خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد اصلاح شرایط انعقاد موافقتنامه‌های بین‌المللی فرهنگی در دولت بررسی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۳۳۳

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر و تسهیل انجام فعالیت فرهنگی در حوزه بین‌الملل توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، درخواست اصلاح دو تصویب‌نامه در خصوص انعقاد توافق و موافقت‌نامه‌های بین‌الملل در حوزه فرهنگی را به کمیسیون فرهنگی هیات دولت ارائه کرده است.

به گزارش ایلنا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال ۱۳۷۴ به منظور ایجاد تمرکز در مدیریت و برخورداری از سیاست گذاری واحد و هماهنگی در فعالیت های فرهنگی، تبلیغی خارج از کشور و نیز استفاده بهینه از امکانات مادی و معنوی موجود تشکیل گردید.

این سازمان، مطابق اساسنامه دارای شخصیت حقوقی مستقل، رسما وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و تصمیمات شورای عالی سازمان با رعایت سیاست خارجی نظام فعالیت می­ کند.

یکی از وظایف سازمان ایجاد زمینه و هماهنگی برای عقد موافقت نامه و قراردادهای لازم به منظور مبادلات فرهنگی، علمی، آموزشی، هنری، سینمایی، جهانگردی، خبری، مطبوعاتی، ورزشی و امدادی می باشد و این سازمان در این خصوص تاکنون نزدیک به (۶۰۰) سند اعم از موافقت نامه، برنامه مبادلات و تفاهم نامه های اجرایی با کشورهای مختلف امضاء نموده است.

در شرایط کنونی که حوزه فرهنگ نقش بسیار مؤثری می­ تواند در عرصه بین المللی ایفا نماید وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درحوزه دیپلماسی فرهنگی سنگین ­تر از پیش شده است؛ بنابراین برای نیل به اهداف فرهنگی نظام در سطح بین الملل هماهنگی بیشتر دستگاه­ های فرهنگی و اجرایی و حتی مراکز فرهنگی غیر دولتی با سازمان یاد شده ضروری می باشد. هدایت، نظارت و پشتیبانی فعالیت های فرهنگی بخش غیر دولتی در خارج از کشور نیز در زمره وظایف سازمان مذکور قرار دارد.

این امر در حالی است که به دلیل عدم تصریح عنوان در مقررات مربوطه، سهم، نقش و جایگاه سازمان یاد شده در عرصه فرهنگی بین المللی به طور کامل لحاظ نمی شود و بعضا برخی از دستگاه های اجرایی و مراکز فرهنگی غیر دولتی بدون اطلاع و هماهنگی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اقدام به برگزاری نشست و مذاکرات تهیه اسناد و امضای برخی تفاهم نامه ها می نماید که این موضوع موجب پراکندگی و حتی سردرگمی  و در مواردی باعث بی اعتمادی طرف های خارجی شده است.

لذا به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر و تسهیل انجام فعالیت فرهنگی در حوزه بین الملل توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا نموده است تا تصویب نامه ­های شماره ۴۴۰۴۸/ت ۳۱۲ مورخ ۱۳ تیر ۱۳۶۸ و شماره ۵۱۴۶۶/ت ۳۶۷۴۷هـ مورخ ۱۶ تیر ۱۳۸۶، موضوع انعقاد توافق و موافقت نامه های بین الملل در حوزه فرهنگی اصلاح شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز