خبرگزاری کار ایران

سی‌ان‌ان:

آمریکا با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، به انزوا کشیده شد

asdasd
کد خبر : ۹۵۷۰۳۰

کایلی اتوود روزنامه نگار سی‌ان‌ان نوشت: با درخواست واشنگتن مبنی بر ازسرگیری اعمال تحریم‌های سازمان ملل ضد ایران، دولت دونالد ترامپ در عرصه بین المللی در پی مخالفت متحدان و رقبای خارجی آمریکا در انزوا قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، شبکه خبری آمریکایی سی ان ان در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم "کایلی اتوود" نوشت: باوجود تصمیم رئیس جمهور آمریکا در زمینه خارج کردن این کشور از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه گفت که براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا قادر است خواستار اعمال مجدد تحریم‌های موسوم به تحریم‌های برگشت‌پذیر شود، زیرا آمریکا نیز ابتدا یکی از طرف‌های این توافق بوده است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی از اینکه ایران توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را که به برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می‌شود، نقض کرده است، به عنوان توجیهی برای اقدام یکجانبه آمریکا استفاده کرد.

پمپئو افزود: تنها یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند قطعنامه قبلی این شورا را تغییر دهد.

این گزارش می‌افزاید که کشور‌های دیگر که همچنان در این توافق باقی مانده اند، مانند چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان، با منطق غیرقانونی پمپئو برای توجیه این اقدام آمریکا مخالفت کردند، زیرا آن‌ها بر این باورند که بازگشت کامل تحریم‌های سازمان ملل به نابودی توافق منجر خواهد شد. 

فرانسه، آلمان و انگلیس روز پنجشنبه در یک بیانیه مشترک تاکید کردند که آمریکا پس از خارج شدن از توافق هسته‌ای ایران در هشتم ماه مه ۲۰۱۸، دیگر عضوی از برجام محسوب نمی‌شود. در نتیجه ما نمی‌توانیم از این اقدام که در تضاد با تلاش‌های کنونی ما برای حفظ برجام است، حمایت کنیم.

کایلی اتوود نوشت: زمانی که ترامپ آمریکا را از این توافق بین المللی خارج کرد، آن را بدترین توافقی خواند که تا آن زمان از طریق مذاکره نهایی شده است. براساس این توافق بخش زیادی از تحریم‌های ایران در ازای محدود کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای این کشور، لغو می‌شد. کشور‌هایی که در این توافق باقی مانده‌اند آن را تنها راه برای ادامه گفت‌وگو‌ها با ایران و نظارت بر توسعه زرادخانه هسته‌ای این کشور توصیف می‌کردند.

خبرنگار سی ان ان افزود، روسیه و چین نیز روز پنجشنبه به انتقاد از این اقدام آمریکا پرداختند.

سخنگوی دفتر نمایندگی چین در سازمان ملل، گفت: درخواست آمریکا هیچ وجهه قانونی و توجیه عقلی ندارد. این اقدام چیزی نیست جز یک نمایش سیاسی که آمریکا آن را اجرا می‌کند. هیچ کدام از اعضای شورای امنیت سازمان ملل از این پیشنهاد حمایت نکردند و جامعه بین المللی نیز آن را تایید نکرده است.

دیپلمات‌های شورای امنیت به سی‌ان‌ان گفتند که روسیه درخواست کرده بود روز جمعه نشستی برگزار و درباره تصمیم آمریکا در زمینه فعال سازی مکانیسم ماشه ضد ایران گفت‌وگو شود. معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در دو توئیت نوشت که آمریکا با برگزاری چنین نشستی مخالفت کرده است. وی این رفتار را دور از شان آمریکا توصیف کرد. 

کایلی اتوود در ادامه نوشت: دولت دونالد ترامپ در عرصه بین المللی در پی مخالفت متحدان و رقبای خارجی آمریکا با درخواست واشنگتن مبنی بر ازسرگیری اعمال تحریم‌های سازمان ملل ضد ایران در انزوا قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز