خبرگزاری کار ایران

پژمانفر در تذکر شفاهی:

انتشار اوراق سلف نفتی مغایر قانون اساسی بود

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۷۲۵

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس تاکید کرد: انتشار اوراق سلف نفتی با قانون اساسی مغایرت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نصرالله پژمانفر در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۲۶ مرداد) مجلس شورای اسلامی، طی اخطاری با استناد به اصل ۵۲ قانون اساسی خطاب به رئیس جلسه، گفت: همه مسائل نباید در جلسه ای که با عنوان جلسه سران سه قوه تشکیل می شود، مطرح شود.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک سری مطالب خاص تنها باید در جلسه شورایعالی هماهنگی سران قوا مطرح شود، انتشار اوراق سلف نفتی طبق روال باید در مجلس بررسی و طرح شود اما این موضوع در جلسه سران قوا مصوب شده که خلاف قانون بوده و موجب تضییع اصل ۵۲ قانون اساسی است.

وی تاکید کرد: ما پیش از این در مجلس دهم هم تذکر می دادیم که رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه در جلسات می توانند نظرات خود را مطرح کنند زیرا اظهارات آن ها شخصی محسوب می شود اما رئیس قوه مقننه طبیعتا در جلسات باید نظرات مجلس را نمایندگی کند و نسبت به مسائل نظرات نمایندگان مجلس را بیان کند.

پژمانفر تصریح کرد: در مجلس گذشته اینگونه تداعی می شد که رئیس مجلس خود را بالاتر از نمایندگان دیگر می داند که این تداعی خوبی نبود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه انتشار اوراق سلف نفتی با قانون اساسی مغایرت دارد، گفت: با توجه به اظهارات همتی رئیس کل بانک مرکزی درباره انتشار اوراق بدهی در حدود ۵۲ هزار میلیارد و فروش سهام دولت در قالب صندوق سرمایه گذاری دیگر دولت کمبود بودجه ندارد بنابراین این اقدامات اخیر دولت بهانه ای است برای به هم ریختگی نظام و کشور و انتظار داریم که این موضوع به مجلس برای بررسی بازگردد.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با رئیس قوه قضائیه طی هفته گذشته، اظهار کرد: طی این جلسه مقرر شد کمیسیون اصل ۹۰ پل ارتباطی با قوه قضائیه داشته باشد تا تعامل و ارتباط خوبی میان مجلس و دستگاه قضایی به وجود آمده و از این ظرفیت استفاده شود.

پژمانفر درباره بحث شاخص بورس هم بیان کرد: شاخص بورس از ۲ میلیون و ۱۰۰ به یک میلیون و ۸۴۰ تنزل پیدا کرده و مردم دچار ضرر و زیان شده اند، متاسفانه دخالت های نابه جای دولت موجب این ضرر و زیان شده است، مردم امروز به دلیل دخالت های غیرکارشناسی و ورودهای نابه جا نگران مسیر بورس هستند و از هیات رئیسه خواهش می کنیم که از دولت بخواهد کنار ایستاده تا بورس کار خودش را کرده و در امور آن دخالت نکند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به اخطار این نماینده، گفت: دلسوزان و اقتصاددان های کشور در ارتباط با عملکرد سازمان بورس در ایام اخیر تذکرات فراوانی داده اند، یکی از مسائل روز مجلس بحث بورس بوده و همین امروز هم دو فوریتی در این مورد رسیدگی شد تا کمی بحث بازار بورس ساماندهی شود.

وی ادامه داد: شورای عالی هماهنگی سران قوا یک شورای قانونی و با اختیارات مشخص است، درجایی که گردش کار مجلس موردنیاز بوده و مربوط به حوزه کاری مجلس می شود مانند بحث بودجه باید دبیرخانه آن شورا این موضوعات را به مجلس شورای اسلامی ارسال کند و مجلس هم نشان داده می تواند به سرعت به این گونه امورها رسیدگی کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات پژمانفر درباره نظرات رئیس مجلس در شورای عالی هماهنگی سران قوا، گفت: لازم است گواهی دهم دکترقالیباف رئیس مجلس جلسات متعددی را با رؤسای کمیسیون ها و جمع اقتصادی مجلس برگزار و مطالب موردنظر را مطرح و بررسی می کنند.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: در همین موضوع اخیر پیش فروش نفت به مردم مطلع هستم نگاه مخالف مجلس به این موضوع از طریق دکتر قالیباف و نمایندگان دیگر حاضر در جلسه شورای هماهنگی سران قوا اعتراض شده و کمیسیون های مختلف با دقت به این موضوع ورود داشته باشند تا با یک اجماع بیشتری و کسب نظر متخصصان کار پیش برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز