خبرگزاری کار ایران

موسوی در نشست خبری:

اقدامات آمریکا علیه شورای امنیت سازمان ملل با مراقبت اعضای آن ناکام می‌ماند

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۷۸۲

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت: اقدامات آمریکا علیه لغو تحریم‌های تسلیحاتی، اقدام علیه شورای امنیت سازمان ملل است که اقدامات آنها علیه این شورا با مراقبت اعضای آن ناکام می‌ماند.

به گزارش ایلنا، "سید عباس موسوی" سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سالگرد کودتای ۲۸ مرداد گفت: این کودتا به خوبی یادآور دخالت آشکار مقامات آمریکا در یک کشور مستقل و سرنگونی دولت مردمی دکتر مصدق است. آمریکایی‌ها همیشه این رویه را داشته‌اند و جالب است که امروز ادعا دارند ایران در امور کشور‌ها دخالت می‌کند.

وی ضمن تبریک اعیاد ماه ذی‌حجه و روز خبرنگار گفت: در آستانه سالروز ورود آزادگان به میهن هستیم و باید قدردان زحمات این عزیزان باشیم.

موسوی با غم انگیز دانستن حادثه لبنان تصریح کرد: هنوز ابعاد این حادثه در نهاد‌های امنیتی ذی ربط در لبنان در دست بررسی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه مقامات ایرانی برای لبنان گفت: سفر یک مقام بلند پایه به لبنان در روز‌های آینده انجام خواهد شد. چه با سفر چه بی سفر کمک به لبنان را انجام می‌دهیم و خبر‌های آن در روز‌های آینده اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توقف یک کشتی در پاکستان به دلیل تحریم‌های آمریکا خاطرنشان کرد: خبر رسمی در این باره نداریم؛ دولت پاکستان هم رسما چیزی اعلام نکرده است و ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مطرح شدن پیش نویس جدید قطعنامه آمریکا در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت گفت: این اقدام قبل از اینکه علیه جمهوری اسلامی ایران باشد علیه سازوکار‌های بین المللی و شورای امنیت است.

موسوی در نشست خبری هفتگی افزود: آمریکایی‌ها از سازوکار شورای امنیت علیه این شورا سوء استفاده می‌کنند و احتمال می‌دهم این اقدام امریکا هم با مراقبت اعضای این شورا ناکام بماند.

وی همچنین درباره انتشار خبری مبنی بر تجمع گروهی منتسب به طالبان در پارک ملت تهران عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران میزبان میلیون‌ها شهروند افغان است که ممکن است هر کدام طرفدار گروهی در افغانستان باشند. در باره این تجمع اطلاعی ندارم که آیا این‌ها منتسب به طالبان بوده اند یا نه.

موسوی درباره آزادی زندانی‌های طالبان در افغانستان نیز اظهار داشت: ما از هرچیزی که باعث صلح در افغانستان شود همچنین از گفتگو‌های بین الافعانی استقبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتخاب سخنگوی جدید وزارت امور خارجه اعلام کرد: من به احتمال زیاد سفیر ایران در جمهوری آذربایجان خواهم شد و جانشین من هم پس از نهایی شدن، رسما اعلام خواهد شد.

برای ایران فرقی ندارد چه حزبی در امریکا برسرکار باشد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران خیلی به افراد، جریان‌ها و احزاب داخلی امریکا توجه ندارد بلکه به رفتار، کردار و منش آن‌ها و تعامل‌شان با جمهوری اسلامی ایران توجه می‌کند.

موسوی در نشست خبری هفتگی درباره تحولات لبنان افزود: وزیر خارجه تماسی با همتای لبنانی خود گرفت و رئیس‌جمهور هم دستوراتی داد. تاکنون چندین محموله کمک با هواپیما به لبنان ارسال شده و طی روز‌های آینده هم این کمک‌ها ادامه می‌یابد.

وی همچنین با اشاره به گفتگوی‌های آقای ظریف با همتایان لبنانی و اوکراینی، گفت: وزیر امور خارجه یک گفت‌وگوی ویدئوکنفرانسی هم با همتای اماراتی خود داشت. رئیس کمیته بین‌الملل دومای روسیه هم مهمان آقای ظریف بود که درباره روابط دوجانبه و چشم‌انداز روابط دو کشور گفتگو شد.

موسوی درباره ادعای مقامات آمریکایی در خصوص دخالت ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عنوان کرد: این از ادعا‌های مضحک آمریکایی‌ها است که اخیرا با چشم‌انداز تیره و تاری که برایشان وجود دارد، مطرح می‌کنند. ایران خیلی به افراد، جریان‌ها و احزاب داخلی امریکا توجه ندارد بلکه به رفتار، کردار و منش آن‌ها و تعامل‌شان با جمهوری اسلامی ایران توجه می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت‌های مختلف با رویکرد‌های مختلف را در این ۴۱ سال آزموده‌ایم که تقریبا همه آن‌ها مردود شدند، گفت: برای ایران فرقی ندارد چه حزبی در امریکا برسرکار باشد لذا نه دخالت می‌کنیم و نه نتیجه برای ما مهم است. اگر آن‌ها این احساس را دارند نشانه بزرگی و قدرت ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: این ادعای آمریکایی‌ها نشان می‌دهد سیاست‌هایشان علیه ایران شکست خورده و بازتاب شکست‌ها را در سیاست داخلی مشاهده و از آن به عنوان دخالت تعبیر می‌کنند.

موسوی درباره پیامک‌هایی که آمریکایی‌ها برای برخی شهروندان ایرانی ارسال کرده‌اند، اظهار داشت: محتوای این پیامک‌ها بی اساس است، اما تجاوز به حقوق و حریم شهروندان ایرانی است و نشان می‌دهد سطح فکر، تعامل و برخورد با ملت ایران پیش پا افتاده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به نظر ما نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نظر همه اعضای آن نیست. همواره اعلام کرده ایم به دنبال همکاری دسته جمعی با کشور‌های خلیج فارس هستیم و پیشنهاد‌هایی هم به آن‌ها داده بودیم.

موسوی در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سوال خبرنگار ما، درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و توییت روز گذشته وزیر خارجه امریکا که سند راهبردی همکاری ایران و چین را به مسائل تسلیحاتی ایران ربط داده بود، تصریح کرد: این‌ها وقتی با یک ناکامی مواجه می‌شوند، آسمان و ریسمان را به هم می‌بافند و همه چیز را با همه چیز پیوند می‌دهند مخصوصا رژیم فعلی آمریکا که استاد ربط دادن همه امور غیرمرتبط به یکدیگر است.

وی با بیان اینکه اقدام آمریکا علیه یک سازوکار بین‌المللی، شورای امنیت و قطعنامه آن و همچنین چندجانبه‌گرایی است، گفت: آمریکا با استفاده از ابزار شورای امنیت علیه شورای امنیت استفاده می‌کند. فکر می‌کنیم این هوشیاری در سایر کشور‌ها و اعضا شورای امنیت نسبت به نیت آمریکا وجود دارد؛ احتمال می‌دهیم آن‌ها ناکام شوند و کشور‌های شورای امنیت مراقبت می‌کنند تا آمریکا از شورای امنیت سوء استفاده نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال دخالت عربستان در صدور و امضای نامه اخیر دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به شورای امنیت نیز اظهار داشت: نامه‌ای که به اسم کشور‌های عضو شورای همکاری به امضای دبیرکل جدید آن رسید و به شورای امنیت داده شده، براساس اخبار موثق، برخی از اعضای شورای همکاری از مفاد آن اطلاع نداشتند.

موسوی اضافه کرد: به نظر ما نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نظر همه اعضای آن نیست. همواره اعلام کردیم به دنبال همکاری دسته جمعی با کشور‌های خلیج فارس هستیم و پیشنهاداتی هم به آن‌ها داده بودیم.

وی با اشاره به پیشنهادات سابق ایران برای همکاری با کشور‌های حاشیه خلیج فارس تصریح کرد: به این کشور‌هایی که نسبت به رفع تحریم‌های تسلیحاتی ابراز نگرانی کردند، می‌گوییم شما منطقه را به انبار اسلحه و مهمات تبدیل کرده‌اید؛ ما و سایر کشور‌های منطقه باید از اقدامات شما نگران باشیم که خطرناک است. این اقدام برای خودشیرینی نزد آمریکاست.

وی درباره تحولات لبنان، اعتراضات مردمی و دخالت کشور‌های اروپایی در این کشور خاطرنشان کرد: حادثه بزرگی بود. طبیعی است مردم ناراحت باشند اگر عده‌ای از گروه‌ها و کشور‌های خارجی بخواهند این حادثه تاسف‌برانگیز را برای اغراض سیاسی دستاویز قرار بدهند، قابل قبول نیست. به نظر می‌رسد برخی افراد و گروه‌ها با تحریک خارجی به دنبال اهدافی هستند که پسندیده نیست. جا دارد با حفظ آرامش، اجازه بدهند مسئولان به امور رسیدگی کنند تا به آلام مردم حادثه دیده رسیدگی شود.

موسوی افزود: باید به دنبال علت حادثه بود و بعد قضاوت کرد. برخی از کشور‌ها بعد از این حادثه خواستند با مردم لبنان ابراز همدردی کنند اگر آن‌ها صداقت دارند تحریم‌ها علیه دولت و ملت لبنان را بردارند. ملت لبنان سرد و گرم‌های زیادی چشیده و تاب تحمل این شرایط را هم دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، در پاسخ به سوالی درباره کناره‌گیری برایان هوک و ارتباط آن با ناکامی آمریکا در ایجاد اجماع جهانی علیه ایران ابراز داشت: درخصوص جابجایی افراد و نمایندگان ویژه، برای ما اهمیت چندانی ندارد. طبیعی است آن‌ها وقتی شکست بخورند، افراد را جابجا کنند. در بازی فوتبال نیز همین گونه است. تیمی که در حال شکست است افراد را عوض می‌کند در حالی که می‌دانند وقتی عقب هستند این تغییرات در نتیجه اثری ندارد.

وی اضافه کرد: ما به تعویض‌های پی در پی که به خاطر شکست‌های پی در پی از ملت ایران هستند، توجهی نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز