خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام رئیسی مطرح کرد؛

اعلامیه حقوق بشر اسلامی باید بین کشورهای اسلامی ضمانت اجرایی پیدا کند/ لزوم تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی/ کلاهک‌های هسته‌ای نتایج حقوق بشر غربی است

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۱۳۶

رئیس قوه قضاییه گفت: اعلامیه حقوق بشر اسلامی باید در بین کشورهای اسلامی ضمانت اجرایی پیدا کند که از جمله آن تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام رئیسی در آیین بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اظهار کرد: ‌توفیقی است که در جمع عزیزان فعال در حوزه دفاع از حقوق انسان حضور دارم. از مسئولان محترمی که در خارج از کشور امروز سخن گفتند و دغدغه خود را نسبت به مسأله حقوق بشر العام کردند، تشکر می‌کنم؛ از آقای فائق زیدان، رئیس دادگاه عالی عراق، وزیر امور خارجه ونزوئلا، وزیر حقوق بشر پاکستان، وزیر اوقاف سوریه و بسیاری از فعالان حقوق بشر در منطقه که با این اجلاس هم‌نوایی کردند و دغدغه و نگاه خود را نسبت به مسأله حقوق بشر اعلام کردند.

وی با بیان اینکه در شرایط کرونایی امکان برگزاری اجلاس به شکل باشکوه وجود نداشت، افزود: موضوع حقوق بشر در حوزه نظر بسیار بحث شده است، حقوق بشر از نگاه ما که مبتنی بر دین و ارزش‌های دینی است، کرامت ذاتی است که خداوند به همه انسان‌ها عطا کرده و هیچکس حق ضایع کردن این حقوق را ندارد.

رئیسی بیان کرد: مبنای حقوق بشر غربی، مبنای قراردادی است یعنی این حقوق بر مبنای قرارداد تعیین می‌شود اما به آن عمل نمی‌شود لکن در مصر آن اعلامیه حقوق بشر اسلامی که در یک نشستی از فرهیختگان نهایی شد،‌ باید ضمانت اجرایی پیدا کند، یعنی باید در بین کشورهای اسلامی ضمانت اجرایی برای آن تعیین شود از جمله آن تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی است که این دادگاه بین‌المللی ناقضان حقوق بشر را مجازات کند به گونه‌ای که در مقابل دیدگان مردم دنیا مشخص شود که با کسانی که این حقوق را نقض کنند، برخورد خواهد شد.

رئیس دستگاه قضا گفت: مگر ممکن است امروز افرادی با توسل به زور با بی‌منطقی خود، قهرمان مبارزه با تروریستم را در یک کشور مهمان ترور کنند؛ این موضوع حتماً باید در یک دادگاه صالح بین‌المللی مورد رسیدگی قرار گیرد یا امروز کسانی که با تروریسم اقتصادی عرصه را بر مردم دنیا تنگ می‌کنند، برای مردم لبنان و مردم یمن شرایط سختی را ایجاد کرده‌اند.

وی اضافه کرد: تروریسمی که توسط آمریکا و عربستان امروز انجام می‌شود، باید مورد مؤاخذه و محاکمه قرار بگیرد. این نشست‌های حقوق بشری باید دنبال شود و به ضمانت اجرایی و اقدام و عمل تبدیل شود؛ کسی تصور نکند که ممکن است با قدرت و نفوذ خود بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار دهد.

رییس قوه قضاییه در ادامه بیان داشت: در ابتدای حضور داعش مگر می‌شد با این ساخته آمریکا و رژیم صهیونیستی مبارزه کرد، اما امثال حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به همراه بسیاری از نیروهای دلداده به خدا در این منطقه آماده شدند و جان خود را کف دست گذاشتند و در نتیجه جانفشانی و مجاهدت آن‌ها در حقیقت آنچه که رهبری فرمودند اتفاق افتاد، یعنی دشمن نتوانست به آنچه می‌خواست دست پیدا کند اما ما به هرچه می‌خواستیم دست پیدا کردیم و توانستیم در منطقه مسلط شویم.

وی ادامه داد: امروز توان و نفوذی که جمهوری اسلامی در منطقه دارد دشمن را عصبانی کرده است، امروز قدرت آمریکا از همه زمان‌ها ضعیف‌تر است، شما دیدید که در ماه‌های اخیر تلاش کردند تحریم تسلیحاتی را علیه ایران به تصویب برسانند و نتیجه‌ آن چیزی جز بی آبرویی آمریکا در دنیا نبود، شاید برای برخی‌ها دیدن این صحنه‌ها امکان‌پذیر نباشد.

رئیسی همچنین اظهار داشت: مردم کشورهای منطقه برای دفاع از حقوق انسان ایستاده‌اند، ایستادگی مردم یمن درس آزادگی برای همه عالم شد که این‌ها اینگونه با دست‌خالی در برابر ظلم می‌ایستند و نشان داد که این کارها شدنی است.

وی با بیان این که اخلاق در حقوق بشر غربی انتفاعی است، تصریح کرد: اخلاقی هم که حقوق بشر غربی دنبال آن است، یک اخلاق انتفاعی است یعنی اگر کسی به حقوق دیگران احترام می‌گذارد برای حفظ منافع خودش است اما اخلاق الهی برای منافع نیست، اخلاق انتفاعی تاب مقاومت ندارد و آنجا که پای منافع در میان باشد، دیگر سخن از اخلاق و اخلاقیات مطرح نیست و آنچه شما امروز در دنیا می‌بینید از مظاهر نگاه انتفاعی حقوق بشری است. ظلم بر فلسطین یا گسترش کلاهک‌های هسته‌ای از جمله نتایج حقوق بشر غربی است.

رییس دستگاه قضا در ادامه سخنان خود به سیستماتیک بودن ظلم و ستمگری در نظام غرب اشاره کرد و اظهار داشت: اعتراض‌های اخیر به بی‌عدالتی و برخوردهای نظام حاکم با آن نشان می‌دهد که نقاب از چهره آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها کنار زده شده است و مشخص شد که این‌ها بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان هستند، این‌ها دشمنی خود را نسبت به چین و روسیه و همچنین ملت‌های مقاوم نشان دادند و حتی برخورد‌های اخیر نشان داد که اولین دشمن مردم کشورشان، خودشان و تضییع‌کننده حقوق آن‌ها و پایمال‌کننده خواسته‌های به حق آن‌ها هستند.

وی افزود: نکته بعدی اصل تبعیض نژادی امروز در اروپا است و در برابر چشمان همه وجود دارد که می‌بینند و این مساله تنها یک پلیس و یک خیابان نیست، بلکه مسئله‌ای است که در ذات نظام سلطه است، قوانین و سیستم آن‌ها تبعیض‌آمیز است و این صرفا به خاطر یک حادثه نیست بلکه این جریان، جریان مبارزه با بی‌عدالتی است و باید ادامه داشته باشد و این جرقه تبدیل به آتش شده و به دامان آنها برسد تا نظام سلطه را به زیر بکشد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه گفت: کسانی که امروز از خاکشان در مقابل ظلم صهیونیست‌ها دفاع می‌کنند، بزرگترین مدافعان حقوق انسان هستند و تروریست واقعی کسانی هستند که این‌ها را سرکوب می‌کنند. این خط امروز در عالم مشخص شده است، امروز شعور و وجدان بیدار مردم عالم بین حق و باطل تمییز می‌دهد و وظیفه فعالان حقوق بشر است که در این عرصه تلاش کنند که ظلم ظالمان را روشن کنند. کسانی که اهل قلم و اهل جایگاه هستند، همگی برای احقاق حقوق بشر وظیفه تبیین دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز