خبرگزاری کار ایران

محمدی در گفت‌وگو با ایلنا:

نشست‌های ایران و آژانس باید فنی و حقوقی باشد، نه سیاسی/ محور جلسات گروسی با مسئولان از قبل مشخص شده است/ نمی‌توان در مذاکرات حرفه‌ای درباره اسناد جعلی صحبت کرد

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۸۱۰

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تحلیل آثار و ابعاد حضور گروسی در ایران و پرونده هسته‌ای ایران پرداخت .

«حسن محمدی» تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آثار سفر وی به ایران درحالی که برخی از رسانه‌های انگلیسی ‌زبان تاکید دارند سفر او تحت فشار انجام شده است، گفت: رابطه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سازمان انرژی اتمی ایران یک رابطه فنی و دائمی است و طبیعی است که این دو نهاد تخصصی برای اینکه موضوعات فنی و حقوقی را با یکدیگر پیش ببرند، رفت و آمدها و نشست‌های تخصصی متعدد با یکدیگر داشته باشند. موضوعات فنی و حقوقی طبیعتاً در آینده آثار سیاسی دارند و باید تیم‌های فنی و حقوقی در حوزه انرژی اتمی با یکدیگر مذاکرات‌شان را انجام داده و گفت‌وگوها را پیش ببرند و سفر آقای رافائل گروسی نیز در همین چارچوب تعریف می‌شود.

وی افزود: با توجه به اتفاقاتی که روزهای اخیر رخ داده است که پیروزی ایران در شورای امنیت را در پی داشت و اینکه طرح آمریکا علیه ایران نیز شکست خورد، این طبیعی است که ناظران و کارشناسان ارزیابی‌های مختلفی از یک نشست فنی خواهند کرد و علاقه‌مند هستند که نشست فنی را به سمت یک نشست سیاسی سوق دهند در صورتی که این دیدارها می‌بایست دیدارهای فنی و حقوقی باشد و در همین چارچوب هم برگزار شود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه وقتی نشست‌هایی در سطح مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود، مباحث و موضوعات مختلفی مطرح می‌شود و این احتمال وجود دارد که نقطه نظرات ایران از زبان صالحی به آژانس منتقل شود و احتمال دارد که حتی نقطه نظرات سیاسی ایران نیز در این میان بیان شود، اما چون ماهیت این نشست‌ها سیاسی نبوده و فنی و حقوقی است، طبیعتاً در همین راستا خواهد بود، اما در مذاکرات سیاسی اثرگذاری دارد.

وی تصریح کرد: نتیجه این نشست‌ها در مذاکرات تیم دیپلماتیک و دستگاه دیپلماسی ایران اثر خواهد گذاشت اما این که این نشست با ابعاد سیاسی برگزار شود و توقع اینکه از دل این نشست دستاورد مذاکراتی و سیاسی بیرون بیاید منتفی است و اینگونه نخواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره اسناد و ادعای رژیم صهیونیستی درباره پرونده هسته‌ای ایران که در اختیار آژانس قرار گرفته و اصرار برخی بر مستند قرار گرفتن آن‌ها، گفت: هیچ‌گاه این اسناد تایید نشده و اساسا در حد ادعا بوده است، طبیعتاً وقتی این موضوع مورد تایید قرار نگرفته نمی‌توان در یک مذاکره رسمی درباره آن صحبت کرد. شاید بتوان در حواشی مذاکرات راجع به آن صحبت کرد اما در دل مذاکرات فنی و در سطح حرفه‌ای هیچ‌گاه موضوعات حاشیه‌ای مطرح نخواهد شد و قطعا اگر هم مطرح شود پاسخی به آن داده نخواهد شد؛ ضمن اینکه مذاکراتی در این سطح محتوای آن از قبل مشخص است و برای سازمان انرژی اتمی ما از قبل مشخص شده است که با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چه حوزه‌هایی گفت‌و‌گو انجام دهد.

وی افزود: طبیعتاً با توجه به این‌که محور جلسات مشخص می‌شود و بر اساس آن دیتاها جمع‌آوری شده بعید می‌دانم که حتی اگر این موضوع مطرح می‌شد منتج به تشکیل جلسه‌ای پیرامون آن می‌شد، موضوع حاشیه‌ای و بیشتر رسانه‌ای است تا اینکه در سطح مقام‌های عالی رتبه کارکرد پیدا کرده و مطرح شود.

محمدی درباره چشم‌انداز دیدار رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی با مقامات ایرانی گفت: نمی‌توان مشخص گفت. اینکه مثبت خواهد بود، مشخص نیست، اما اگر در این نشست‌ها واقعا موضوعات فنی و حقوقی مطرح شود و آنها کارکرد فنی و حقوقی به نشست دهند و جزئیات مسائل فنی مطرح شود، طبیعتا مثبت خواهد شد و اگر بخواهد، کارکرد سیاسی داشته باشد و نگاه از این زاویه باشد که از نشست‌ها موضوعات سیاسی خارج شود، طبیعتاً مثبت نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز