خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه هاملین در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ به فشار بر جامعه جهانی برای احیای تحریم‌ها ادامه می‌دهد/ تدوین برنامه صلح منطقه‌ای ضروری است/ سفر گروسی تاثیری بر تنش‌های ایران و آمریکا ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۵۴۱

استاد علوم سیاسی تاکید کرد: سفر مقام ارشد آژانس به ایران تاثیری بر کاهش تنش ایران و آمریکا ندارد، امیدواریم بعد از انتخابات ایالات متحده فرصتی برای تغییر وجود داشته باشد.

دیوید شولتز استاد علوم سیاسی دانشگاه هاملین است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا و سفر گروسی به ایران بیان کرد.

ترامپ به فشار بر جامعه جهانی برای احیای تحریم‌ها ادامه می‌دهد

انتخابات نوامبر نوعی همه‌پرسی در مورد ترامپ و مشارکت رای‌دهندگان آمریکایی است

دیوید شولتز در مورد تلاش ترامپ برای مذاکره با ایران در این برهه زمانی گفت: در این مرحله هیچ نشانه‌ای وجود ندارد مبنی بر اینکه ترامپ مسیر را در مورد ایران تغییر خواهد داد. در هر صورت، وی فشار بیشتری به جامعه جهانی برای افزایش تحریم‌ها و احیای تحریم‌های تسلیحاتی وارد خواهد کرد. در داخل کشور، بخشی از انتخابات ریاست جمهوری در گروی این است که وی تا چه اندازه در مورد ایران سخت‌گیر است.

وی در ادامه افزود: اگر انتخابات اکنون برگزار می‌شد، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که جو بایدن اکثریت آراء عمومی و انتخاباتی را به دست می‌آورد و در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز می‌شد. با این حال، اتفاقات زیادی وجود دارد که می‌تواند از الان تا روز انتخابات رخ دهد. این انتخابات هنوز هم عمدتا نوعی همه‌پرسی در مورد دونالد ترامپ و در مورد مشارکت رای‌دهندگان است. با این حال، همه‌گیری کرونا، اقتصاد و انگیزه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان از عوامل اصلی تصمیم‌گیری در انتخابات است.

تا زمانی که ترامپ بر سرکار است تغییری در روابط با ایران رخ نمی‌دهد

تدوین برنامه صلح منطقه‌ای ضروری است

این استاد دانشگاه هم چنین تاکید کرد: من تا زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور است، هیچ تغییری نمی‌بینم. اگر جو بایدن پیروز شود، مجدداً مذاکره خواهد شد. بایدن از توافق اصلی حمایت می‌کند، اما از نظر او لازم است که دوباره مورد تفسیر و مذاکره قرار گیرد. به نظر من در صورت پیروزی بایدن دو کشور برای غلبه بر بی‌اعتمادی موج.د تلاش زیادی خواهند کرد. هم اکنون عربستان سعودی و اسرائیل، هر دو به عنوان متحد آمریکا، ایران را به عنوان یک دشمن می‌دانند. برای شکستن بن بست، باید کاری انجام شود. آنچه لازم است یک برنامه صلح منطقه‌ای است که شامل این کشورها و احتمالاً روسیه هم باشد. این به زودی اتفاق نمی‌افتد. اگر بایدن انتخاب شود، احتمالاً در صورت مذاکره روی نسخه جدید برجام، فرصتی برای همکاری بیشتر ایران و آمریکا وجود دارد. احساس من این است که بایدن قصد دارد دیپلماسی بزرگی را بین دو کشور برقرار کند تا روابط فعلی بهتر شود.

مشخص نیست که آمریکا از گروسی حمایت می‌کند یا خیر

 سفر گروسی تاثیری بر کاهش تنش‌ها نخواهد داشت

امیدواریم بعد از انتخابات ایالات متحده فرصتی برای تغییر وجود داشته باشد

وی هم چنین در مورد سفر گروسی به ایران گفت:  مشخص نیست که گروسی از حمایت یا تأیید ایالات متحده برخوردار است یا نه. حتی هدف این سفر چیست اما این سفر نمی‌تواند بر کاهش تنش‌ها تاثیری داشته باشد. تا قبل از انتخابات ماه نوامبر ایالات متحده، هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. امیدواریم بعد از انتخابات ایالات متحده فرصتی برای تغییر وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز