خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا:

کرونا در بسیاری از استان‌ها روند نزولی پیدا کرده است/ باید سبک زندگی خود را برای سال‌ها تغییر دهیم/ مجازات‌ عدم رعایت پروتکل‌ها را از امروز ابلاغ می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۰۳۰

رئیس‌جمهور گفت: گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد بیماری در بسیاری از استان‌ها روند نزولی دارد و در برخی از استان‌ها عملکرد‌ها بسیار خوب بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه از گزارشاتی که امروز در جلسه داده شد بسیار خوشحال هستم، گفت: گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد بیماری در بسیاری از استان‌ها روند نزولی دارد و در برخی از استان‌ها عملکرد‌ها بسیار خوب بوده است. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: استان‌هایی مانند خوزستان، کردستان و آذربایجان غربی فعالیت و عملکرد خوبی داشتند و سیر صعودی در این استان‌ها متوقف شده است که بسیار خوشحال‌کننده و امیدوارکننده است. 

وی یادآور شد: روزهای اولیه بعضی‌ها، بیماری را جدی نمی‌گرفتند اما مردم عزیز ما در موج اول بیماری که بیشتر در ماه اسفند سال گذشته و فرودین امسال بود، برایشان روشن شد این بیماری یک بیماری جدی است. در آن موج اول برخی فکر کردند این بیماری جدی است اما زمانش کوتاهش است و می‌توان با دو هفته در خانه ماندن، سفر نرفتن و در محل کار حاضر نشدن آن را از سر بگذارنند اما در موج دوم به این نتیجه رسیدند این بیماری مربوط به چندماه نیست و باید بلندمدت این بیماری را ببینیم.

رئیس دولت دوازدهم افزود: باید این‌که دو هفته زندگی را عوض کنیم بیماری از بین می‌رود را کنار بگذاریم، باید سبک زندگی و پروتکل‌ها را برای ماه‌ها و حتی احتمال دارد سال‌ها تغییر دهیم چرا که دقیقا نمی‌دانیم این بیماری چه زمانی تمام می‌شود. 

وی تاکید کرد: راه آن این است که یک ما برنامه بلندمدت برای تمامی ابعاد زندگی در نظر بگیریم ما باید برای سیستم آموزشی، کسب و کار و مراسم‌های پیش رو سبک جدیدی در نظر بگیریم.

رییس جمهور در ادامه اظهار داشت: برای این کار باید مردم هم به صحنه بیایند و به توصیه‌های وزارت بهداشت و دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا عمل کنند، نباید اینطور باشد که مثلاً ستاد ملی یک دستورالعملی را صادر کند و بعد یک فرد دیگری که دانش یا منصبی دارد، حرف دیگری بزند.

وی افزود: در این زمینه دولت وظایف سخت و سنگینی را برعهده دارد و در همین راستا اولین وظیفه دولت این است که زیرساخت‌های بهداشت و درمان را توسعه دهد، یکی از این موارد این است که تا پایان امسال ۲ هزار تخت بیمارستانی آماده و تکمیل می‌شود، پس اولین وظیفه ما این است که برای بهداشت و درمان مردم بیش از سال‌های گذشته توجه و تلاش کنیم و خواهیم کرد.

روحانی در تشریح مسئولیت‌های دولت و اقداماتی که باید صورت گیرد، اظهار داشت: همچنین دیگر وظیفه دولت این است که زیرساخت‌های دیجیتال را در کشورمان توسعه دهیم و این حوزه در زندگی مردم امروز اهمیت فراوانی دارد و نیاز است که گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شود. همچنین در آموزش، در ارتباطات عمومی و در ارتباطات بین مردم باید تغییرات ایجاد شود و این هم وظیفه دوم ما است که باید فعالیت‌ها را با زیرساخت‌های بهتر انجام دهیم و امسال ما سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای دولت الکترونیک انجام خواهیم داد تا ان‌شاءالله کمک بیشتری به ارتباطات دیجیتالی مردم شود.

وی ادامه داد: مساله سوم تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان است که این شرکت‌ها امکانات و تجهیزات لازم را برای ما بسازند، هم تجهیزات و محصولات لازم را برای ما بسازند و هم به دنبال واکسن باشند. پس شرکت‌های دانش‌بنیان سومین زیرساختی هستند که برای ما مهم است و باید آن‌ها را تقویت کنیم، به ویژه شرکت‌های دانش بنیانی که حوزه کاری آن‌ها با مسئله کرونا و مبارزه با کرونا مرتبط هستند و فعالیت بیشتری دارند.

رییس دولت با تاکید بر تداوم تلاش‌های داخلی در جهت دستیابی به واکسن کرونا، بیان داشت: البته همانطور که به دنبال دارو و واکسن هستیم، برای مشارکت در تحقیقات با کشورهای دیگر هم در حال همکاری هستیم و کارهایی را در این راستا انجام می‌دهیم. ضمن اینکه برای ساخت واکسن تلاش می‌کنیم اگر زمانی متوجه شدیم که کشور یا موسسه‌ای به این واکسن دست پیدا کرده است، برای خرید آن هم باید اقدام کنیم.

وی ادامه داد: البته وظایف دیگری هم برعهده دولت است، از جمله تامین محصولات غذایی و تولید امکانات بهداشتی که باید بیش از سال‌های گذشته به آن توجه کنیم، یعنی در بخش تولید مخصوصا تولیدی که در نیازمندی های امروز ما باید آ‌ن‌ها را تقویت کنیم، امسال صادرات غیر نفتی برای ما بسیار مهم است به این دلیل که ارز لازم برای تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی داشته باشیم و همچنین ابتکارات جدید برای بخش اقتصادی و حمایت از اقشار آسیب پذیر لازم است و هم اینکه در زمینه آموزش فرزندان ما باید خودمان را آماده کنیم.

روحانی اظهار کرد: تعطیل کردن هنر بزرگی نیست، اینکه ما بتوانیم نشاط و روحیه مردم را مدنظر قرار دهیم و در عین حال با بیماری نیز مبارزه کنیم. ما نمی‌توانیم همه دانش‌آموزان را چند سال تعطیل کنیم، نمی‌توانیم دانشگاه‌ها و مراکز تولیدی را چندین سال تعطیل کنیم؛ هنر این است که همه فعالیت‌ها انجام شود اما در چارچوب پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت تعریف می‌کند.

وی افزود: امروز بحث ما این بود که اگر کسی تخلف کرد، چگونه با فرد متخلف برخورد کنیم؛ برخی از مجازات‌ها را امروز وضع و تدوین کردیم و ان‌شاالله از امروز ابلاغ خواهیم کرد.

ریاست جمهوری بیان کرد: همچنین باید برای ماه محرم و کنکور دقیقاً پروتکل‌ها را مراقبت کنیم تا اجرا شود، هر دو برنامه برای ما مهم است؛ میلیون‌ها نفر دانش‌آموخته و خانواده‌هایشان را باید در نظر بگیریم بنابراین نمی‌توانیم این‌ها را در وضعیتی قرار دهیم که در شرایط ابهام کامل باشند، البته تصمیم این است که کنکور اجرا شود اما با توجه به همه شرایط بهداشتی باید اجرا شود. زندگی روزمره در جریان است و ما نمی‌گوییم شاید مشکل‌ساز شود،‌ تا بحث کنکور می‌شود امکان شیوع کرونا مطرح می‌شود. ما باید مراعات کنیم اگر بخواهیم کنکور را رها کنیم، بله مشکل‌ساز خواهد شد؛ گاهی قبل و بعد از کنکور مشکل ایجاد می‌کند که ما باید اینها را سامان دهیم، نباید اجازه دهیم خانواده‌ها در حوزه‌ها تجمع کنند.

وی ادامه داد: به نظر من همه امکانات کشور مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور باید بسیج شوند که به بهترین شکل این کار انجام بگیرد و جان عزیزی به خطر نیافتد و همه دستورالعمل‌های بهداشتی اجرا شود.

روحانی بیان کرد: فضای ماه محرم برای ما مهم است، عاشورا باید زنده باشد و مراسم نیز باید زنده بماند اما در عین حال همه دستورالعمل‌های بهداشتی باید مدنظر قرار بگیرد. همه پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت و وزارت کشور تدوین کردند باید اجرا شود؛ البته صدا و سیما و فضای مجازی باید کمک کنند. بی تردید می‌توانیم کنکور را اجرا کنیم و ماه محرم را پشت سر بگذاریم به شرطی که همه به دستورالعمل‌های بهداشتی توجه کنیم.

رئیس دولت دوازدهم افزود: این روزها ما با کشور همسایه‌ای مواجه شدیم که خودش را به دشمن اسلام و قاتل مردم فلسطین نزدیک کرد؛ کشوری که مردم متدینی دارد اما حاکمانش دچار مسیر اشتباه و غلطی شده‌اند. این اقدام از نظر ما اقدامی نادرست و محکوم است و خیانتی به آرمان قدس و فلسطین و مسلمانان است.

وی گفت: اسرائیلی‌ها به فکر این هستند که بخش دیگری از فلسطین را اشغال کنند؛ جنایات خود را علیه مردم فلسطین گسترش می‌دهند، در این شرایط برای خوش‌آمد حاکمی که در یک کشور غربی قصد شرکت در انتخابات را دارد، این اقدام اشتباه است.

روحانی اظهار کرد: چرا اگر یک رابطه غلطی است کشور ثالث باید اعلام کند به خاطر اینکه آقایی در واشنگتن رأی بیاورد ما به دنیای اسلام و عرب خیانت کنیم؟ این خطاست، این اشتباه است ما در کنار شما بودیم و حافظ شما بودیم؛ صدام از ما خواهش کرد که ما چیزی نگوییم تا او بتواند همه کویت و عربستان و بحرین و قطر و امارات را اشغال کند، اگر ما چراغ سبز نشان می‌دادیم، چنین کاری می‌کرد، ما اولین کشور در منطقه بودیم که تجاوز صدام به کویت را مطرح کردیم، قبل از اینکه شورای همکاری خلیج فارس از خواب بیدار شود.

وی ادامه داد : آن سال ما به مردم آواره کویت و سال بعد به مردم آواره عراق کمک کردیم، ایران همواره به عنوان یک کشور که از مسلمان‌ها و همسایگانش حمایت می‌کند و امنیت خلیج فارس را بر قرار می‌سازد فعالیت کرده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امارات خطای بزرگی انجام داده است، امیدوارم که بازگردند که این به نفع خودشان و حاکمان آن‌هاست. امروز اخطار می‌دهیم مبادا پای اسرائیل را به منطقه باز کنید که خطای بزرگ و خائنانه‌ای انجام داده‌اید.

روحانی با اشاره به این‌که روز گذشته « روز مباهله» بود، گفت: روز مباهله امسال برای ما بسیار خاطرانگیز است و در ذهن می‌ماند؛ چرا که در این روز برای اولین بار یک قطعنامه‌ای از سوی آمریکا به سازمان ملل آمد و رأی نیاورد و تنها یک کشور کوچک به آن رأی داد.

وی ادامه داد: سراغ نداریم آمریکا از ماه‌ها قبل تلاش کرده باشد اما رأی نیاورد و تنها یک کشور کوچک به آن رأی بدهد، شما ببینید کار آمریکا به کجا رسیده است. ببینید آمریکا امروز به چه خفتی افتاده است.

رئیس‌جمهور گفت: قدرت برجام جلوی آمریکا ایستاد و همین برجام نیمه جان باعث شد که ۱۱ کشور رأی ممتنع و دو کشور رأی منفی بدهند، آمریکا در این توطئه با خاری و خفت شکست خورد.

وی تاکید کرد: روز مباهله امسال در تاریخ ایران و مبارزه با استکبار جهانی یک روز ماندگار شد.  هنگامی که آمریکا با خفت رو به رو شد گفت چهار کشتی ایرانی را توقیف کرده این کشتی‌هایی که می‌گوید نه کشتی و نه پرچم ایرانی بود و کل حرف دروغ بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز