خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه نیوهمپشایر در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا قدرت فعال‌سازی مکانیزم ماشه را ندارد/ رابطه خوب آژانس و ایران منوط به ماندن تهران در برجام است/ سفر گروسی به ایران نشان‌دهنده اهمیت حفظ توافق هسته‌ای برای آژانس است

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۹۵۷

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه نیوهمپشایر هدف گروسی از سفر به ایران را حفظ برجام دانست و تاکید کرد: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال جلوگیری از خروج ایران از برجام است و رابطه خوب آژانس و ایران به این بستگی دارد که تهران در برجام بماند.

کرک دورسِی، استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر است. وی در حوزه‌ سیاست خارجی سال‌ها تدریس، مطالعه و بررسی کرده و در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها پرداخته است.

تا اوایل سال آینده نسخه جدیدی از برجام را خواهیم داشت

کرک دورسِی در ابتدا در مورد آینده برجام گفت: آینده برجام تا حد زیادی به انتخابات ایالات متحده در ماه نوامبر بستگی دارد. جو بایدن سعی خواهد کرد آن را بازسازی کند یا چیزی که بسیار نزدیک به آن باشد را ایجاد کند. به نظر می‌رسد که بایدن در انتخابات پیروز شود، بنابراین فکر می‌کنم تا اوایل سال آینده نسخه جدیدی از برجام را خواهیم داشت.

آمریکا قدرت فعال‌سازی مکانیزم ماشه را ندارد

استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل دانشگاه نیوهمپشایر در مورد فعال‌سازی مکانیزم ماشه گفت: ایالات متحده نمی‌تواند کشورهای دیگر در برجام را وادار کند که تحریم‌ها را احیا کنند. سایر کشورها همگی روشن کرده‌اند که با چنین اقدامی مخالف هستند و من فکر نمی‌کنم که ایالات متحده قدرت این کار را داشته باشد که هر یک از آنها را مجبور به حمایت از چنین تحریم‌هایی کند. جدا از اینکه آیا می‌تواند اسنپ بک را فعال کند، آن هم وقتی از آن خارج شده است، این به آن معنی است که دیگر این امکان را ندارد که سایر اعضا را مجبور به بازگرداندن چنین تحریم‌هایی کند.

ایران تعهدات خود در برجام را اجرا کرده است

وی در ادامه در مورد تعهدات هسته‌ای ایران گفت: ایران همچنان در توافق با دیگر کشورها باقی مانده است و این حق را دارد که از توافقنامه خارج شود، اما انجام این کار ممکن است باعث شود طرف‌های دیگر از تحریم‌های مدنظر آمریکا حمایت کنند. دولت ایران یک انتخاب دشوار دارد؛ آیا باید به این امید که سایر کشورها می‌توانند با ایالات متحده رایزنی کنند تا آن را دوباره به توافق برگردانند ، در یک توافق بمانند؟ یا باید بگوید که بدون ایالات متحده، این توافق بی‌ارزش است؟ به نظر من روشن است که ایران باید برای تصمیم‌گیری تا  انتخابات ایالات متحده صبر کند.

گروسی به دنبال جلوگیری از خروج ایران از برجام است

رابطه خوب آژانس و ایران به این بستگی دارد که تهران در برجام بماند و صبر نشان دهد

دورسِی در مورد سفر گروسی به ایران گفت: گروسی یک هدف اصلی برای کاهش تسلیحات هسته‌ای دارد و فکر می‌کنم وی نگران است که ایران تصمیم به خروج از برجام بگیرد. من فکر می‌کنم که او می‌خواهد دیدگاه  خود در مورد آینده همکاری با جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور را توضیح دهد و گمان می‌کنم که وی همچنین می‌خواهد روشن کند که رابطه خوب بین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ایران به این بستگی دارد که ایران در برجام بماند و صبر نشان دهد و با وجود اینکه ایالات متحده توافق را نقض کرده است، لزوماً به نفع ایران نیست که از آن خارج شود.

وی با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز اعتبار زیادی در جهان به خصوص بین کشورهایی که از رهبری ایالات متحده تحت مدیریت ترامپ ناراضی هستند، دارد، گفت: بنابراین گروسی احتمالاً به ایران می‌گوید اگر از برجام خارج شود اراده حفظ توافق و کمک به ایران را از دست می دهد.

آژانس تلاش می‌کند تا مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه ایجاد نشود

سفر گروسی به ایران در میانه بحران کرونا نشان‌دهنده اهمیت حفظ برجام برای آژانس است

این استاد دانشگاه افزود: به نظر من نکته دیدار گروسی تمایل متقابل وی برای تقویت برجام  است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌بیند که نمی‌تواند در مورد اسرائیل که دارای سلاح هسته‌ای است، کاری انجام دهد، اما می‌تواند تلاش کند تا یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه ایجاد نشود.

وی گفت: صریح بودن و زبان رسمی ایران درباره نابودی اسرائیل، آژانس انرژی هسته‌ای را برای درگیری‌های احتمالی نگران می‌کند، بنابراین من مطمئن هستم که گروسی می‌خواهد به ایران دوباره بگوید که بهتر است با جامعه بین‌المللی همکاری کنیم تا اینکه با برنامه تسلیحات هسته‌ای پیش برویم. گروسی فقط از ماه دسامبر به عنوان رئیس مشغول به کار بوده است و به دلیل کرونا نتوانسته بیشتر از این به ایران مسافرت کند، بنابراین واقعیت این است که وقتی اکنون به ایران سفر کرده نشان می‌دهد که وی در زمینه حفظ وضع موجود جدی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز