خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی قوه قضاییه مطرح کرد؛

امیدواریم با تشکیل کمیسیون قضایی مجلس، تصویب طرح‌ها و لوایح قضایی تسریع شود/ تعیین اولویت‌های تقنینی دستگاه قضایی

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۳۶۷

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت تصویب قوانین جامع و کارآمد در تحقق عدالت اظهار کرد: امیدواریم با تشکیل و شروع به کار کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم فرایند بررسی، اصلاح و تصویب طرح‌ها و لوایح قضایی تسریع یابد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مصدق با بیان اینکه تحقق تحول قضایی در گام دوم انقلاب، بی‌تردید اقتضائات و الزامات متعدد از جمله تأمین بسترهای قانونی دارد خاطرنشان کرد: تهیه و تدوین لوایح قضایی به عنوان یکی از وظایف ذاتی قوه قضاییه در قانون اساسی جمهوری اسلامی تصریح شده، اما واضح است که امر قانون‌گذاری مراحل و فرایندهای مختلفی را در گذار از دولت و مجلس شورای اسلامی در بر می‌گیرد و بالطبع همکاری و تعامل بین قوا در انجام بهینه این مهم بسیار اثربخش است.

وی نقش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی را در این مسیر بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود: ماهیت تکالیف این کمیسیون، تخصصی بودن امور و البته دشوار و پیچیده بودن مباحث قضایی و حقوقی، قطعا حضور اعضای متخصص در این حوزه را می‌طلبد؛ کما اینکه عضویت نمایندگان با سوابق حقوقی و قضایی بنا به اشراف آنها به اجرای قوانین نقشی تعیین کننده دارد.    

این مقام قضایی با اشاره به لزوم تلاش در تحقق تحول قضایی به عنوان عمده‌ترین هدف دستگاه قضایی در این مقطع خاطرنشان کرد: تحقق این مهم به طور قطع نیازمند همکاری و همیاری قوا است و یکی از جلوه‌های مهم این همکاری را می‌توان در تأمین بسترهای قانونی و تسریع در تصویب و اجرای قوانین برشمرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصدق اقدام اخیر مجلس شورای اسلامی را در اخذ اولویت‌های تقنینی قوه قضاییه اقدامی حسنه خواند و افزود: در پاسخ به درخواست قوه مقننه و تعیین اولویت‌های یادشده، فهرستی از ۱۵ عنوان لایحه قضایی تدوین شده در این معاونت که در مراجع ذیصلاح نظیرحوزه ریاست قوه قضائیه و دولت در حال رسیدگی است و به زودی برای طی مراحل تصویب آن اقدام می‌شود، تهیه شد.   

وی لایحه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، لایحه نحوه اداره و بهره‌برداری از آپارتمان‌ها، لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت، لایحه شورای حل اختلاف، لایحه پلیس ویژه اطفال و نوجوانان، لایحه قانون تشکیل دادگاه دریایی، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقت‌نامه‌های استراسبورگ و وین، لایحه نحوه تشکیل و فعالیت موسسه حقوقی ارائه دهنده خدمات وکالتی، لایحه اصلاح قانون امور حسبی، لایحه جامع داوری، لایحه تعزیرات (کتاب پنجم)، لایحه قانون اصلاح ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب، لایحه همکاری‌های قضایی بین‌المللی، لایحه تشکیل پلیس قضایی و لایحه اصلاح پاره‌ای از قوانین قوه قضاییه را اولویت‌های تقنینی قوه قضاییه برشمرد.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه یادآور شد: برخی از طرح‌ها و لوایح مهم نظیر لایحه اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی، لایحه جامع وکالت، لایحه قانون تجارت، طرح حمایت از مالکیت صنعتی، لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و طرح مبارزه با جرایم اقتصادی از جمله مواردی است که در دست بررسی مجلس شورای اسلامی بوده  نیز دارای اولویت است.

مصدق در پایان با اشاره به دشوار و زمان‌بر بودن روند بررسی و رسیدگی به لوایح قضایی ابراز امیدواری کرد تشکیل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم با اعضای توانمند و متخصص در این حوزه، روند تصویب این لوایح را تسریع بخشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز