خبرگزاری کار ایران

با حضور رئیس جمهور؛

آغاز مراسم بهره برداری از طرح‌های بزرگ وزارت نفت

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۴۸۵

مراسم بهره برداری از چند طرح بزرگ وزارت نفت دقایقی پیش با حضور رئیس جمهور و بصورت تصویری (ویدئو کنفرانس) آغاز شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم ابتدا وزیر نفت گزارشی از طرح‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه ارائه می‌کند و پس از پاسخ به سئوالات رئیس جمهور، این طرح‌ها به بهره برداری می‌رسد.

همچنین در ادامه این مراسم آقای روحانی سخنرانی خواهد کرد.

خط لوله انتقال گاز نهم سراسری با ظرفیت ۶۰ میلیون مترمکعب در روز یکی از این طرح‌ها است که به طول ۱۲۰۰ کیلومتر از بید بلند (۳۲ کیلومتری غرب بهبهان) تا مرز بازرگان (۱۵ کیلومتری شمال ماکو) دامنه کوه آرارات مرز ایران و ترکیه امتداد دارد.

خط لوله انتقال گاز نهم سراسری در کنار خط ششم سراسری عهده‌دار تامین پایدار انتقال گاز در کریدور غرب کشور است. با بهره‌برداری از این خط لوله حجمی به مقدار بیش از ۶۰ میلیون مترمکعب در روز با فشاری برابر ۱۳۰۵ PSI (پوند بر اینچ مربع) انتقال خواهد یافت.

بهره‌مندی از توان خط نهم سراسری، انتقال گاز به شهر‌ها و روستا‌های سردسیر غربی کشور را امکانپذیر می‌کند.

عبور از رودخانه پرآب و عریض قزل اوزن، ۳۱ مورد عبور از جاده آسفالت و پنج مورد عبور از رودخانه‌های پرآب و دائمی از دشواری‌های اجرای این طرح بوده است.

با تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های خط لوله نهم سراسری، پایداری کامل گازرسانی در انتهای کردستان و ورودی آذربایجان برقرار شده و کمبود و افت فشار گاز که سبب ایجاد مشکل برای هموطنان در برخی شهر‌های سردسیر می‌شد، به‌طور کامل برطرف می‌شود.

راه اندازی سه واحد فاز نخست پتروشیمی بوشهر شامل واحد‌های شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان و متانول پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه ۴ میلیون تن، طرح دیگری است که با دستور رئیس جمهور راه اندازی می‌شود.

عملیات اجرایی پتروشیمی بوشهر در سه قطعه زمین مجزا به وسعت ۷۰ هکتار با هدف دریافت خوراک (گاز غنی ترش) از بالادست و شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان و تولید متانول، اتیلن، اتیلن گلایکول‌ها، پلی‌اتیلن سنگین، اسید استیک و وینیل استات با ظرفیت سالانه ۶ میلیون تن در سال با اخذ مجوز از وزارت نفت از سال ۹۰ آغاز شد.

فاز نخست این طرح با استفاده از توانمندی متخصصان داخلی و با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه، در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تکمیل شد و استفاده حداکثری از ارزش‌افزوده در زنجیره تولید؛ دارای زنجیره ارزش کامل با دریافت گاز ترش از بالادست و انجام شیرین‌سازی و تولید محصولات پتروشیمی در پایین‌دست و تأمین یوتیلیتی‌های مورد نیاز در داخل مجتمع با هدف کاهش قیمت تمام‌شده از ویژگی‌های طرح است.

فاز نخست پتروشیمی بوشهر سالانه حدود ۳۷۰ میلیون یورو برای کشور درآمدزایی خواهد داشت، همچنین این طرح در دوران بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

همچنین فاز نخست پتروشیمی بوشهر به‌عنوان تنها مجتمع دریافت‌کننده گاز غنی ترش از بالادست، دارای ظرفیت تولید سالانه ۱۳۲۳ هزار تن متان، ۸۵۰ هزار تن اتان، ۱۳۰ هزار تن پروپان، ۳۰ هزار تن بوتان، ۳ هزار تن پنتان پلاس (C ۵+)، ۱۲۵ هزار تن گوگرد، متانول (۱۶۵۰) هزار تن است که در مجموع یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون یورو برای ساخت این بخش‌ها هزینه شده است.

هلدینگ شستان و پتروشیمی مارون سهامداران عمده این طرح هستند و بودجه مورد نیاز احداث طرح از طریق فاینانس خارجی و آورده سهامداران تأمین شده است.

خط انتقال گاز ششم سراسری با تکیه بر توان و دانش متخصصان ایرانی و بهره‌مندی از تولیدات داخلی هم طرح دیگری است که امروز به بهره برداری می‌رسد.

خط لوله انتقال گاز ششم سراسری، ظرفیت انتقال گاز روزانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب را از پارس جنوبی به استان‌های غرب کشور دارد.

یکی از اهداف اصلی کشور برای بازیگری در عرصه تجارت جهانی گاز را نیز محقق می‌کند به گونه‌ای که از سال ۹۷ تاکنون بیش از ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ایستگاه شلمچه به کشور عراق صادر شده است.

اشتغال‌زایی یکی از دستاورد‌های این طرح است به گونه‌ای که صفر تا صد آن با اتکا به توانمندی‌ها و نبوغ متخصصان، مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی به ثمر رسیده است. در زمان اجرای خط ششم سراسری برای بیش از پنج هزار نفر شغل مستقیم ایجاد شده و رونق کسب و کار در صنایع فولاد، شیرسازی، ابزار دقیق و خدمات حمل و نقل و ماشین‌آلات در منطقه غرب کشور را به همراه داشته است.

خط لوله ششم سراسری با بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان اجرا شد و پنج ایستگاه تقویت فشار گاز روی این خط در محدوده شهرستان‌های دیلم، بیدبلند، اهواز، حسینیه و کوهدشت احداث شده است.

۵ ایستگاه کنترل فشار گاز نیز در محل‌های شلمچه، دهلران، کوهدشت، بیستون و دهگلان نصب شده و هفت عدد لانچر-ریسیور نیز در طول خط ششم سراسری نصب شده است تا شرکت انتقال گاز در مواقع مورد نیاز به ویژه فصل زمستان بتواند نسبت به پاکسازی خطوط اقدام کند.

خط لوله انتقال گاز ششم برای عبور از بستر رود‌ها و کوه‌های بزرگ با سختی و موانع بسیاری روبرو بود و برای نخستین بار در کشور با احداث پل روگذر این خط از رود کارون عبور کرد.

خط لوله انتقال گاز ششم سراسری بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر است که گاز پارس جنوبی را با عبور از استان‌های بوشهر، خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه به شهر دهگلان در استان کردستان منتقل می‌کند. این خط لوله به قطر ۵۶ اینچ روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز را از جنوب به شمال غرب کشور منتقل می‌کند.

این خط لوله علاوه بر پایداری تأمین گاز استان‌های سردسیر کشور، نقش مهمی در صادرات و تبادل انرژی با کشور‌های منطقه به ویژه عراق خواهد داشت.

نیروگاه صددرصد ایرانی سیکل ترکیبی غرب کارون، هم طرح دیگری است که در استان خوزستان افتتاح می‌شود.

این نیروگاه برای تامین برق میادین و تاسیسات نفتی غرب کارون، با سرمایه گذاری ۳۱۲ میلیون یورواحداث شده و ظرفیت نامی آن ۵۲۰ مگاوات است که شامل یک بلوک سیکل ترکیبی متشکل از دو توربین گازی از نوع MAP۲A ساخت گروه مپنا است.

در طول دوران احداث نیروگاه، تلاش بر استفاده حداکثری از نیروی انسانی بومی در منطقه بوده و ماهیانه بطور متوسط حدود ۴۰۰ نفر نیروی انسانی مستقیم در کارگاه و بیش از ۱۵۰۰ نفر نیز بطور غیر مستقیم مشغول بکار بوده اند و در دوران بهره برداری نیز با استفاده از نیرو‌های متخصص منطقه و پس از آموزش‌های لازم برای حدود ۱۰۰ نفراشتغال زایی شده است.

رئیس جمهور از کارگران، مهندسان و متخصصان و مدیران صنعت گاز کشور قدردانی کرد.

روحانی رئیس جمهور امروز در مراسم توسعه و بهسازی مرکز دیسپاچینک گاز کشور و خطوط انتقال ششم و نهم گاز سراسری، در سخنانی با اشاره به اینکه با بهره برداری از این خطوط گاز کشور از جنوب به شمال منتقل و برای صادرات گاز استفاده می‌شود، گفت: این مرکز دیسپاچینک و خطوط گاز چند ماه پیش برای افتتاح آماده شده بود، امروز در هفته دولت این کار عظیم و بزرگ افتتاح می‌شود.

روحانی افزود: مردم ما از تمام کارگران، مهندسان و مدیران سپاسگزارند که در طول زمستان و شبانه روز گاز خانه‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، فشار گاز متعادل است و این مشخص است که یک مرکز فرماندهی وجود دارد که آن را تنظیم و به دقت به سراسر کشور پمپاژ می‌کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: این کار بزرگ توسط نیرو‌های متخصص و کامپیوتر‌های عظیم انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز