خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه شیکاگو در گفت‌وگو با ایلنا:

حق فعال‌سازی اسنپ‌بک فقط در ذهن مشوش ترامپ و پمپئو وجود دارد/ سفر گروسی در بهترین زمان انجام شد/ ایران مسئولیت‌پذیری را به جای خروج از برجام انتخاب کرده است

asdasd
کد خبر : ۹۶۲۲۲۳

استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو تاکید کرد که آمریکا حق فعال سازی مکانیزم ماشه را ندارد و این حق فقط در ذهن مشوش ترامپ و پمپئو برای آمریکا وجود دارد.

پروفسور «ماروین زونیس» استاد اقتصاد سیاسی بین‌الملل در دانشگاه شیکاگو است، وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود درباره تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا و شرایط موجود پرداخت:

انتخاب مجدد ترامپ، مرگ برجام است

بایدن به دنبال مذاکرات معنادار برای ایجاد یک توافق دیپلماتیک جدید بین ایران و آمریکاست

این پروفسور برجسته در مورد آینده برجام گفت: پیش‌بینی آینده این توافق سخت است سرانجام هیچ چیز مشخص نیست اما سرنوشت آن در گروی انتخابات آمریکا است، اگر ترامپ انتخاب شود، احتمالاً شاهد مرگ آن خواهیم بود و حتی یک سری از  تحریم‌های سختگیرانه علیه ایران اعمال می‌شود. اگر بایدن انتخاب شود، او به دنبال مذاکرات معنادار برای ایجاد یک توافق دیپلماتیک جدید بین ایران و ایالات متحده و امضاکنندگان اصلی برجام است.

آمریکا حق فعال‌سازی اسنپ بک را ندارد

فقط در ذهن ترامپ و پمپئو چنین حقی وجود دارد

وی در مورد فعال‌سازی مکانیزم ماشه و تلاش آمریکا در این خصوص گفت: آمریکا چنین حقی را ندارد، فقط در ذهن‌های مشوش ترامپ و پمپئو چنین حقی برای آنها وجود دارد، اما با ترک توافق، ایالات متحده حق فعال کردن اسنپ بک را ندارد.

هیچ اثری از کارهای غیرقانونی توسط ایران وجود ندارد

ماروین زونیس در مورد سفر گروسی به ایران و دستاوردهای این سفر گفت: تمایل ایران به دادن مجوز دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای به سایت‌های درخواست شده، نشانه برقراری ارتباط خوب ایران با اعضای شورای امنیت سازمان ملل است و گواهی بر غیرضروری بودن اعمال تحریم‌های بین‌المللی است. هنوز هیچ اثری از کارهای غیرقانونی توسط ایران پیدا نمی‌شود.

سفر گروسی در بهترین زمان صورت گرفت

نمی‌توان ایران را تحت فشار قرار داد

وی افزود: دعوت وی از سوی ایران راهی دیپلماتیک برای این بود که این سفر در بهترین زمان صورت بگیرد. البته، نمی‌توان ایران را تحت فشار قرار داد بنابراین ایران خود این دعوت را انجام داد.

ایران کاهش تعهدات برجامی را داشت

ایران مسئولیت‌پذیری را به جای خروج از برجام برگزید

این استاد دانشگاه در مورد بی‌تعهدی آمریکا به برجام و کاهش تعهدات برجامی ایران اضافه کرد: با توجه به اینکه ایالات متحده از این توافق خارج شد، ایران نیز حق چنین کاری را داشت. چالش ایران این است که تعیین کند چه چیزی به نفع آن است- پایبند بودن به توافق و به عنوان یک دولت مسئول شناخته شدن یا خروج از توافق و عقب‌نشینی. واضح است ایران مسئولیت‌پذیری و پایبندی به توافق را انتخاب کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز