خبرگزاری کار ایران

درویشیان:

از اولویت‌های سازمان بازرسی تحقق عدالت و پیگیری مطالبات به حق مردم است

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۲۱۵

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از اولویت‌های سازمان بازرسی برای تحقق عدالت و پیگیری مطالبات به حق مردم، بررسی مسائل اصلی است که بخشی از آن به سو مدیریت‌ها و عدم انجام مسئولیت‌ها است

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین "حسن درویشیان"، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مراسم رونمایی از سامانه گزارش‌گران فساد، اظهار کرد: پیشاپیش فرارسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گویم، ماهی که به فرمایش امام راحل هرچه داریم از محرم و صفر است.

وی افزود: در دوره تحول قوه قضاییه هستیم، در این مدت اقدامات فراوان و‌ مؤثری انجام شده به گونه‌ای که همه مردم و همه احزاب و جریان‌ها اذعان دارند که با اقدامات قوه قضاییه در دوره تحول، امیدی در مردم ایجاد شده است.

درویشیان با بیان اینکه اراده جدی قوه قضاییه و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه به ویژه سازمان بازرسی کل کشور، پیگیری تحقق عدالت است، گفت: سازمان بازرسی وظیفه نظارت بر همه قوانین کشور در دستگاه‌های اداری و حسن جریان امور را دارد، هدفش نظارت کارآمد و اثربخش و پیگری مطالبات به حق مردم و منویات مقام معظم رهبری است.

وی  بیان کرد: یکی از اولویت‌های سازمان بازرسی برای تحقق عدالت و پیگیری مطالبات به حق مردم، بررسی مسائل اصلی است که بخشی از آن به سو مدیریت‌ها و عدم انجام مسئولیت‌ها است و امروز با آنها مواجه هستیم.

رئیس سازمان بازرسی کل ‌کشور گفت: برای تحقق این هدف متعالی یعنی کمک کردن به تحقق عدالت، ما الزاماتی داریم که یکی از آن الزامات، شناسایی بسرهای فساد زا که عمده فسادها تولید پرونده‌های فساد و تخلف ناشی از این بسترها است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از الزاماتی که لازمه تحقق هدف است، این است که شفافیت به معنای واقعی کلمه در فرآیندهای دستگاه‌های اجرایی تحقق پیدا کند، یکی از این اقداماتی که موجب ایجاد شفافیت می‌شود، ساما‌نه‌های الکترونیکی و رصد هوشمند است.

 

وی اظهار کرد: لازمه از بین رفتن بسترهای فساد رصد سامانه‌های الکترونیکی است و تعامل جدی را در برنامه‌هایمان با مجلس داریم و جلساتی با نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های تخصصی داشته‌ایم و قرار گذاشتیم که این جلسات با کمیسیون‌های تخصصی افزایش پیدا کند.

درویشیان افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که مدنظر ماست، ریشه‌یابی تخلف و‌ انحراف است، خوشبختانه در جلساتی که با برخی از نمایندگان مجلس داشته‌ایم، استقبال خوبی کرده‌اند و آمادگی خود را اعلام کرده‌‌اند.

رییس سازمان بازرسی گفت: ما فساد را تنها به معنای اختلال و ارتشا نمی‌بینیم بلکه هر فعل و ترک فعلی که موجب شود به بیت‌المال و مردم آسیب بزند، مطرح است. نمونه‌های متعددی در این زمینه داشتیم که نمونه بارز آن سیل سال گذشته بود که تخلفاتی شناسایی و معرفی کردیم که برخی از مسئولان با انجام ندادن تکالیف قانونی به مردم آسیب رساندند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان در خصوص سامانه گزارشگران فساد نیز بیان کرد: به لحاظ اهمیت موضوع فساد و بهره‌گیری بیشتر از مشارکت مردم سامانه‌ای جدید راه‌اندازی کردیم که نشان داده شود که این موضوع برای ما اهمیت دارد و از مشارکت بیشتری استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: ایجاد این سامانه صرفاً برای سازمان بازرسی کل کشور است نه قوه قضاییه؛ در قوه قضاییه، ایجاد سامانه جامعی در دست بررسی است که به همه بخش‌های قوه قضاییه مربوط است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: امروز فاز اول این سامانه راه‌اندازی شد، ممکن است نواقصی داشته باشد که باید تکمیل شود.

وی از گزارشگران فساد خواست که مسائل مهم را در اولویت خود قرار دهند تا بتوانند ابتدا به آن‌ها رسیدگی کنند و توضیح داد: گزارش بعد از آن‌که ثبت و مستنداتش پیگیری شد اگر فسادی احراز شد به مرجع رسیدگی کننده اطلاع داده می‌شود، نمی‌توان گزارشاتی که منجر به کشف فساد راجع به اشخاص می‌شود را تا زمان حصول نتیجه نهایی، طبق قانون منتشر کرد.

حجت‌الاسلام درویشیان در پایان گفت: در این سامانه دو قابلیت گزارش فساد هم به شکل محرمانه و هم با حفظ هویت فرد وجود دارد اما توصیه ما این است که با اطلاعات خود گزارش  را ثبت کنند تا در روند شناسایی فساد از افشاکننده فساد نیز کمک بگیریم، اطمینان می‌دهیم هرگز نام گزارشگران فساد افشا نخواهد شد و اگر مشکلی برای گزارشگران فساد ایجاد شود ما از تمام ظرفیت‌های قانونی خود برای حمایت از گزارشگران فساد استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز