خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه یوسی‌ال‌اِی در گفت‌وگو با ایلنا:

همکاری تهران با آژانس مورد توجه و حمایت اروپا است/ ایران برای دفاع از خود، حق داشتن سلاح را دارد/ قبل از انتخابات نوامبر مکانیزم ماشه فعال نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۶۱۰

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه یوسی‌ال‌اِی (آمریکا) تاکید کرد: ما خوشبین هستیم که ترامپ در ژانویه دفتر خود را ترک کند و رئیس‌جمهور بایدن سعی کند به توافق هسته‌ای برگردد.

ریچارد اندرسون، (Richard D. Anderson) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه یوسی‌ال‌اِی (آمریکا) است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را درباره تنش‌های اخیر به ویژه تا زمان انتخابات آمریکا مطرح کرد.

همکاری ایران با آژانس مورد توجه و حمایت اروپا است

ترامپ و حامیانش اعتباری برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قائل نیستند

ریچارد اندرسون در ابتدا گفت: همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در اروپا به شدت مورد توجه و حمایت قرار گرفته است، اما در میان حامیان ترامپ در ایالات متحده، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نهادی بین‌المللی است که مانند سازمان ملل، WHO ، بانک جهانی یا حتی ناتو به دلیل اینکه منحصرا آمریکایی نیست، بی‌اعتبار تلقی می‌شود.

ایران حق دارد موانعی برای اجرای برجام ایجاد کند

سفر گروسی در این شرایط نتیجه‌بخش بود

وی گفت: ایران حق دارد پس از خروج آمریکا از برجام با کاهش تعهداتش، موانعی بر سر اجرای برجام ایجاد کند اما به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران بهتر است که ایران برای حفظ جایگاه و اعتبار کنونی خود این تعهدات را اجرایی کند.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه یوسی‌ال‌اِی دستاورد سفر گروسی به ایران را دسترسی به دو سایت مورد درخواست آژانس عنوان کرد و گفت: این سایت‌ها از مدت‌ها پیش مورد بحث بودند بنابراین سفر گروسی در این شرایط بهتر از سفر نکردن او بود و می‌توان گفت به اهداف مورد نظر خود رسید.

ایران برای دفاع از خود حق داشتن سلاح را دارد

مردم آمریکا درس خود از عراق را آموخته‌اند و نیاز به تکرار ۱۱ سپتامبر ندارند

اندرسون اضافه کرد: نظر خودم این است که توافق هسته‌ای به نفع ایران است. به هر حال آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها سلاح هسته‌ای دارند. از طرفی هم هیچ کسی در مورد حمله به ایران در آینده نزدیک جدی نیست، اگر چه من اعتراف می‌کنم که اگر ایالات متحده آنقدر احمق باشد که بتواند مانند عراق به ایران هم حمله کند، ایران هم دلایل خود را برای عصبانیت دارد و پاسخ جدی خواهد داد.

وی ادامه داد: هنوز هم، برای آینده قابل پیش‌بینی، مردم آمریکا درس خود از عراق را آموخته‌اند و نیاز به چیزی مانند تکرار ۱۱ سپتامبر ندارند و نمی‌خواهند آن روزها تکرار شود. در این میان ایرانی‌ها نیازی به اتلاف پول ندارند که خود را مجهز به سلاح هسته‌ای کنند چون بارها اعلام کرده‌اند که چنین قصدی ندارند. از طرفی هم ایران برای دفاع از خود حق داشتن سلاح را دارد.

قبل از انتخابات نوامبر مکانیزم ماشه فعال نمی‌شود

نسبت به ترک کاخ سفید از سوی ترامپ خوشبینیم

این استاد دانشگاه در مورد فعال‌سازی مکانیزم ماشه گفت: مطمئناً قبل از انتخابات ماه نوامبر چنین چیزی رخ نمی‌دهد و ما خوشبین هستیم که ترامپ در ژانویه دفتر خود را ترک کند و رئیس‌جمهور بایدن سعی کند به توافق هسته‌ای برگردد.

وی هم‌چنین در مورد تحریم‌ها در شرایط کرونا ویروس و کارشکنی‌ها برای ارسال دارو و واکسن به ایران گفت: در صورت کشف واکسن، موضوع اصلی تولید تعداد کافی واکسن است. کشورهایی که واکسن تولید می‌کنند، ابتدا جمعیت خود را واکسینه می‌کنند، این کار را از پرسنل پزشکی، افراد مسن و جمعیت آسیب‌پذیر آغاز می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز