خبرگزاری کار ایران

با حضور سردار جلالی و سردار سلیمانی انجام شد؛

امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان بسیج و پدافند غیر عامل

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۸۰۷

با حضور رئیس سازمان پدافند غیر عامل و رئیس سازمان بسیج شکور، ‌تفاهم‌نامه راهبردی همکاری مشترک سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان بسیج مستضعفین به امضا رسید.

به گزارش ایلنا، ‌تفاهم‌نامه راهبردی همکاری مشترک سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان بسیج مستضعفین از سوی سردار "غلامرضا جلالی" رئیس سازمان پدافند غیرعامل و سردار "غلامرضا سلیمانی" رئیس سازمان بسیج با حضور جمعی از معاونین و مدیران هر دو سازمان به امضا رسید.

غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مراسم امضای این تفاهنامه همکاری، با بیان اینکه ماموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور با توجه به مطالبات و توصیه‌های مقام معظم رهبری در راستای ارتقای تاب آوری کشور و پایداری ملی ترسیم شده است، تصریح کرد: سه ماموریت کلان از سوی مقام معظم رهبری به سازمان پدافند غیرعامل کشور محول شده است.

وی ادامه داد: نخستین ماموریت ابلاغی از سوی معظم له، حفاظت و صیانت از زیرساخت‌های کشور و حفظ تداوم کارکردهای آن است. ماموریت دوم نیز حفاظت و صیانت از مردم در حوزه دفاع غیرنظامی و مردم محور است و حوزه پاسخ غیرعامل نیز که در واقع پاسخ پدافندی به تهدیدات است حوزه سوم ماموریت سازمان پدافند غیرعامل را شامل می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه در اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است وظایف سازمان‌های مختلف و بخش‌های دولتی و نظامی در ارتباط با پدافند غیرعامل تعیین تکلیف شده است، تصریح کرد: از همین رو سازمان پدافند غیرعامل کشور مطالبات مقام معظم رهبری را در قالب اجرای برنامه‌های مشترک با سازمان‌ها و نهادها مورد پیگیری قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالیت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان بسیج مستضعفین مشترک بوده و با یکدیگر همپوشانی دارد. از همین رو بسیاری از این ماموریت‌ها در قالب برنامه‌های مشترک همکاری قابل تعریف است.

وی متذکر شد: باید همسو و هم افزا در راستای ماموریت‌های محوله رهبر انقلاب تلاش کنیم تا از حداکثر ظرفیت ها بهره ببریم و ناهماهنگی‌ها را به حداقل برسانیم.

به گفته سردار جلالی، بسیج ظرفیتی بی‌بدیل و سازمان یافته در کشور است که در تمام شرایط حساس و بحرانی کشور نقش‌آفرینی می‌کنند و می‌توان این ظرفیت را در راستای نهادینه کردن رویکردهای پدافند غیرعامل کشور در ارکان و بخش‌های مختلف کشور به‌کار گرفت.

وی با اشاره به ساختار کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: در این کمیته  غیر از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، سه تن از وزرای دولت و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و یکی از معاونان ستاد کل نیروی مسلح عضویت دارند. البته در اساسنامه جدید شورای عالی پدافند غیرعامل پیشنهاد عضویت رئیس سازمان بسیج مستضعفین را مطرح کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل  با اشاره به اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور سالانه بیش از ۴۰۰ مانور تخصصی در حوزه‌های زیرساختی کشور برگزار می‌کند، افزود: عمده افراد مشارکت کننده در این مانور از اعضای بسیج هستند و این نشانه بصیرت، شجاعت و روحیه انقلابی نیروهای بسیجی برای توسعه و پیشرفت کشور است.

جلالی با اشاره به تفاهم نامه راهبردی همکاری بین سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان بسیج مستضعفین گفت: خروجی هر تفاهم‌نامه باید راهبردهای اجرایی باشد که تبدیل به برنامه شده و در سطوح و لایه‌های مختلف شکل اجرا به خود بگیرد.

وی با اشاره به زمینه‌های مشترک همکاری بین سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان بسیج همچون حوزه‌های پدافند شهری و پدافند مردم محور پیشنهاد کرد یک کمیته راهبردی مشترک و دائمی بین سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان بسیج مستضعفین تشکیل شود تا براساس تعریف ماموریت‌های مشترک به فعالیت پرداخت و طرح‌های اقدام مشترک را تدوین کند.

غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در این مراسم با بیان اینکه بسیج متعلق به انقلاب اسلامی است، گفت: فرمانده بسیج، مقام معظم رهبری است و مأموریت ویژه بسیج، تحکیم پیوند میان امام و امت است.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج مستضعفین و سازمان پدافند غیرعامل کشور، از گذشته همکاری خوبی در حوزه‌های مختلف داشته‌اند، تصریح کرد: بسیاری از ماموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور در دستور کار سازمان بسیج نیز قرار دارد. 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: با توجه به گستردگی فعالیت‌های بسیج در حوزه‌های مختلف، همکاری و هم‌افزایی با سازمان پدافند غیرعامل کشور می‌تواند به هدایت بهتر و موثرتر تلاش‌ها و ظرفیت‌های موجود کمک شایان توجهی داشته باشد.

سردار سلیمانی با بیان اینکه ما در سازمان بسیج مستضعفین آمادگی خود را برای همکاری با سازمان پدافند غیرعامل کشور در صیانت از مردم اعلام می‎کنیم، خاطرنشان کرد: افزایش همکاری‌ها با توجه به حساسیت‌ها و ضرورت‌های موجود روز‌به‌روز بیشتر احساس می‌شود. به ویژه در زمینه فعالیت‌های مردم محور، ظرفیت‌های مشترک همکاری بسیاری وجود دارد که می‌تواند به عنوان فصل مشترک همکاری، آغازی برای توسعه هم‌افزایی‌ها باشد. 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین پدافند غیرعامل را از مهم‌ترین رویکردها و راهبردها در حوزه ارتقای تاب آوری توصیف و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های بسیج در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه سازماندهی نیروها در شهرها، می‌توان از این توان برای انجام اقدامات مشترک با سازمان پدافند غیرعامل کشور در حوزه پدافند شهری، بهره برد.

وی با بیان اینکه محله محوری راهبرد مشترک سازمان بسیج و سازمان پدافند غیرعامل کشور در صیانت از مردم است، توضیح داد: بسیج در حال حاضر رویکرد خود را در زمینه محله محوری متمرکز ساخته است و احیای پایگاه مقاومت بسیج با محوریت مساجد و در قالب قرارگاه‌های محله در دستور کار قرار دارد. با توجه به اینکه یکی از ماموریت‌های اساسی سازمان پدافند غیرعامل کشور در حوزه پدافند مردم محور تعریف می‌شود، این رویکرد مشترک نیز ظرفیت بسیار خوب برای هم همکاری و هم افزایی بین دو سازمان فراهم کرده است.

سردار سلیمانی با بیان اینکه رسالت بسیج به عنوان تکمیل کننده نیاز دستگاه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این است که تا حد توان به یاری سایر دستگاه آمده و توان بسیج کنندگی و سازماندهی خود را در اختیار آنها قرار دهد، تصریح کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت آمادگی‌ کشور در برابر تهدیدات و ارتقای تاب‌آوری کشور، بسیج آماده است، سازمان پدافند غیرعامل کشور را در رزمایش‌های پدافندی یاری کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان بسیج به عنوان دو سازمان همسو می‌توانند همکاری‌های بسیار خوب و هماهنگی با یکدیگر داشته باشند، گفت: ما از تشکیل کمیته راهبردی مشترک استقبال می‌کنیم و آماده همکاری هستیم.

لازم به ذکر است هدف اصلی تفاهمنامه منعقده بین سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان بسیج مستضعفین، استفاده از حداکثری از ظرفیت‌های بی بدیل بسیج در ارتقای آمادگی‌های عمومی و ارتقای تاب آوری ملی است.حوزه‌های آموزش و پژوهش، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، تسهیل مدیریت بحران، فعال‌سازی ظرفیت‌های عملیاتی و ارتقای آمادگی در برابر تهدیدات نوین از جمله سرفصل‌های کلیدی این تفاهم‌نامه است. این تفاهم‌نامه در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تدوین شده است که بهره‌مندی از «کار بسیجی» در ارتقای آمادگی و مصونیت کشور در برابر تهدیدات را یک اصل راهبردی تعیین فرموده‌اند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز