خبرگزاری کار ایران

نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا برای حفظ اعتبارش باید به برجام برگردد/حق وتو یک حق ظالمانه است/ سازمان ملل و شورای امنیت باید بازسازی شود

asdasd
کد خبر : ۹۵۷۶۳۹

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ایالات متحده باید بهترین و درست‌ترین راه را انتخاب می‌کرد و به برجام به عنوان یک قرارداد بین‌المللی که عضو آن بود احترام می‌گذاشت لذا اگر می‌خواهد آبرویش حفظ شود باید به برجام بازگردد و در آن چارچوب حرکت کند.

حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تلاش آمریکایی‌ها برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران یک اقدام غیرمتعارف است که با هیچ کدام از موازین حقوقی بین المللی و سازکارهای معمول در شورای امنیت منطبق نبوده و سازگاری ندارد و باید گفت این حرکت کاملا غیرقانونی و خلاف مقرارت و بی‌منطق است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آمریکایی‌ها طی روزهای اخیر شکست مفتضحانه‌ای را خوردند و از این جهت عصبانی هستند؛ لذا برای جبران شکست‌ها به اقداماتی روی آورده‌اند که هم‌پیمان‌شان هم آن را قانونی نمی‌دانند.

وی اظهار داشت: ایالات متحده در حال حاضر  عضو برجام نیست و از این معاهده خارج شده است و حق این که بخواهد تحریم‌های بین المللی را علیه ایران برگرداند، ندارد و مشاهده هم کردید که اکثریت اعضای شورای امنیت مخالفت خودشان را در دو مرحله اعلام کردند.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک یادآور شد: آمریکایی‌ها شکست سنگینی در شورای امنیت خوردند که این مساله نشان می‌دهد این کشور دیگر جایگاهی در شورای امنیت و مجامع بین المللی ندارند؛ زیرا اعضای این سازمان‌ها مشاهده کردند که رفتار ایالات متحده، سلطه جویانه است.

وی ادامه داد: ایالات متحده باید بهترین و درست‌ترین راه را انتخاب می‌کرد و به برجام به عنوان یک قرارداد بین‌المللی که عضو آن بود احترام می‌گذاشت لذا اگر می‌خواهد آبرویش حفظ شود باید به برجام بازگردد و در آن چارچوب حرکت کند. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایالات متحده به دلیل حرکتی که انجام داد در میان هم‌پیمانان خودش هم منزوی شده است و به قول یکی از شخصیت‌های سیاسی بین المللی « آمریکا به دست ایران منزوی نشد؛ بلکه با حرکاتی که انجام داد منزوی شد».

نوش‌آبادی خاطرنشان کرد: خواسته‌های آمریکا با هیچ اصول و موازین بین المللی منطبق نیست بنابراین هیچ‌کس جرأت نمی‌کند که بگوید من موافق آمریکا هستم؛ یعنی هرکشوری که بخواهد اظهار علاقه و تمایل کند و یا گفته های آمریکا را تصدیق کند می‌داند که حقوق بین الملل نمی‌تواند این را بپذیرد.

وی ادامه داد: اگر برخی کشورها، پیشنهاد آمریکا را نمی‌پذیرند برای این نیست که می‌خواهند حرف آمریکا را زمین بگذارند بلکه می‌گویند نظر و پیشنهاد آمریکا قابل دفاع نیست و اِلا اگر اقدام قابل دفاعی بود و می‌توانستند برایش راه حلی پیدا کنند حتما فشار هایشان را علیه ما بیشتر می‌کردند. 

نوش‌آبادی با اشاره به این که شورای امنیت، شورایی است که که همراه با فشارهای بین المللی و سلطه آمریکا است، گفت: فلسفه شکل گیری‌ شورا بعداز جنگ جهانی برای حفظ قدرت چند کشور بود و اصلاً «حق وتو» غیر قانونی است و نباید مختص به چند کشور باشد و همین کارها نشان می‌دهد اقدامات این شورا غلط است و بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند آن را اصلاح کنند و تنها چند کشور برای کل دنیا تصمیم نگیرند. 

وی با بیان این که چه کسی گفته است پنج کشور باید برای امنیت دنیا تصمیم بگیرند، ادامه داد: ما اعتقاد به امنیت همه جانبه و مشترک داریم تا همه کشورها سهیم باشند. بر همین اساس در  «حق وتو» یا باید تعداد کشورها را افزایش دهند یا باید این حق حذف شود. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از ابتدای انقلاب مطرح کردیم حق وتو یک حق ظالمانه است، البته اینها بحث‌هایی نیست که در حال حاضر به آن پرداخته شود اما رهبر انقلاب فرمودند باید تلاش شود شورای امنیت ساختار دیگری پیدا کند؛ گرچه ما امروز قدرت چندانی نداریم که آن را تغییر دهیم اما یک روزی دنیا به این نتیجه خواهد رسید این سازمان ملل و شورای امنیت باید بازسازی شود و منافع همه در آن دیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز