خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه ملی سنگاپور در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل تنها رژیم دارای سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است‌/ آمریکا انگیزه‌های کمی برای سازش با ایران باقی گذاشته/ تهران باید روابط اروپایی و آسیایی خود را به حداکثر برساند

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۵۲۹

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ملی سنگاپور تاکید کرد که گزارش‌های آژانس بیانگر انطباق ایران با برجام است و ایران مجبور نیست ترس از متهم شدن به نقض معامله را داشته باشد.

بیلویر سینگ، استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه ملی سنگاپور است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، نظراتش را درباره تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا مطرح کرد.

اسرائیل تنها رژیم دارای سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است‌

بیلویر سینگ در ابتدا در مورد برجام گفت: برجام توافقی بین ایران و ۶ کشور یعنی ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه بود. این معامله در ژوئیه ۲۰۱۵ توسط شورای امنیت مورد تأیید قرار گرفت و با این وجود، علیرغم تطابق ایران با آن، ایالات متحده تحت حمایت ترامپ، یک جانبه از آن خارج شد و تحریم‌های هسته‌ای ایران را دوباره برقرار کرد. در این روند، روابط ایالات متحده و ایران بدتر شده است، و این مساله به اتحاد بیشتر ایالات متحده و اسرائیل منجر شد با اطمینان از اینکه اسرائیل تنها طرف دارای سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است‌، ایران بارها امکان استفاده از سلاح هسته‌ای را رد کرده است.

آمریکا انگیزه‌های کمی برای سازش با ایران باقی گذاشت

وی در ادامه در مورد مکانیزم ماشه گفت: آمریکا صدمات زیادی به ایران زده است و انگیزه‌های کمی برای سازش با آمریکا به ایران داده است. اگر یک تغییر دولت در ایالات متحده اتفاق بیفتد، آمریکا احتمالاً سیاست تحریم علیه ایران را بررسی خواهد کرد. اگر ترامپ پیروز شود که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند این اتفاق خواهد افتاد، روابط ایالات متحده و ایران همچنان رو به وخامت خواهد رفت زیرا دولت ترامپ معتقد خواهد بود که سیاست ضدایرانی تا حدی عامل پیروزی اوست و از این رو، به سیاست‌های ضد ایران خود ادامه می‌دهد.

بیانیه آژانس نشان‌دهنده اجرای کامل تعهدات ایران بود

ایران باید روابط اروپایی و آسیایی خود را به حداکثر برساند

سینگ افزود: رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌خواهد انگیزه‌هایی را برای ایران فراهم کند که به تعهد خود به برجام پایبند باشد و به سمت برنامه سلاح هسته‌ای نرود. بیانیه آژانس نشان از هماهنگی ایران با این نهاد و عمل به تعهداتش است. با این وجود، با نقض برجام توسط ایالات متحده، ایران واقعاً تعهد کاملی برای احترام به توافق درباره آینده برنامه هسته‌ای خود ندارد.  ایالات متحده تنها بازیگر در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران نیست و ایران باید از این تنوع بازیگران استفاده کند و در نهایت تلاش کند ایالات متحده را در سطح بین‌المللی منزوی کند، باید روابط اروپایی و آسیایی خود را به حداکثر برساند، از جمله می‌تواند از ظرفیت روسیه و چین برای تضعیف سیاست‌های ایالات متحده استفاده کند.

آمریکا مانعی برای اجرای تعهدات اعضای برجام است

وی اضافه کرد: از آنجا که ایالات متحده هنوز قدرتمند است و کشورهای اروپای غربی از آمریکا و سیاست‌های تنبیهی سیاسی، اقتصادی و نظامی آن هراس دارند، این کشور همچنان مسئول اجرای محدود تعهدات اعضای برجام است.

ایران حق دارد به تعهدات خود عمل نکند

این استاد دانشگاه گفت: من فکر می کنم ایران حق دارد به تعهدات خود عمل نکند.  ایران حق دارد برای امنیت و رفاه خود آنچه را می‌خواهد انجام دهد و به آنچه دیگران انجام می‌دهند مقید نباشد. ایران با عدم انجام بخشی از تعهدات خود در قبال توافق، آزاد است و مجبور نیست ترس از متهم شدن به نقض معامله را داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز