که این مساله به هر دو طرف آسیب زده است.

بخش زیادی از مشکلات ایران ناشی از تحریم است

قرارداد ۲۵ ساله با چین ۴۰۰ میلیارد دلار وارد ایران می‌کند

وی هم‌چنین با اشاره به توافق ایران و چین گفت: در پی فشار بر ایران توسط آمریکا و قطع ارتباط با بسیاری از کشورهای جهان و کاهش شدید تجارت با دیگر طرف‌ها، ایران قرارداد ۲۵ ساله با چین را منعقد کرده است که ۴۰۰ میلیارد دلار به این کشور وارد می‌کند. ایران کنون مشکلاتی دارد که بخش زیادی از آن‌ها ناشی از تحریم است. اما نمی‌توانیم تحریم را عامل تمام مشکلات ایران بدانیم.

بایدن به برجام بازمی‌گردد

لوکاس در مورد رئیس‌جمهور آینده آمریکا گفت: جو بایدن احتمال مذاکره مجدد در مورد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را ارائه می‌دهد. احتمالا بایدن به برجام بازمی‌گردد اما سران ایران هستند که باید تصمیم بگیرند که آیا خواهان مذاکره مجدد هستند و آیا می‌خواهند با اروپا و همچنین امضاکنندگان توافق و همکاری دوباره داشته باشند. 

همکاری با طرف‌های باقی‌مانده برجام به نفع ایران است

این استاد دانشگاه اضافه کرد: همان‌طور که اشاره کردم همکاری با طرف‌های باقی‌مانده برجام به نفع ایران است. ترامپ به دلیل نفرت از دستاوردهای اوباما از برجام خارج شد و باعث تنش بیشتر و کاهش تعهدات ایران شد و از این توافق متنفر است.

مایک پمپئو به دنبال فشار بیش‌تر بر ایران است 

وی اظهار کرد: در این میان همچنان مایک پمپئو به دنبال افزایش تحریم‌ها و احیای تحریم‌های سازمان ملل و شکستن نابودی اقتصاد ایران است. 

آمریکا نمی‌تواند مکانیزم ماشه را فعال کند

لوکاس در مورد تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و فعال‌سازی اسنپ بک علیه ایران گفت: این اقدامات بخشی از پروژه فشار بر ایران است. بعید است که ایالات متحده بتواند تحریم‌های تسلیحاتی را افزایش دهد و بتواند مکانیزم ماشه را فعال کند چراکه اروپایی‌ها به دنبال سازش و کاهش تنش خواهند بود و مخالف فعال‌سازی مکانیزم ماشه و خواهان حفظ برجام هستند از طرفی روسیه و چین می‌توانند مانع هرگونه اقدام شورای امنیت علیه ایران شوند. بنابراین تلاش آمریکا در این راستا بی‌نتیجه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز