خبرگزاری کار ایران

مقام سابق اروپایی در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا توان فعال‌سازی مکانیزم ماشه را ندارد/ سفر گروسی به ایران قدمی برای اعتمادسازی بود/ آژانس نشان داد روابط مثبت با ایران در اولویت قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۹۶۰۰۵۲

یک مقام سابق اروپایی تاکید کرد که سفر گروسی به ایران قدمی برای اعتمادسازی بود و آژانش با این کار نشان داد روابط مثبت با ایران در اولویت قرار دارد.

مارک اوته یک دیپلمات بلژیکی است که پیش از این نماینده ویژه اتحادیه اروپا در روند صلح خاورمیانه بوده است. او در حال حاضر به عنوان مدیرکل انستیتوی اگمونت خدمت می‌کند. در گفت‌و‌گو با ایلنا نظرات خود در مورد تنش‌های اخیر و سفر گروسی به ایران بیان کرده است.

شورای امنیت خواهان دوام برجام است 

مارک اوته در ابتدا با ابراز نگرانی در مورد برجام گفت: برجام بخاطر خروج  ایالات متحده از توافق، در معرض تهدید و خطر است اما همه طرف‌های دیگر برای حفظ آن قاطعانه ایستاده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به جز ایالات متحده، همانطور که اقدام اخیر در شورا نشان داده است خواهان دوام برجام است. سرنوشت نهایی آن به نظر من به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بستگی خواهد داشت. اگر بایدن برنده شود، این احتمال وجود دارد که یک سازش کارآمد برای بازگرداندن ایالات متحده به برجام ایجاد شود.

آمریکا توان فعال‌سازی مکانیزم ماشه را ندارد

وی در ادامه در مورد توانایی و امکان ایالات متحده برای فعال‌سازی مکانیزم ماشه گفت: ایالات متحده قدرت فعال کردن اسنپ بک را ندارد. تلاش آن‌ها در شورای امنیت با عدم موفقیت در سازمان ملل پایان یافت. اما آنها مطمئناً می‌توانند تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را اعمال کنند. سایر طرفین توافق‌نامه این وظیفه را بر عهده خواهد داشت که راه‌هایی برای دور زدن آنها پیدا کنند. این به آن معنا نیست که همه آنها اقدام به فروش سلاح یا تجهیزات وابسته نظامی به تهران می‌کنند.

سفر گروسی به ایران قدمی برای اعتمادسازی بود

آژانس نشان داد روابط مثبت با ایران در اولویت قرار دارد

این مقام اروپایی در مورد سفر رافائل گروسی به ایران گفت: سفر گروسی به ایران اقدامی برای اعتمادسازی بود و نشانه‌ای مبنی بر اینکه آژانس فکر می‌کند روابط مثبت با ایران در اولویت قرار دارد. بنابراین همکاری خوب با تشویق سایر طرفین توافق به دنبال این سفر صورت می‌گیرد. 

همه طرفین برجام باید به تعهدات خود عمل کنند

نقض توافق به اعتبار برجام صدمه می‌زند

وی در ادامه در مورد بی تعهدی برخی از اعضای برجام نسبت به این توافق و ایران گفت: همه طرفین توافقنامه باید به تعهدات خود عمل کنند. این امر تطابق با قوانین بین‌المللی و اعتبار سیاسی است. البته مطمئناً نقض توافق و روحیه همکاری به اعتبار توافق صدمه می‌زند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز