خبرگزاری کار ایران

رضایی در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی:

از پیوند اسلام و لیبرالیسم، پیشرفت اقتصادی شکل نمی‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۰۸۹

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: اگر انتقال مفاهیم مدیریتی انقلاب به صورت ناکارآمد یا دیرهنگام انجام شود آسیب هایی را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدا با قدردانی از ابتکار تشکیل دوره تربیت مدرس در حوزه های گوناگون حکمرانی گفت: باید از مقام معظم رهبری تشکر کنیم که ایشان عنایتی به نسل های آینده انقلاب داشتند که حکمرانان انقلابی و کارآمدی از بین آنها ساخته شود و دستور تشکیل این مدرسه حکمرانی را دادند و از جناب آقای وحیدی و غضنفری و دوستانی که متولی این کار هستند تشکر می کنم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: انتقال بین نسلی، یکی از موضوعاتی است که مسولان کشور خلا آن را دیر متوجه شدند.  نظام های سیاسی اگر بخواهند پایدار باشند باید به مجموعه ای از قواعد پایبند باشند تا پایداری شان حفظ شود. یکی از این قواعد بنیادی، انتقال به موقع و کارآمد مسئولیت ها از یک نسل به نسل دیگر است. اگر به صورت ناکارآمد یا دیرهنگام این انتقال انجام شود، آسیب هایی را در پی خواهد داشت. این قاعده بنیادین هم ضرورت داشت در جمهوری اسلامی رعایت شود. ده سال آینده اگر نسل اول ودوم انقلاب هم در قید حیات باشند نمی توانند نقش محوری در سکان داری  انقلاب و کشور را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه انتقال بین نسلی یک سرمایه گذاری بیش از بیست سال است، افزود: طی بیست تا سی سال باید زیرساخت های انتقال بین نسلی فراهم شود تا در روندی ده سال به ده سال از آن بهره برداری شود. در صنایع هم مدتی سرمایه گذاری می کنند تا چند دوره بهره برداری کنند و هر از چند سالی، کل روند تولید بازنگری می شود. در تولید نیروی انسانی حکمرانان و تربیت کادر حکمران، هم باید سرمایه گذاری کنیم و هم انتقال بین نسلی حکمرانی را شروع کنیم. مجلس یازدهم را بخشی از نسل سومی های انقلاب تشکیل می دهند. بیشتر وزرای دولت آینده هم باید نسل سومی باشند اما چقدر سرمایه گذاری برای آماده سازی آنها کرده ایم؟

رضایی گفت: مدرسه حکمرانی برای تسریع در پرکردن این خلا در انتقال مسئولیت ها ایجاد شده است. ما سه سالی است که خارج از مجمع تشخیص شروع کرده ایم و مدیران راهبردی و جهادی تربیت می کنیم. این مدرسه هم پشتوانه رسمی و قوی و قابل اتکا دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حکمروایی یک سامانه فکری، ایمانی و انضباطی است که برای هماهنگ سازی و یکپارچه سازی برای رسیدن به اهداف مشترک جامعه شکل می گیرد. این تعریف با مفهوم ولایت قرابت و سازگاری دارد. ولایت به تعبیر مقام معظم رهبری، پیوند و وحدت داشتن است. ریسمانی است که از کنار هم قرارگرفتن نخ های گوناگون و در هم تنیده شکل می گیرد. کسانی که می خواهند ولایت را صرفا در توصیه های اخلاقی شخص ولی خلاصه  کنند، پاپ سازی می کنند.

رضایی گفت: برخی می خواهند با کنار گذاشتنن سیاست های نظام ، رهبر را به پاپ تبدیل کنند. ریسمانی که باید از بالا تا پایین باشد را قطع کنند و در فرد خلاصه کنند. آنها سیاست های کلی و رهنمودهای آقا را تبیین و قانون نمی کنند. ولایت مثل سرچشمه ای است که در مسیر خود جاری است و زمین های زیردست را آبیاری می کند تا محصول دهند. این رود جاری در دفاع و امنیت کشور در جریان است اما در جایی مثل اقتصاد و فرهنگ در جریان نیست. زمانی که سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی  اجرایی نمی شود، تحریم ها در زندگی مردم تاثیر پیدا می کند. نمی توان نظام را برای سیاستی که اجرا نشده متهم کرد. کمبودها در فرهنگ و اقتصاد را در مدارس حکمرانی تبیین کنید.

وی افزود: بین حاکم تا اجزای حکمروایی یک ریسمان فکری در جریان است که ابلاغ ها را فهم می کنند. ایمان نیز در این رابطه مفهوم دارد. انضباظ و قوانین هم در این سامانه جایگاه دارد. اگر جنبه ایمان باشد اما رابطه عقلانی و بصیرتی نباشد، آدم هایی پیدا می شود که با نیت قرب الهی بر خلاف دستورات و رضایت خدا، اقداماتی انجام می دهند. انسان نمی تواند هر چیزی را به هر طریقی انجام دهد.

محسن رضایی به حکمروایی شبکه ای اشاره کرد و گفت: ممکن است دولت تصمیماتی بگیرد اما عده ای برای خودشان شبکه ای تشکیل دهند و رفتاری متفاوت صورت دهند از جمله در قیمت گذاری که گاهی بر نرخ های دولت فرضا در دلار غلبه می کند. حکمروایی ها در جامعه گاهی هم افزایی دارند و گاهی در تعارض با یکدیگر هستند. تعامل حکمروایی ها در یک حوزه معین نیازمند بحث های تخصصی و تدوین استراتژی مناسب خود است.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: ما نمی خواهیم الگوها و مدل های غربی را در میان آینده سازان حکمروایی در جامعه اسلامی پیاده کنیم. محتوای تولید شده برای مدارس حکمروایی باید با نظام ایدئولوژیک و فلسفی اسلام سازگار باشد. مفاهیم در مدارس حکمروایی باید در امتداد نگاه قرآنی و ایمانی شکل بگیرد.

رضایی افزود: نسل اول انقلاب، شاه را سرنگون کردند. نسل دوم از سرزمین مان در برابر دشمن متعرض دفاع کردند و سازمان های قدرتمند دفاعی و امنیتی را شکل دادند. نسل سومی ها هم باید تحولی را در اقتصاد و فرهنگ صورت بدهند. حکمرانان تغییر و تحول در اقتصاد و فرهنگ در این مدارس تربیت شوند. خانواده ها و روابط شهروندان دراثر حکمروایی غلط دولت دچار آسیب شده اند. در معماری، بازار و اقتصاد ایران نیز نیاز به حکمرانان تحول گرا داریم. درخواست من از مدیریت این مدارس این است که در گرایش ها، به تربیت حمکرانان اقتصادی و فرهنگی وزن بیشتری دهید.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با اشاره به روحیه جهادی در صنایع دفاعی گفت: موشک های ایران بزرگترین پایگاه آمریکا در منطقه را هدف قرار می دهند اما در صنعت خودروسازی ایران بیش از شصت سال تولید خودرو می شود ولی کیفیت آن پایین است. حکمروایی دفاعی ما که مردمی و انقلابی است با  حکمروایی محفلی و غربی در اقتصاد  متفاوت بوده است. یکی به دنبال تولید محصول دقیق و نوآور قابل صادرات است و دیگری مونتاژ را دنبال می کند. باید نتایج و اصول و قواعد حکمرانی واحد انقلابی را به حوزه اقتصاد و فرهنگ کشور منتقل کنیم. حمکرانی پیوندی و دوگانه مانند پیوند کمونیسم و لیبرالیسم که در چین پاسخ داده، در جمهوری اسلامی ایران پیوند نظام ولایت با نظام لیبرالیسم غربی کارکرد ندارد. اسلام با لیبرالیسم اختلاف بنیانی دارد. از پیوند اسلام و لیبرالیسم، نظام اقتصادی پر محصولی شکل نمی گیرد. متاسفانه در مدیریت اقتصاد و فرهنگ دچار دوگانگی هستیم. سیاستها ی کلی انقلابی وجهادی است ولی مدیریت محفلی و غربی است.

در پایان این برنامه، دکتر رضایی به پرسش های شرکت کنندگان در در اولین دوره تربیت مدرس در حوزه حکمرانی زنان و خانواده پاسخ داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز