خبرگزاری کار ایران

شیعیان هند، با اهدای خون مراسم محرم را گرامی می‌دارند

asdasd
کد خبر : ۹۶۰۷۰۳

شعیان هندی با اهدا خون به استقبال مراسم محرم و قیام سیدالشهدا می‌روند.

به گزارش ایلنا،  ۷۰ خانوار ایرانی با ۳۰۰ عضو که در شهر "پاندابسوار" واقع در ایالت بنگال غربی هند در یک محله ایرانی زندگی می‌کنند اعلام کرده‌اند در سال جاری با اهدا خون به استقبال مراسم بزرگداشت قیام سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) خواهند رفت.

"رستم علی رهبر" این جامعه ایرانی امروز در گفت وگو "تایمز آو ایندا" گفت: ما با یک سازمان غیردولتی تماس گرفته‌ایم و برای اهدا خون خود که در درمان بیماران کرونایی به کار خواهد رفت، اعلام آمادگی کرده‌ایم. 

وی افزود: زنان برای اهدا خون خود پیش قدم شده‌اند و بسیاری از آن‌ها برای اولین بار است که این کار را انجام می‌دهند. ما در ابتدا قصد داشتیم مراسم سوگواری برگزار کنیم اما به دلیل شرایط کرونا تصمیم گرفتیم این مراسم را لغو کنیم، زیرا اهدای خون و کمک به دیگران در شرایط کنونی اهمیت دارد. حتی "ساغر عباس" مولانای ما و همچنین مقامات محلی نیز از این تصمیم ما استقبال کرده‌اند.


سهراب علی، یک شیعه ایرانی الاصل دیگر نیز در اینباره گفت: من قبلا نیز خون اهدا کرده‌ام اما در شرایط کنونی، این اقدام بهترین روش برای گرامی داشتن محرم است. 


"مدهب گوش" رئیس یک سازمان بانک خون غیردولتی در ایالت بنگال غربی به تازگی با اوج گرفتن شیوع این بیماری مهلک در این ایالت و دیگر ایالت های هند گفت: در حال حاضر به دلیل بیماری کرونا، بحران خون اهدایی وجود دارد. 


تا روز چهارشنبه، بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در هند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و این کشور هم اکنون در جایگاه سوم جهانی از نظر ابتلا به این ویروس قرار دارد. هند در چند روز گذشته با ثبت روزانه بیش از ۶۰ هزار نفر ابتلا به کرونا، بیشترین آمار ابتلای روزانه به کرونا را در جهان داشته است. 

شیعیان هند که حدود ۱۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، در ماه های محرم و صفر و به ویژه در دهه عاشورا با علاقه فراوانی، برنامه های مختلف و ویژه ای را برگزار می کنند.

هندوستان با بیش از یک میلیارد و دویست میلیون نفر جمعیت، ۲۰۰ میلیون مسلمان و حدود ۴۰ میلیون شیعه را در خود جای داده است. 
در ایام ماه محرم مساجد، حسینیه‌ها و امام باره‌ها در سراسر این کشور شاهد حضور میلیون‌ها نفر از شیعیان و مسلمانانی است که با حضور در مراسم عزاداری و سوگواری عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) و خاندان اهل بیت (ع) ابراز می‌دارند. 

نکته جالب توجه اینکه در بسیاری از شهرهای هند نه تنها شیعیان و مسلمانان بلکه حتی بسیاری از پیروان آیین هندو و دیگر ادیان نیز دراین مراسم حضور می‌یابند و حتی برای اجابت حاجات خود در این مراسم نذر و دعا می‌کنند. 

شیعیان هند برای ماه های محرم و صفر احترام خاصی قائل هستند و برای تکریم این دو ماه و نشان دادن علاقه خود به اهل بیت (ع) و اقامه عزای حسینی نکات بسیاری را در امور شخصی و زندگانی خود رعایت می کنند. از جمله آداب و رسوم ویژه ماه‌های محرم و صفر در بین شیعیان هند این است که هیچگونه مراسم ازدواجی در این ماه انجام نمی‌گیرد و مردم ترجیح می‌دهند لباس نو خریداری نکنند و از برگزاری مراسمی همچون جشن تولد نیز پرهیز می کنند.

در این ایام، زنان جواهر بر خویشتن نمی آویزند و از پوشیدن لباس های زینتی خودداری می ورزند. علاوه بر آن اگر از اول محرم تا اربعین حسینی کسی بمیرد، به احترام امام حسین (ع) برای او مراسم ختم گرفته نمی شود و این مراسم بعد از پایان ماه صَفر انجام می شود.

حال اینکه علاوه به اهل تسنن، در هند هندوها و غیرمسلمانان نیز با دیدن سوگواری‌ها و نوحه‌سرایی و محافل حزن متأثر شده و با مسلمین همراهی‌می‌کنند و حتی در بعضی شهرها و مناطق، هندوها ساختمان‌هایی ساخته و وقف امام حسین(ع) کرده‌ و به تقلید از مسلمین نام آن‌ها را حسینیه گذاشته‌اند و در آنجا به سوگواری می‌پردازند.

عزاداری هندوها در ایّام محرّم، اختصاص به شمال هند نداشته، بلکه در سایر نقاط این کشور نیز هندوهای بسیاری در ایّام عاشورا به عزاداری پرداخته و مجلس می‌گیرند و زن و مردشان در آن شرکت می‌کنند.

مذهب هندو و مراسم آن نیز تأثیر فراوانی از مراسم محرم گرفته، که یک نمونه آن بنای «تعزیه» در پایان مراسم محرم است. در ادبیات دینی سیک های هند نیز مشابهت های زیادی با ادبیات سنتی شیعیان در سراسر جهان وجود دارد.

 در هندوستان روضه خوان‌ها ومرثیه‌سراهای زیادی وجود دارند که مسلمان نیستند و پای بند مذهب هندو هستند، اما اگر در باب عاشورا از آنها سوال شود نه تنها امام‌حسین (ع) را تحسین می‌کنند، بلکه روضه‌خوانی و اشک ریختن برای امام سوم شیعیان را افتخار خود می‌دانند.

در هند گروه مذهبی هندوها که براهمن نام دارد، عالی ترین طبقه هندو ها هستند. یکی از این گروه براهمن ها که بسیار هم مشهور هستند، به نام "حسینی براهمن" است. هندوها در کنار شیعیان و اهل سنت برای امام حسین (ع) عزاداری می کنند و حتی شاعران هندو برای امام حسین (ع) شعر می سرایند.

در واقع در بعضی از شهرها حتی برهمن ها نیز در ایام محرم و روز اربعین در مجالس عزا شرکت می‌ کنند. از گذشته و تا امروز بسیاری از مهاراجه ‌های هند نیز در مراسم تعزیه شرکت می ‌کنند.

قابل اینکه که اهل تسنن هند نیز کتاب های متعددی در خصوص امام حسین (ع ) نوشته اند و در برخی از مناطق، مراسم دستجات اهل سنت، بیشتر از شیعیان است.

آنها نیز همچون شیعیان، در ۱۰ روز اول ماه محرم، مجالس را در شب ها برگزار می کنند و آن را مجالس شهدای اسلام و بعضی جاها شهدای کربلا نام گذاری می کنند.

علاوه بر آن در بین اهل تسنن نیز مراسمی شبیه روضه امام حسین (ع) وجود دارد که به آن «تعزیه» می گویند.

احترام مردم هندوستان به امام حسین ع به‌اندازه‌ای است که از زمان ماهاتما گاندی رهبر استقلال هند روز عاشورا در این کشور تعطیل رسمی اعلام شده است و این روال همچنان ادامه دارد. 

ماهاتما گاندی ارادت خود را به امام حسین ع با این جمله ابراز کرده است: من زندگی امام حسین علیه السلام، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ و توجه کافی به صفحات کربلا نموده‌ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین (ع) پیروی کند. 

در سال‌های گذشته و در طول ماه محرم، عاشقان امام حسین (ع) در مکان‌هایی به نام امام باره یا همان حسینیه‌ها، جمع می‌شوند و به عزاداری در رثای سالار شهیدان می‌پردازند. 

برخی از مردم همچنین در روزهای نهم و دهم، یا دهم و یازدهم ماه محرم، روزه می‌گیرند. بنا به گفته‌های یک کارشناس ارشد در رشتهٔ آموزه‌های اسلامی در هند (از فرقهٔ اهل حدیث)، اهل سنت روز هشتم و نهم محرم را روزه می‌گیرند، زیرا دستوری است که از سوی پیامبر داده شده است.

مردم هند علاقه بسیار زیادی به تعزیه دارند و این علاقه به حدی است که مراسم تعزیه در مکان‌های مختلف برگزار می‌شود و برپایی این مراسم گاهی تا اربعین حسینی نیز به طول می‌انجامد. 

مردم هند اعم از شیعه، سنی و هندوها از مراسم عزاداری امام حسین (ع) استقبال ویژہ می‌کنند و سال به سال بر شمار عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) افزوده می‌شود و هر سال این مراسم با شکوه بیشتری از سال‌های قبل برگزار می‌شود. 

شیعیان هند پیش از شروع ماه محرم با خانه تکانی و نظافت حسینه‌ها، مساجد و تکیه‌ها و آماده‌سازی مکان‌های عزاداری با شور و هیجان خاصی به استقبال این ماه می‌روند. 

در مناطق شیعه‌ نشین هند از جمله شهرهای بمبئی، دهلی، حیدرآباد، لکنهو، امروهه، کشمیر و روستاهای گوشه و کنار هند عموما مکان‌های ویژه ‌ای ساخته شده که به امام ‌باره معروف است و همچون تکیه‌ها و حسینیه‌ها در ایران است. 

امام‌باره شهر لکنهو مرکز ایالت اوتارپرادش واقع در شمال هند که پر جمعیت ‌ترین ایالت هند است از جمله بزرگترین امام ‌باره ‌های هند می‌باشد که قدمت آن به حدود ۴۰۰ سال می‌رسد و در شمار آثار باستانی هند ثبت شده است و عزاداری در آنجا شور حال ویژه‌ای دارد. 

ایرانیان مقیم هندوستان نیز مراسم ویژه‌ای را در ایام ماه محرم برگزار می‌کنند. رایزنی فرهنگی و خانه‌های فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهرهای دهلی نو، بمبئی و حیدرآباد هرسال از شب اول تا شب پانزدهم ماه محرم مراسم سخنرانی، مداحی و عزاداری با حضور خانواده‌ها و دانشجویان ایرانی برگزار می‌کنند. 
در سال جاری به دلیل محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، این مراسم به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز