خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

امارات و بحرین ظرفیت پذیرش پیامدهای توافق با اسرائیل را ندارند/ اسرائیل نمی‌تواند توازن منطقه را بر هم بزند/ می‌خواهند پروپاگاندای تبلیغاتی برای حمایت از ترامپ راه بیندازند

asdasd
کد خبر : ۹۶۲۶۱۸

تحلیل‌گر مسائل جهان عرب آثار توافق صلح امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی را بر منطقه و کشورهای حاشیه خلیج فارس بررسی و تبعات آن را تحلیل کرد.

توافق صلح اسرائیل با امارات و بحرین که با میانجی‌گری آمریکا صورت گرفت، فضای منطقه‌ را ملتهب و سیلی از واکنش‌های شدید را از سوی کشورهای مسلمان به این اقدام روانه کرد. چندی پیش نیز، اولین پرواز اسرائیل که حامل مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی بود در ابوظبی نشست و همزمان با آن دو انفجار در پایتخت امارات به وقوع پیوست.

«رضا میرابیان» تحلیل‌گر مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آثار توافق صلح امارات و اسرائیل بر مناسبات منطقه گفت: موضع جمهوری اسلامی از سوی رئیس‌جمهور، وزارت امور خارجه و رهبری صریحاً اعلام شده است و اظهار کردند که این اقدام امارات و بحرین یک خیانت به جهان اسلام، جهان عرب و منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس است. اماراتی‌ها و بحرینی‌ها با این کارشان پای اسرائیل را به منطقه باز کردند؛ عمده این تلاش و کوشش که از چندین سال گذشته آغاز شده است برای این است که اسرائیلی‌ها بتوانند یک روند عادی‌سازی را با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که در طول سال‌های گذشته تماس‌های محرمانه‌ بسیاری را انجام دادند؛ علنی کنند. از جمله این اقدامات می‌توان به خبری که روزنامه «یدیعوت آحرونوت» اسرائیل منتشر کرد مبنی بر اینکه در سال ۲۰۱۸ هیئتی به ریاست نتانیاهو در دبی نشستی با «محمد بن زاید» برگزار شده است، اشاره کرد.

وی افزود: بنابراین تلاش‌های سال‌های گذشته آنها زیاد و روابط بین آنها بسیار فعال بوده‌ است اما اکنون به این دلیل این موضوع را علنی کرده‌اند که بتوانند یک پشتیبانی، اقدام و پروپاگاندای تبلیغاتی را برای حمایت از ترامپ در انتخابات به راه بیندازند. آنها از سال‌های گذشته این کار را انجام داده اند. علنی کردن این موضوع یک نوع دهن‌کجی به کشورهای همسایه، جهان اسلام و جهان عرب و نیز فاصله گرفتن از آرمان قدس و فلسطین است که البته اماراتی‌ها و بحرینی‌ها ظرفیت این کار را ندارند که بتوانند شرایط و پیامدهای آینده آن را تحمل کنند.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه پیش‌بینی آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها این بود که کشورهای دیگر منطقه هم بعد از امارات به عادی‌سازی با اسرائیل می‌پردازند، یادآور شد: خوشبختانه شاهد بودیم جز این دو هیچ یک از کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس به رغم سفری که پمپئو و دیگران انجام دادند، حاضر نشدند اقدامی انجام دهند.

وی تصریح کرد: این اقدام امارات و بحرین ژئوپلیتیک سیاسی منطقه را ناهنجار کرده است که طبیعتا جمهوری اسلامی نیز نسبت به این موضوع بی تفاوت نبوده و این اقدام نیز نمی‌تواند خیلی عمر طولانی داشته باشد.

این کارشناس مسائل جهان عرب درباره تاثیر این توافق صلح بر هژمونی و قدرت ایران در منطقه، اظهار داشت: این اقدام روی هژمونی امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در منطقه هیچ تاثیری ندارد و امارات و بحرین علیرغم تسلیحاتی که دارند‌، نمی‌توانند توازن منطقه را بر هم بزنند و اگر اسرائیلی‌ها هم بخواهند فراتر از حضور خودشان اقدام کنند، بخش‌های امنیتی و نظامی طبیعتاً جمهوری اسلامی بی تفاوت نخواهد بود.

وی افزود: البته مقداری هنجارها و مبادلات سیاسی منطقه را به هم می‌زند و آن هم به علت این است که یک بیگانه را به منطقه راه داده‌اند که تا به حال در منطقه چنین چیزی سابقه نداشته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر نمی‌خواهند قربانی این مسائل شوند، یعنی اگر عربستان دست نگه داشته است به این دلیل است که مشروعیت و مقبولیت‌‌اش را در جهان اسلام، به عنوان خادم‌الحرمین و ریاست سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی از دست می‌دهند.

وی گفت: اینها سال‌ها با یکدیگر رابطه پنهانی داشته‌اند، امارات در رقابت‌های نامحسوس منطقه‌ای با قطر، سعودی‌ها و دیگر کشورها تلاش می‌کند با حمایت اسرائیل جایگاهی در متنطقه پیدا کند. در گذشته هم بر خلاف آنچه که ما فکر می‌کنیم که اسرائیل بیشترین رابطه را با قطر، عمان یا دیگر کشورهای عرب داشته است، اما رابطه مخفیانه آنها با امارات بسیار فشرده‌تر از دیگر کشورها بوده است. اولین ارتباطی که اماراتی‌ها با اسرائیل گرفتند پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و کمکی بود که از اسرائیل برای ارتقاء فضای سایبری و امنیتی خود گرفتند. این فضا نمی‌تواند برای امارات ادامه پیدا کند چون هزینه‌های سنگینی برای او در بر خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز