خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه جرج میسون در گفت‌وگو با ایلنا:

بایدن برای بهبود روابط با ایران باید هزینه سیاسی قابل توجهی بپردازد/ مردم آمریکا نمی‌دانند گروسی کیست و چرا به ایران رفت/ اروپا به مخالفت با فعال شدن مکانیزم ماشه ادامه می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۲۸۴

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا تاکید کرد که اروپا کماکان به مخالفت خود با فعال شدن مکانیزم ماشه ادامه می‌دهد زیرا نه تنها استدلال‌های آمریکا تاکنون اروپایی‌ها را قانع نکرده است بلکه آنها از نتایج سفر گروسی به ایران هم استقبال کرده‌اند.

ادوارد رودز، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا است. وی در حوزه‌های روابط بین‌الملل و سیاست خارجی آمریکا مشغول بحث و بررسی و تحقیق است. رودز در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را درباره تنش‌ها بیان کرده است.

در صورت پیروزی بایدن احتمال تغییر سریع در سیاست‌ خارجی ایالات متحده وجود دارد

ادوارد رودز در ابتدا گفت: در این برهه از زمان، اینکه چشم‌انداز روابط ایالات متحده و ایران در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱ چگونه خواهد بود، کاملاً نامشخص است. از طرف آمریکایی، این امر قبل از هر چیز به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و ثانیا به نتیجه انتخابات سنا و مجلس بستگی خواهد داشت. اگر آقای بایدن به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، دموکرات‌ها کنترل سنا را در دست می‌گیرند و دموکرات‌ها کنترل مجلس را حفظ می‌کنند، احتمال یک تغییر سریع و فوری در سیاست ایالات متحده وجود دارد. حتی اگر حزب جمهوری‌خواه کنترل سنا را به دست بگیرد، تغییر قابل توجهی در سیاست خارجی آمریکا و تمایل بیشتر برای دستیابی به مصالحه با مذاکره محتمل است.

تنها تصویری که اکثر آمریکایی‌ها از ایران دارند، مربوط به سال ۱۹۷۹ است

وی افزود: باز هم، درک این نکته مهم است که انتخابات ایالات متحده مربوط به روابط ایالات متحده و ایران نیست. سیاست‌های ایالات متحده در قبال ایران مسئله مهمی برای تبلیغ  انتخاباتی نیست. در صورتی واقعیت‌های آمریکا و ایران به یک موضوع انتخاباتی تبدیل می‌شدند که بحران جدید یا تعامل نظامی در روابط ایران و آمریکا رخ دهد یا اگر ترامپ موفقیتی در روابط بین دو کشور را به یک موضوع مهم تبدیل کند، نتیجه این امر به احتمال زیاد به انتخاب مجدد او منجر می‌شود. تنها تصویری که اکثر آمریکایی‌ها از ایران دارند، مربوط به سال ۱۹۷۹ است، حتی آمریکایی‌هایی که هنوز در سال ۱۹۷۹ به دنیا نیامده بودند از گروگان‌گیری چیزهایی می‌دانند. هر اقدامی که به نظر می‌رسد امتیازی برای ایران است، از نظر سیاسی در کاخ سفید محبوبیتی ندارد.

هیچ کسی در آمریکا تصور روشنی از استدلال‌های درست در  مورد ایران ندارد

بایدن برای بهبود روابط با ایران باید هزینه سیاسی قابل توجهی بپردازد

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا ادامه داد: البته روابط ایالات متحده و ایران نه تنها به سیاست‌های ایالات متحده بلکه به سیاست‌های ایران نیز بستگی دارد. در مورد ایران سیاست آمریکا بسیار بی‌دقت است. به غیر از چند متخصص در وزارت امور خارجه، شورای امنیت ملی و دانشگاه و تعدادی روزنامه‌نگار، هیچ کسی در ایالات متحده تصور روشنی از بحث‌های سیاسی و استدلال‌های درست  در  مورد ایران ندارد. بدیهی است، با این حال، هرگونه بهبود در روابط ایالات متحده و ایران به اقدامات سازنده و تصمیم‌گیری‌های درست نیاز دارد. دولت ترامپ قطعاً اقدامات و تصمیماتی را که برای بهبود روابط لازم است، اتخاذ نخواهد کرد. دولت بایدن می‌تواند این اقدامات را انجام دهد و این تصمیمات را اتخاذ کند، اما برای این کار باید هزینه سیاسی سیاسی قابل توجهی را بپردازد و احتمالاً این کار را فقط در صورتی انجام می‌دهد که معتقد باشد دولت تهران نیز تمایل به انجام این کار دارد.

مردم آمریکا، نمی‌دانند گروسی کیست و چرا به ایران رفته است

دولت ترامپ به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دیده تحقیرآمیز نگاه می‌کند

ادوارد رودز در ادامه با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و توافق صورت گرفته با تهران خاطرنشان کرد: هیچ کسی در دولت ترامپ، یا در جناح سیاسی محبوب وی، به آنچه از سفر گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران برمی‌آید، اهمیت نمی‌دهد. تعداد بسیار کمی از افراد در دولت وی و پایگاه وی به دیده‌ای به جز تحقیر، آژانس انرژی هسته‌ای را نمی‌بیند و اساساً هیچ کسی در دولت او و حتی مردم آمریکا، نمی‌دانند که آقای گروسی کیست یا اینکه چرا به ایران رفته است.

توافق بین آژانس و ایران بر بهبود روابط تهران و واشنگتن در دوره بایدن موثر است

وی افزود: از طرف دیگر، اگر آقای بایدن انتخاب شود، سفر  آقای گروسی که منجر به نوعی توافق بین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ایران شد، می‌تواند پوشش سیاسی مورد نیاز بایدن را برای وی فراهم کند و شروع تازه‌ای در روابط ایالات متحده و ایران است. برعکس، اگر آقای گروسی از ایران برمی‌گشت و گزارش می‌داد که تهران یک شریک خوب برای مذاکره نیست، امکان تغییر رویه در دولت بایدن بسیار کم می‌شد.

این استاد دانشگاه هم‌چنین اظهار کرد: همانطور که دیدن تاریخ مذاکرات هسته‌ای از نگاه ایرانی‌ها برای آمریکایی‌ها دشوار است، من گمان می‌کنم که برای ایرانی‌ها نیز دشوار است که تاریخ این مذاکرات را از نگاه آمریکایی‌ها ببینند. هر طرف خود را بعنوان طرف متضرر می‌داند. از همه مهم‌تر ، هر یک از طرفین واقعیت را بر اساس درک خود می‌بیند و آن را واضح می‌داند، بنابراین باور کردن این امر که طرف دیگر هم حسن نیت دارد، برایشان دشور است.

اروپا به مخالفت با فعال شدن مکانیزم ماشه ادامه می‌دهد

استدلال‌های آمریکا تاکنون اروپایی‌ها را قانع نکرده است

استقبال اروپا از نتایج سفر گروسی به ایران

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا در مورد مکانیزم ماشه و تلاش آمریکا برای فعال کردن آن گفت: علیرغم این واقعیت که ایالات متحده و اروپا (هرچند قطعاً نه همه) در مورد چشم‌انداز و نامطلوب بودن دستیابی ایران به توانایی سلاح اتمی توافق دارند، به نظر می‌رسد که بیشتر کشورهای اروپایی از استدلال‌های آمریکا برای فعال‌سازی اسنپ‌بک قانع نشده‌اند. به ویژه اینکه  مأموریت آقای گروسی در ایران به نتیجه‌ای منجر شده که دولت‌های اروپایی آن را منطقی و مناسب می‌دانند و به نظر می‌رسد که بیشتر کشورهای اروپایی نسبت به استدلال‌های ایالات متحده مخالف باقی بمانند. با این وجود تا زمانی که آقای ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور باقی بماند، تقریباً قطعی است که ایالات متحده به تلاش خود برای احیای تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

در صورت ساخت واکسن، کشورهای تولیدکننده نیاز مردم خود را در اولویت قرار می‌دهند

ادورد رودز درباره احتمال ساخت واکسن کرونا ویروس و ضرورت توزیع آن در تمام کشورها، گفت:  اولین کشوری که واکسن تولید می‌کند - خواه این کشور روسیه، چین، ایالات متحده، یا کشور دیگری باشد - اصرار خواهد داشت که مردم خود را در اولویت قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز