خبرگزاری کار ایران

طغیانی در گفت‌وگو با ایلنا:

دیپلماسی اقتصادی با اولویت کشورهای همسایه می‌تواند مشکلات ما را حل کند/ بازار داخل کشش تولیدات‌مان را ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۶۵۵

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بحث دیپلماسی اقتصادی با اولویت کشورهای همسایه می‌تواند مشکلات ما را در این شرایط کشور کم کند؛ چراکه یک ظرفیت تولیدی بسیار بالایی در کشور داریم که نزدیک دو سومش به دلیل آن‌که بازاری ندارد بلااستفاده مانده است.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره لزوم هموار شدن مسیر دپیلماسی اقتصادی و استفاده از این ظرفیت‌های بازار کشورهای همسایه گفت: ظرفیت فراوانی در حوزه‌های ارتباط با کشورهای دیگر به ویژه همسایگان برای اقتصاد وجود دارد که متاسفانه به شکل بهینه و کامل استفاده نشده و یا اگر هم شده بسیار جزئی و ناچیز بوده است. به طور مثال از ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای همسایه و بازار هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری صادرات منطقه سهم ناچیز ۲ درصد را ما از این بازار داریم در صورتی که بعضی از کشورهای همسایه سهم بسیار بزرگتری از این بازار دارند. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بحث دیپلماسی اقتصادی با اولویت کشورهای همسایه می‌تواند مشکلات ما را در این شرایط کشور کم کند، چراکه یک ظرفیت تولیدی بسیار بالایی در کشور داریم که نزدیک دو سومش به دلیل آن‌که بازاری ندارد، بلا استفاده مانده است.

وی تشریح کرد: امروز به جد دچار کمبود بازار برای تولیدات‌مان هستیم، بازار مصرف ما در داخل مشخص است و کشش این همه تولید را ندارد. ضمن این که اگر ارز حاصل از صادرات به اقتصاد ملی بازگردد، به نوعی کمک می‌شود تا در تولید مواد اولیه و قطعات مهم استراتژیک اقدام کنیم و از این طریق به یک آرامش و ثبات در نرخ ارز برسیم تا دچار رکورد تورمی نشویم.

نماینده اصفهان با اشاره به این‌که در کشور پدیده رکود تورمی داریم، گفت: از یک سو کسب و کارهای ما بخشی از ظرفیت‌های‌شان را خوابانده‌اند و بیکاری بالا رفته است و از سوی دیگر تورم باعث شده تا نرخ ارز، قیمت‌ها و هزینه تولید افزایش پیدا کند و اگر بخواهیم از این چرخه خارج شویم، راه حل آن است که صادرات انجام دهیم تا از محل آن و ارزآوری که دارد، بتوانیم نیازهای اصلی کشور به ویژه کالاهای اساسی، مواد اولیه، قطعات و ماشین آلاتی که لازمه تولید است را تأمین کنیم.

وی یادآور شد: تورم یک متغیر پیچیده است و نباید تک متغیر ببینیم، به نقدینگی و افزایش افسار گسیخته آن کاملاً مرتبط است.

طغیانی ادامه داد: عملکرد نظام بانکی ما بسیار با تورم ارتباطات دارد، امروز سوالی که پیش می‌آید این است نظام بانکی ما در چه وضعیتی است؟ خلق پول در بانک مرکزی و نظام پولی و بانکی چگونه است؟ قطعا هم لازم استاین مساله مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این‌که با تولید و صادارات می‌توانیم آرامش را به بازار برگردانیم،‌ عنوان کرد: قطعا تعاملات اقتصادی با همسایگان و فعال شدن دیپلماسی اقتصادی بسیار مهم است. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی ادامه داد: ما برخی از نیازهای‌مان را مانند ماشین‌آلات و قطعات از کشورهای خاص تامین می‌کردیم که امروز به خاطر تحریم به مشکل برخوردیم بنابراین اگر نگاهی به بازار شرق و سایر بازارهای منطقه داشته باشیم، می‌توانیم نیازمان را برطرف کنیم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که مسئولان و تصمیم‌گیران عنوان می‌کنند در شرایط تحریم و کرونا سعی شد علاوه بر توسعه از بیماری‌های اقتصادی جلوگیری شود؛ گفت: ما دو فشار را روی خودمان داریم که اولین آن تحریم است که آزارهای بسیاری به ما رساند و دیگری کروناست که باعث شد مرزها بسته شود و اقتصاد در کل دنیا با مشکل رو به رو شود.

طغیانی ادامه داد: رفت و برگشت‌هایی که اقتصاد در کرونا با آن مواجه شد، باعث افزایش نرخ ارز و نوسان در بازار بورس شد که گاهی برای ما ایجاد سوال می‌کند چرا که نوسان به معنای پایین آمدن نیست، به طور مثال در چند ماه اخیر ما افزایش شدید نقدینگی را داشتیم که سرازیر به باراز بورس شد و با واقعیت موجود تطبیق نداشت و امروز هم مشاهده می‌کنیم متاسفانه آن طور که گفته شد، نشد و رضایت‌بخش نیست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز