خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آکران در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا حق استفاده از امکانات مندرج در برجام را ندارد/ اروپایی‌ها می‌خواهند به وضعیت قبل از ترامپ بازگردند/ متقاعد کردن اعضای شورای امنیت برای استفاده از «اسنپ‌بک» کار دشواری است

asdasd
کد خبر : ۹۵۷۵۸۴

استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران با بیان اینکه آمریکا حق استفاده از امکانات برجام را ندارد، گفت: بسیاری از اعضای شورای امنیت سازمان ملل معتقدند که ایالات متحده حق استفاده از مکانیزم ماشه را ندارد. آمریکا باید بداند متقاعد کردن سایر کشورها وقتی توافقی را ترک کرده‌اید، سخت است.

کارل کالتنتالر (Kaltenthaler,Karl) استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا است. حوزه تخصصی وی علوم سیاسی، امنیت سیاسی، خشونت سیاسی و تروریسم است. وی به صورت تخصصی در مورد کشورهای ایران، عراق، پاکستان و سوریه تحقیق و بررسی کرده است.

کالتنتالر در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا بیان کرده است.

هوک بازیگر مهمی در سیاست ترامپ علیه ایران نبود

تفاوت چندانی در سیاست آمریکا در قبال ایران ایجاد نخواهد شد

کارل کالتنتالر در ابتدا در مورد استعفای هوک گفت: معلوم نیست چرا هوک استعفا داد .من فکر می‌کنم هوک بازیگر اصلی در طراحی سیاست در قبال ایران نبود. نقش ترامپ و وزیر امور خارجه پمپئو برای سیاست آمریکا در قبال ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است. من فکر می‌کنم استعفای هوک در واقع تفاوت چندانی در سیاست آمریکا در قبال ایران ایجاد نخواهد کرد. مطمئناً آمریکا نسبت به ایران کمتر سختگیری نخواهد کرد، زیرا جایگزین هوک یک فرد تندرو علیه ایران شناخته می‌شود.

هیچ توفیقی برای فعالیت کمپین فشار ترامپ وجود ندارد

کرونا و بحران‌های اقتصادی به اعتبار ترامپ آسیب رسانده است

وی در مورد ادعای ترامپ برای مذاکره با ایران گفت: من بسیار شک دارم که ترامپ از کارزار فشار شدید چشم‌پوشی کند. او و متحدانش ادعا دارند که این کمپین در حال کار است و ایران را به زانو در می‌آورد. اما هیچ توفیقی برای فعالیت کمپین ترامپ وجود ندارد، این امر باعث تحریک متحدان اروپایی ایالات متحده و دیگران می‌شود و آمریکا را از آن‌ها دور می‌کند. آنها مخاطبانی نیستند که ترامپ به آن‌ها اهمیت زیادی دهد.

این استاد برجسته علوم سیاسی در مورد شانس اندک انتخاب مجدد ترامپ گفت: ترامپ هم اکنون در شرایط دشواری برای انتخاب مجدد است. کرونا و بحران‌های اقتصادی به اعتبار او آسیب رسانده است. بخش عمده‌ای از نتیجه انتخابات به مشارکت رای دهندگان بستگی دارد. کاندیدایی که بتواند رأی دهندگان خود را به بهترین وجه قانع کند، نتیجه می‌گیرد.

آمریکا حق استفاده از امکانات مندرج در برجام را ندارد

اروپایی‌ها می‌خواهند به وضعیت قبل از ترامپ در برجام برگردند

وی در مورد سرنوشت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی گفت: فکر می‌کنم بسیار بعید است که تحریم‌های تسلیحاتی تمدید شود. به نظر می‌رسد ایالات متحده حق این مسئله را ندارد  زیرا ترامپ، آمریکا را از برجام  خارج کرده است. واضح است که سایر طرف‌های برجام بر این باورند که آمریکا نمی‌تواند توافق را ترک کند و سپس در مورد آنچه در توافق است، ادعایی داشته باشد.

کالتنتالر همچنین در مورد آینده برجام گفت: این یک سوال مهم و در واقع پیچیده است. در حالی که احتمال بالاتری وجود دارد که آمریکا در صورت پیروزی بایدن، دوباره به مذاکره مجدد در خصوص برجام با ایران بازگردد، هنوز نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد. اروپایی‌ها قطعاً می‌خواهند به وضعیت موجود قبل از ترامپ در برجام برگردند. اما هنوز مشخص نیست که مقام‌های ایران چگونه با مذاکرات جدید رفتار خواهند کرد. هنگام آغاز مذاکرات، بین مقام‌های سیاسی ایران موضوع برجام بحث برانگیز بود. واضح است که هنوز هم هست.

متقاعد کردن اعضای شورای امنیت برای استفاده از اسنپ بک  کار دشواری برای آمریکا است

آینده روابط آمریکا و ایران نامشخص است

استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا در مورد مکانیزم اسنپ بک هم گفت: واضح است که بسیاری از اعضای شورای امنیت سازمان ملل اعتقاد ندارند ایالات متحده حق دارد از مکانیزم ماشه استفاده کند. متقاعد کردن سایر کشورها وقتی توافقی را ترک کرده‌اید، سخت است.

وی در مورد آینده روابط ایران و آمریکا گفت: آینده روابط آمریکا و ایران نامشخص است. این روابط به عوامل زیادی بستگی دارد، اما از همه مهم‌تر وضعیت سیاسی داخلی در ایالات متحده است. اگر ترامپ در انتخابات دوباره پیروز شود، ما باید انتظار همین وضعیت را از آمریکا در قبال ایران داشته باشیم. اگر بایدن برنده شود، روابط می‌تواند بهبود یابد اما لزوماً چنین پیشرفتی صورت نمی‌گیرد. عامل‌های مهمی در این مسیر موثر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز