خبرگزاری کار ایران

پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه امام حسین (ع) تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند

asdasd
کد خبر : ۹۶۱۱۳۲

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه از آسیب‌شناسی وضعیت موجود دستگاه قضا و ترسیم و تعریف قوه قضاییه مطلوب و در تراز انقلاب اسلامی ایران در پژوهشگاه قوه قضائیه خبر داد.

به گزارش ایلنا، سید حجت‌اله علم‌الهدی، در دیدار با رییس دانشگاه امام حسین (ع) اظهار کرد: رویکرد پژوهشگاه قوه قضاییه، پرهیز از موازی کاری و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی کشور برای حل چالش‌ها و مشکلات قوه‌قضاییه است.

رییس پژوهشگاه قوه‌قضاییه با بیان اینکه پژوهشگاه به عنوان مرکز تصمیم‌سازی دستگاه قضا ایفای نقش می‌کند گفت: در پژوهشگاه قوه قضاییه سعی کردیم علاوه بر پژوهشگران مستقر و غیر مستقر، با تشکیل شورا‌ها و کمیته‌های مختلف حقوقی، از تجارب و نظریات علمی قضات، اساتید دانشگاه و حقوقدانان مجرب کشور بهره‌مند شویم.

علم‌الهدی دسترسی به آراء و آمار قضایی و قضات را از ویژگی‌های پژوهشگاه قوه قضاییه عنوان کرد و افزود: رویکرد ما این است که در کنار کار‌های پژوهشی، تدابیری برای مدیریت پژوهشی و استفاده از مجموعه‌های دیگر نیز داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های دانشگاه امام حسین (ع) استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اولویت در قوه‌قضاییه، برنامه تحول دستگاه قضایی است که این برنامه محور‌های مختلفی دارد.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه موضوعاتی مانند احیای حقوق عامه و پیشگیری از جرم، اصلاح مجرمان و نظارت بر حسن اجرای قوانین را از جمله محور‌های مهم برنامه تحول در دستگاه قضا خواند و افزود: اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه نیز، محور‌های مصرح و مندرج در برنامه تحول قضایی است.

علم‌الهدی با اشاره به ابلاغ سند تحول قضایی از سوی معاونت راهبردی دستگاه قضا گفت: در حال حاضر، آسیب شناسی وضعیت موجود قوه قضاییه، تعریف و ترسیم وضعیت مطلوب دستگاه قضا مبتنی بر فرمایشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی، اسناد بالادستی، قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام در دستور کار پژوهشگاه قوه قضاییه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اشتراکات دو مجموعه بسیار است، افزود: رویکرد ارزشی، انقلابی و جوان‌گرایی در دانشگاه امام حسین (ع) بستر خوبی برای هم‌افزایی در موضوعات مختلف و مورد نیاز سپاه و قوه‌قضاییه است.

وجود ۷۳ مرکز علم و فناوری در دانشگاه امام حسین (ع)

در ادامه این جلسه محمدرضا حسنی آهنگر رییس دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به اینکه دانشگاه جامع امام حسین (ع) از سال ۶۳ با توجه به نیاز سپاه در جنگ شکل گرفت، افزود: در آن زمان متوجه شدند که نیاز به شبکه دانشگاهی وجود دارد بنابراین در اوایل سال، یک تیم از استاد‌های دانشگاهی به جبهه رفته و با فرماندهان سپاه در عملیات بدر صحبت می‌کنند و در نهایت دانشگاه جامع امام حسین (ع) شکل می‌گیرد..

وی با اشاره به اینکه طرح تحول علمی و تعالی معنوی در دستور کار دانشگاه امام حسین (ع) قرار گرفته است، اظهارکرد: دانشگاه امام حسین (ع) در جشنواره‌های مختلف مانند خوارزمی و فارابی و جشنواره‌های بین‌المللی با ارائه پروژه‌های زیرسطحی، هوافضا و راداری، علوم انسانی، دفاعی و امنیتی شرکت کرده و دستاورد‌های خوبی داشته است.

حسنی آهنگر افزود: در حال حاضر نزدیک به ۲۶۰ نفر عضو هیات علمی در رتبه‌های استادی، دانشیاری و استادیاری و نزدیک به ۱۷۰ نفر نیز هیات علمی وابسته به سپاه و اساتید بازنشسته دانشگاه‌ها در دانشگاه امام حسین (ع) فعالیت دارند و ۹۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته درمقطع دکتری در این دانشگاه وجود دارد.

وی با اشاره به سازماندهی مراکز علم و فناوری دانشگاه امام حسین (ع) در قالب طرح تحول گفت: در همین راستا، کرسی‌های تخصصی تشکیل دادیم و موضوعات را متناسب با نیاز این کرسی‌ها، رصد و پایش کردیم.

رییس دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: براساس این کرسی‌ها، گروه‌ها و کمیته‌های علمی را شکل داده و رشته‌هایی که مورد نیاز رده‌های سپاه بود، تعریف و ترکیبی از این کمیته‌ها، مراکز علم و فناوری تشکیل داده شد.

حسنی آهنگر با اشاره به سازماندهی بزرگترین مرکز یا آزمایشگاه مرجع در دانشگاه امام حسین (ع) گفت: در حال حاضر ماموریت دانشگاه در سه سطح استحکام درون دانشگاهی، سازمان (سپاه) و انقلاب اسلامی تعریف شده است و در بحث تمدن‌سازی ماموریت ویژه داریم.

وی پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بین پژوهشگاه قوه‌قضاییه و دانشگاه امام حسین (ع) را مطرح کرد و گفت: انتظارات از سپاه و قوه‌قضاییه بسیار بالاست و هم‌افزایی این دو نهاد باید، پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد.

حسنی آهنگر اضافه کرد: پژوهشگاه قوه‌قضاییه و دانشگاه امام حسین (ع) باید نقشه تعامل بین خود را تدوین کرده و اقدامات انجام شده را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و در نهایت کارگروه مشترک تشکیل شود.

وی در ادامه به بهره‌گیری از توان بسیج به عنوان یک تشکل مردمی اشاره کرد و گفت: امروز ۵۴ هزار پایگاه مقاومت بسیج در کشور وجود دارد که می‌توانند ابزار خوبی برای مبارزه با فساد به ویژه در بحث پیشگیری باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز