خبرگزاری کار ایران

تحلیل‌گر سابق روزنامه واشنگتن‌پست در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا در جایگاه فعال‌سازی اسنپ بک نیست/ گروسی به نتایج مورد انتظار خود در سفر به ایران رسید/ تحریم، سیاستی بی‌نتیجه است

asdasd
کد خبر : ۹۶۱۱۵۹

تحلیل‌گر سابق واشنگتن پست با تاکید بر اینکه آمریکا در جایگاه فعال‌سازی مکانیزم ماشه نیست، گفت: از بیانیه مشترک ایران و آژانس به نظر می‌رسد که گروسی تضمین‌هایی را که برای به دست آوردن آنها به ایران رفته بود، بدست آورد.

«توماس لیپمن»، نویسنده، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل سیاسی حوزه خاورمیانه و روابط ایالات متحده و عربستان سعودی است. این دانش‌آموخته دانشگاه کلمبیا بیش از ۳۰ سال به‌عنوان نویسنده، ویراستار و خبرنگار دیپلماتیک با روزنامه واشنگتن‌پست همکاری کرده است و مدتی هم ریاست بخش خاورمیانه این روزنامه را بر عهده داشته است. او چندین کتاب هم درباره کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و روابط‌شان با ایالات متحده نوشته است. وی اکنون عضو موسسه مطالعات خاورمیانه است.

گفت‌وگوی وی با ایلنا را در زیر می‌خوانید:

ترامپ با خروج از برجام انگیزه‌های ایران برای ماندن در این توافق را پایین آورد

توماس لیپمن در ابتدا در مورد سرنوشت برجام گفت: به نظر من، برجام در حال مرگ است زیرا دونالد ترامپ آن را با خروج آمریکا به کما برد. دیگر امضاکنندگان سعی کرده‌اند تا آنجا که می‌توانند آن را حفظ کنند و برای تداوم و حیات آن تلاش کردند، اما موضع ایالات متحده و اقدامات آمریکا علیه ایران و فشار بر ایران، انگیزه ایران را برای ماندن در آن بسیار پایین آورده است.

بیانیه آژانس نشان داد ایران تعهدات خود را اجرایی می کند

وی در ادامه در مورد اجرای تعهدات ایران در قالب برجام گفت: آخرین بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نشان می‌دهد که ایران از الزامات خود در چارچوب NPT پیروی می‌کند ، این در حالی است که برخی از تعهدات برجامی خود را کاهش داده است.

گروسی به نتایج مورد انتظار خود در سفر به ایران رسید

این کارشناس برجسته در مورد سفر گروسی به ایران و ارزیابی دستاوردهای این سفر گفت: از بیانیه مشترک به نظر می‌رسد که گروسی تضمین‌هایی را که برای به دست آوردن آنها به ایران رفته بود، بدست آورد. مشکل اینجا برای ایران این است که ترامپ و پمپئو علاقه‌ای به همکاری با ایران ندارند. آنها فقط به تغییر نظام علاقه مند هستند.

آمریکا در جایگاه فعال‌سازی اسنپ بک نیست

وی در موردتلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل و فعال‌سازی اسنپ بک نیز اظهار کرد: شورای امنیت به صراحت اعلام کرده است که ایالات متحده هیچ موضع و جایگاهی  برای فعال کردن آنها ندارد زیرا عضوی از برجام نیست و بنابراین این اتفاق نمی‌افتد. 

تحریم سیاستی بی‌نتیجه است

آمریکا هیچ‌گاه با تحریم به نتیجه نرسیده است

لیپمن هم چنین با انتقاد از سیاست تحریم‌ها علیه ایران گفت‌: تحریم سیاستی بینتیجه و فاقد اثر است ما قبلا در مورد کشورهای دیگر امتحان کردیم و به نتیجه نرسیدیم. کوبا نمونه‌ای از بی‌نتیجه بودن تحریم‌هاست. پس من حمایتی از سیستم فشار نمی‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز