خبرگزاری کار ایران

پیرهادی در گفت‌وگو با ایلنا:

رأی شورای امنیت بر وضعیت ترامپ در انتخابات تاثیرگذار است/ سیاست ضدامپریالیستی ما تکلیف‌مان را با دنیا روشن کرده است

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۰۰۵

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: آمریکایی‌ها این ارزیابی را داشتند قطعنامه پیشنهادی‌شان علیه ایران رأی نمی‌آورد اما ترامپ به واسطه آن روحیه قلدرمأبانه‌ای که دنیا از او سراغ دارد پا فشاری کرد که این یک اشتباه فاحش بود.

محسن پیرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره رأی نیاوردن قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت و شکست این کشور گفت: رأی نیاوردن قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده چندین دلیل دارد؛ نخست آنکه که مهلت سیزده سال تحریم‌ها تمام شده و به نوعی می‌توان گفت وضعیت نفوذ و قدرت آمریکایی‌ها در دنیا نسبت به گذشته دچار افول شده از همین رو نتوانست یک همگرایی در خصوص مقابله با ایران در جهان ایجاد کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دیگر این است که بسیاری از کشورها فروشنده سلاح هستند که بر اساس منافع فردی و کشوری‌شان در بعضی از موارد ما را خریدار مشاهده می‌کنند.

وی با اشاره به حضور ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در رأس این کشور گفت: از این دو عامل مهمتر وجود رئیس‌جمهور آمریکا در این فضا است؛ چرا که خود ترامپ هم در فضای بین‌الملل و هم در داخل آمریکا وضعیت مناسبی ندارد و این رأی شورای امنیت باتوجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده یک  پیام به داخل این کشور بود.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:  لذا آن چیزی را  که بخواهیم به عنوان محور اصلی رأی نیاوردن قطعنامه مدنظر قرار دهیم این است که کشورهای اروپایی با رأی که به قطعنامه ایالات متحده دادند، خواستند یک پیام این کشور بدهند که کارکرد انتخاباتی برای عدم توفیق ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری دارد.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم رأی شورای امنیت بازتاب بسیار گسترده‌ای در داخل آمریکا دارد، چراکه در وهله اول ایالات متحده نتوانست یک اجماع جهانی علیه ایران درست کند، سپس نشان می‌دهد این کشور به یک انزوا رسیده است که این امر در آستانه انتخاب این کشور قابل تأمل است.

پیرهادی گفت: به گفته صاحب نظران در طول تاریخ ۷۵ ساله گذشته ایالات متحده تاکنون این اتفاق رخ نداده بود و فکر می‌کنم آمریکایی‌ها با این حال که می‌دانستند قطعنامه پیشنهادی‌شان رأی نخواهد آور با مطرح کردنش دچار یک اشتباه فاحش شدند؛ چرا آنان این ارزیابی را داشتند که قطعنامه پیشنهادی‌شان رأی نمی‌آورد اما ترامپ به واسطه آن روحیه قلدرمأبانه‌ای که دنیا از او سراغ دارد، پافشاری کرد که قطعا این اتفاق بعد از این هم بر آمریکا تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هژمونی آمریکایی در دنیا تعریف شده است، گفت: در بسیاری از موارد کشورهای مختلف  سعی می‌کنند در بعضی از لایه‌های تصمیم‌گیری مخالفت خودشان برای اینکه پرستیژشان را حفظ کنند و بگویند ما در همه موارد دنباله‌رو آمریکایی‌ها نیستیم اعلام می‌کنند. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست یادآور شد: ما در سیاست‌های ضد امپرلیالیستی یک رویه ثابتی را داشتیم که روشن است و دنیا هم این را متوجه شده که با فشار و تحریم نمی‌تواند ایران را به عقب‌نشینی وادار کند و این تحریم‌ها و فشار بیشتر باعث این می‌شود که کشور ما خودکفاتر و وابستگی‌اش به جریان غرب و آمریکا کمتر شود. لذا اگر همه این موارد را به عنوان یک بسته کامل مشاهده کنیم و یک تحلیل ترکیبی داشته باشیم، همه این‌ها دلیل عدم توفیق آمریکایی‌ها در این قطعنامه خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز