خبرگزاری کار ایران

حسینی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

سفر وزیر امور خارجه سوئیس ربطی به تنش‌های ایران و آمریکا ندارد/ استفاده تبلیغاتی ترامپ از بحران خودساخته‌ای به نام «ایران»، منتفی شده است

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۵۸۱

تحلیل‌گر مسائل آمریکا ضمن ارزیابی سفر «ایگنازیو کاسیس» به ایران فضای پیش‌روی ایران و آمریکا را تا انتخابات ماه نوامبر بررسی کرد.

در فاصله کمتر از یک ماه دو سفر بسیار مهم از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین وزیر امور خارجه سوئیس به ایران انجام شد. با توجه به کنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا و همچنین اینکه سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران نیز است، گمانه‌زنی‌هایی راجع به اینکه وزیر خارجه  سوئیس حامل پیامی از سوی آمریکا است، مطرح شده است.

 سفر وزیر امور خارجه سوئیس ربطی به رابطه ایران و آمریکا ندارد

«دیاکو حسینی» تحلیل‌گر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره سفر «ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس به ایران گفت: همانطور که به طور رسمی هم عنوان شده است، سفر وزیر امور خارجه سوئیس ربطی به رابطه ایران و آمریکا ندارد. از طرف دیگر نیز شرایطی که امروز در آن قرار دادیم، هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده است و نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا آماده تغییر مسیر خودش به سمت بازگشت به برجام و اصلاح رویه غلطی که در سال‌های گذشته دنبال کرده، نیست؛ بنابراین این موضوع در این مقطع آن هم به ویژه نزدیک به انتخابات آمریکا جدیت ندارد.

سفر کاسیس عمدتاً مربوط به رابطه ایران و اروپا و رای اخیر شورای امنیت می‌شود

وی با بیان اینکه سفر آقای کاسیس عمدتاً مربوط به رابطه ایران و اروپا می‌شود و بیشتر باید آن را در این قالب دید، اظهار داشت: با توجه به اشارات و نظرهایی که بین ایران و کشورهای اروپایی در داستان مواجهه با آمریکا در شورای امنیت پیش آمده است و همچنین این انتظار ایران که کشورهای اروپایی باید بتوانند به تعهدات اقتصادی خودشان در قبال تهران عمل کنند، زمینه‌های بحث مفصل و بسیار خوبی پیشاپیش فراهم شده است. این سفر می‌تواند مورد توجه دیپلماسی بین ایران و اروپا باشد که احتمالا در سفره وزیر خارجه سوئیس به صورت پررنگ‌تر نیز مطرح شود.

توافق ایران و آژانس توطئه اسرائیل و آمریکا را از بین برد

استفاده تبلیغاتی ترامپ از بحران خودساخته ایران، منتفی شده است

پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روند طبیعی خودش را طی می‌کند

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی درباره رابطه ایران و آژانس و اثر آن در شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل ادامه داد: یکی از عرصه‌هایی که آمریکا تلاش داشت در آن بر ایران فشار اعمال کند و به اهداف مدنظر خودش دست یابد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود؛ پرونده‌سازی‌های اسرائیل با حمایت‌های آمریکا انجام داد، منجر به اختلاف‌هایی بین ایران و آژانس در رابطه با فعالیت‌های سایت‌های مورد نظر آنها شد. آنها به خیال خود این زمینه را فراهم کرده بودند که احتمالاً پرونده ایران که در سطح شورای حکام قرار دارد در ماه سپتامبر به شورای امنیت ارجاع داده شود و یک بار دیگر موضوع ایران را امنیتی کنند و از این طریق فشارها را بر ایران افزایش دهند.

وی اضافه کرد: سفر آقای گروسی به ایران و توافقی که خوشبختانه صورت گرفت، تقریباً به طور کامل این توطئه را از بین برد و همچنین در شورای امنیت آمریکایی‌ها ناکام ماندند و توطئه‌ای که روی آن سرمایه‌گذاری بزرگی هم انجام شده بود تا اندازه زیادی از کار افتاد. امروز می‌توان گفت که پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روند طبیعی خودش را طی می‌کند و از افتادن در دام بحران جعلی که اسرائیل و آمریکا دنبال آن بودند اجتناب کرده است. این در کنار ناکامی‌های آمریکایی در شورای امنیت موفقیت بزرگی برای ایران محسوب می شود و این موضوع را که دولت آقای ترامپ می‌تواند تا قبل از انتخابات آمریکا بحران خودساخته ایران را به جایی برساند و از آن استفاده تبلیغاتی کند، منتفی کرد.

ترامپ می‌خواهد تا انتخابات روی موضوع عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل کار کند

این تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌المللی درباره سفر مقام‌های آمریکایی به منطقه و آثار اقدامات آنها در شورای امنیت و تصمیم آنها علیه ایران، گفت: این سفرها تاثیری در نظر شورای امنیت ندارد اما به نظر می‌رسد دولت آمریکا با توجه به اینکه در سیاست خارجی خود بدون دستاورد بوده، در حال تلاش است که روی موضوعات مربوط به اعراب و اسرائیل کار کند، همانطور که اخیراً در مورد امارات دیدیم تلاش می‌کند که کشورهای بیشتری در این مسیر قرار گیرند و روابط خودشان را با اسرائیل عادی‌سازی کنند تا این اتفاق و پیشرفت‌ها را در انتخابات آینده مورد استفاده قرار دهد و متهم به این نشود که هیچ دستاوردی در سیاست خارجی آمریکا نداشته است. عمده تمرکز و اهداف آمریکا در سیاست خارجه روی این موضوعات است و چندان ارتباطی به سایر موضوعاتی که در رابطه با ایران مطرح می‌شود، ندارد.

نابودی برجام می‌تواند مقدمه کاهش نقش اتحادیه اروپا در تصمیمات بین‌المللی آینده باشد

وی درباره جایگاه اروپا یادآور شد: برای اروپایی‌ها چیزی که در رابطه با ایران و برجام خیلی اهمیت دارد، حفظ برجام بوده، نه صرفاً به دلیل موضوع ایران و پیامدهای از بین رفتن برجام در رابطه با ایران و منطقه، بلکه اروپایی‌ها اساسا نگاه کلان‌تری نسبت به این مقوله دارند. از بین رفتن برجام می‌تواند مقدمه‌ای برای از بین بردن یا کاهش نقش اتحادیه اروپا در تصمیمات بین‌المللی آینده باشد و همچنین آنها برجام را بخشی از دستاورد خودشان نیز قلمداد می‌کردند تا آن را صرفا به عنوان یک محصول آمریکایی تفسیر نکنند.

رفتار تحقیرآمیز ترامپ با اتحادیه اروپا موجب حفظ چندجانبه‌گرایی از سوی اروپایی‌ها شد

به گفته حسینی از طرف دیگر در چند سال اخیر رفتار آمریکای ترامپ با اروپا آن‌قدر تحقیرآمیز و تهدیدکننده بوده که اروپایی‌ها انگیزه بسیار بالایی داشتند که این چندجانبه‌گرایی را حفظ کنند که امروز برجام یکی از مهمترین مصداق‌های آن محسوب می‌شود؛ در عین حال اروپا تلاش می‌‎کند تا انتخابات آمریکا وضعیت را تحت کنترل نگه داشته و برجام را حفظ کند و همچنین از نقش‌آفرینی غیرضروری که می‌تواند به انتخاب دوباره  ترامپ کمک کند، بپرهیزد.

وی تاکید کرد: این مهمترین استراتژی است که اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی از ابتدای خروج آمریکا از برجام اتخاذ کرده‌اند اگرچه توانایی آنها در این حمایت محدود بوده است اما در عین حال آنچه که سه کشور در شورای امنیت انجام دادند و مواجهه اخیری که آمریکا طراحی کرده بود، در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه است و نشان‌دهنده انگیزه و اراده اروپایی‌ها و نیز اختلافات آنها با ایالات متحده است؛ حال اگر ترامپ پیروز انتخابات شود یا نشود، می‌تواند تغییرات جدید در رابطه با آمریکا و اروپا و همچنین اروپا با ایران و مسئله برجام ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز