خبرگزاری کار ایران

کنعانی مقدم در گفت‌وگو با ایلنا:

تریبون مجلس به ابزاری برای انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است/ شاید سال آینده به سمت دولت ائتلافی برویم/ هیچکدام از گزینه‌های مطرح شده ظرفیت ایجاد یک دولت قوی را ندارند

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۵۰۶

یک فعال سیاسی اصولگرا، گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند مجلس سکوی پرتاب برای ریاست‌جمهوری است و باید با استفاده از تریبون مجلس برای حضور انتخابات ۱۴۰۰ فضاسازی کنند.

حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص انجام برخی رفتارهای تند و پرخاشگرانه در مجلس در مواجهه با دولتمردان و همچنین تاثیرات این رفتارها بر آینده جریان اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، گفت: ببینید مجلس ما مجلسِ شورای اسلامی است، وقتی می‌گوییم اسلامی یعنی باید اخلاق اسلامی را رعایت کنیم و اگر نمایندگان اخلاق اسلامی را رعایت نکنند، ‌قطعاً نمی‌توانند اخلاق سیاسی را هم رعایت کنند و آن تبدیل به مجلس شورا می‌شود مانند کشورهای دیگر. پس موضوعیت اصلی تصمیم‌گیری نمایندگان در رابطه با مسئولیت‌هایشان مانند استیضاح کردن، سئوال کردن و... تماماً برمی‌گردد به این‌که رفتار آنها اسلامی باشد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس به صورت غیرحضوری داشتند، دقیقاً به همین بحث اخلاق اسلامی توجه داشته و این مساله را گوشزد کردند، به این خاطر که نماینده‌ها باید اخلاق اسلامی را چه از جهت این‌که تندگویی کنند، پرخاشگری‌ کنند، تهمت بزنند یا خدای نکرده هتاکی کنند و مسائل مختلفی از این دست را باید کاملاً رعایت کنند وگرنه باید بنویسیم مجلس شورای غیراسلامی. به نظرم می‌آید این یکی از اصولی است که نمایندگان باید رعایت کنند. نکته بعد این است که بعضی‌ها فکر می‌کنند تندروی و افراطی‌گری، انقلابی می‌شود، در صورتی که این‌طور نیست انقلابی کسی است که براساس معماری‌ که حضرت امام برای انقلاب اسلامی کردند و نقشه راهی که مقام معظم رهبری تهیه کردند، جلو می‌رود. اگر بخواهند از آن‌ها جلو بزنند و تندروی کنند به نظر می‌رسد که از مسیر منحرف شدند و اگر عقب بمانند باز هم مورد مؤاخذه قرار خواهند گرفت به این خاطر کشور ما کشوری اسلامی است و همان‌طور که پیامبر هم فرمودند « انَّما بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق»، ارزش‌های اخلاقی باید در رأس همة رفتارهای مسئولان باشد و اگر اخلاق رعایت نشود به نظر می‌رسد که با مشکلات بسیار زیادی در ساختار نظام حاکمیتی مواجه خواهیم شد.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه تریبون مجلس به ابزاری برای انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است، اظهار داشت: بعضی‌ها فکر می‌کنند مجلس سکوی پرتاب برای ریاست‌جمهوری است و باید از تریبون مجلس استفاده کنند و برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ فضاسازی کنند. گرچه اگر نمایندگان مجلس به وعده‌هایی که گفتند، عمل کنند، قطعاً اقبال مردم به رأی دادن به این افراد در ۱۴۰۰ و این جناح بیشتر خواهد شد. اما اگر قرار باشد تمام سخنرانی‌هایی که در مجلس می‌شود یا سوال و استیضاح‌ها بیشتر جنبه رقابت‌های انتخاباتی زودرس داشته باشد، به نظر می‌رسد که داریم به بیراهه می‌رویم.

وی ادامه داد: اگر به بحث تفکیک قوا در کشور نگاه کنیم هر فرد و هر نهادی مسئولیت خودش را دارد، نه رئیس‌جمهور می‌تواند به جای رئیس مجلس تصمیم بگیرد و نه رئیس مجلس می‌تواند به جای رئیس‌جمهور تصمیم بگیرد و نه هر دوی این‌ها می‌توانند به جای رئیس قوة قضائیه تصمیم‌گیری کنند. این خاصیت قانون اساسی ماست و باید به این موضوع کاملاً توجه شود و نباید مجلس از هم‌اکنون صحنه رقابت‌های سیاسی برای ۱۴۰۰ بشود. این یک ایراد جدی خواهد بود و به نظر من باید از آن پرهیز کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که «باتوجه به اینکه دست یافتن به وحدت در جریان اصولگرایی بسیار سخت است، فکر می‌کنید در بین گزینه‌های مطرح شده کدام‌یک از این‌ها می‌توانند شرایطی مانند ۹۶ را ایجاد کنند و کاندیدای واحد شوند»، اظهار داشت: به نظر می‌رسد انتخابات آینده از فردگرایی فراتر خواهد رفت و مردم به سمت کسانی می‌روند که یک تیم قوی یعنی هیات دولت قوی از ابتدا به مردم معرفی کنند و راهکارها و برنامه‌های اجرایی و عقبه سیاسی قوی و مقبولیت داشته باشند.

وی افزود: همچنین طی این ۴۰ سال گذشته هم کارنامه‌شان کاملاً مشخص و شفاف باشد. شاید به سمت دولت ائتلافی برویم که همه جناح‌ها درگیر مسائل و مشکلات کشور شوند چون کشور را با یک جناح نمی‌شود مدیریت کرد. به این لحاظ طرح افراد و مصادیق‌شان از الان کار اشتباهی است و به نظر می‌رسد تقریبا هیچکدام از کسانی که الان مطرح می‌شوند، ظرفیت این‌که یک دولت قوی را ایجاد کنند، ندارند. ممکن است به فرض شخصی قوی باشند، اما عملاً ما نمی‌توانیم قضاوتی روی این بکنیم که این افراد موفق خواهند شد تا دولتی در تراز انقلاب و متناسب با گام دوم انقلاب در عرصه کشور ایجاد کند یا خیر.

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که «دولت روحانی هم ائتلافی بود تا حدی که مخالفان در مجلس نهم به این دولت لقب «شرکت سهامی» دادند و اینکه آیا دولت روحانی یک تجربه شکست خورده برای دولت ائتلافی محسوب نمی‌شود؟» اظهار داشت: خیر دولت ایشان دولت ائتلافی نبود، اگر دولت تدبیر و امید ائتلافی بود جریان اصولگرا هم در آن حضور پیدا می‌کرد و می‌توانست خیلی از مسائل را پیگیری و حل کند و کار به رقابت‌های تند انتخاباتی نکشد. دولت ایشان دولتی بود که از ژنرال‌های سابقی که در دولت‌های مختلف حضور داشتند، تشکیل شد. یک ترکیبی از دولت آقایان هاشمی و خاتمی را درست کردند که خیلی از این ژنرال‌ها فرمانده‌شان را قبول نداشتند و به همین خاطر نتوانست آن‌طور که شعار می‌داد در صحنه موفق باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز