خبرگزاری کار ایران

محمدصالحی دارانی در نطق میان دستور:

نقدینگی سرگردان به سمت تولید و اشتغال سوق داده شود

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۴۰۲

عضو کمیسیون امور داخلی کشور خواستار حذف دور باطل دریافت مجوز برای صنایع شد تا باعث شود نقدینگی سرگردان به سمت تولید و اشتغال حرکت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین محمدصالحی دارانی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه، ۱۹ مرداد) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک عید سعید غدیر، گفت: شهرستان های فریدن، داران، فریدونشهر، چادگان بویین و میاندشت، یک سرزمین و ۵ قوم سربلند است که با اتحاد و همدلی، با هم برادرانه زندگی می کنند؛ فارس های عزیزی، ترکان غیرتمند، گرجیان سرافراز، بختیاری های دلاور و اقلیت مهربان ارامنه، زادگاهشان فریدن است.

نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مردم سرافراز این منطقه همواره در صحنه های مختلف انقلاب، دلبستگی خود را به نظام اسلامی و عشق به ولایت اثبات کرده اند، اظهار داشت: اما متأسفانه در استان برخوردار اصفهان، نارسایی ها و محرومیت های فریدن بزرگ بسیار است؛ علیرغم اینکه این منطقه آبخیز بزرگ زاینده رود است، تنها سرمای شدید زمستانی نصیب مردم شده و میلیونها متر مکعب آب از جلوی چشمان این مردم از منطقه خارج می شود.

وی افزود: این در حالی است که بیشتر شهرها و روستاهای حوزه انتخابیه آب آلوده به نیترات مصرف می کنند و برخی روستاها با تانکر آبرسانی می شوند لذا باید پروژه تأمین آب شرب ۴ شهرستان از منابع آبی پایدار هرچه سریع تر عملیاتی شود همچنین سد زاینده رود برای تأمین آب کشاورزی پایین دست هر ساله جاری می شود در حالی که حتی روستاهای اطراف این سد، با تانکر آبرسانی می شوند.

محمدصالحی دارانی ادامه داد: زمین های کشاورزی و اراضی دیم آبا و اجدادی و چشمه ها و منابع آبی منطقه در محاصره منابع طبیعی و آب منطقه ای درآمده و این دو سازمان  دلالان بزرگی برای تأمین اب و زمین شده اند تا بستر مناسب برای ویلاسازی مهیا شود و مرفهین استان اوقات فراغت خود را خوش بگذرانند اما هیچ کسناله های سرد و شراره های درد آن مردم رنجدیده را نمی شنود و نمی بیند در حالی که کشاورزان محروم چیزی از دولت به جز اینکه زمین هایشان غصب نشود، نمی خواهند.

این عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه اغلب مردم حوزه انتخابیه به کشاورزی مشغول هستند و عمده محصولات منطقه سیب زمینی، پیاز، کلزا، گندم، جو، چغندر قند، علوفه و دیگر محصولات است، یادآور شد: هنگام برداشت محصول، این کشاورزان هستند که با بی برنامگی وزارت جهاد کشاورزی خاکسترنشین می شوند و همیشه بیشترین زیان نصیب کشاورز می شود و بیشترین سود برای دلالان است.

وی ادامه داد: هیچ نظارت و حمایتی در عرضه و تقاضا نیست که یک روز قیمت پیاز تا ۱۵ هزار تومان می رسد و هنگام برداشت این محصور در فریدن به ۵۰۰ تومان تنزل می یابد و این حداقل اشتغال موجود در منطقه در حال نابودی است، لازم است هرچه سریع تر وزارت جهاد کشاورزی زنجیره تولید تا عرضه محصولات را بازتعریف کند. 

محمدصالحی دارانی اضافه کرد: ورود تعاونی ها و ایجاد یک پایانه بار کشاورزی در منطقه و راه اندازی کارگاه های بسته بندی محصولات دامپروری و صنایع بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه سهمیه اندک کود شیمیایی توسط دولت به موقع در اختیار کشاورزان قرار نمی گیرد، عنوان کرد: این در حالی است که در بازار سیاه با قیمت گزاف، فراوان است همچنین از سوی دیگر سوخت کافی گازوئیل در اختیار کشاورزان نیست و توزیع همین مقدار اندک، ناعادلانه و در مناطق مختلف تبعیض آمیز است ضمن اینکه روند کند از رده خارج کردن تراکتورهای فرسوده موجب فرسایش اعصاب کشاورزان و افزایش مصرف سوخت شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه چندین سال پیش تونل چشمه لنگان برای انتقال آب به مرکز استان احداث شد اما نتیجه اش برای مردم محروم جز نابودی زمین های کشاورزی و خشکاندن چشمه ساران نبود، اظهار داشت: سازمان آب منطقه ای با وعده های رنگین مردم را فریفت و تمام قول و قرارهای تخصیص آب دروغی بزرگ بود برای به یغما بردن حداقل های محرومین. حق آبه روستاها و مزارع اطراف تونل اجرایی نشد و مردم مظلوم وحدت آباد و نهضت آباد، سیبک و چغیورت، انگشت حسرت بر دهان و اشک ندامت در چشمان دارند.

محمدصالحی دارانی ادامه داد: در ظاهر امر حرف حمایت از تولید داخل و دستگیری از کشاورزان است حال آنکه پس از غصب کردن زمین و آب های سطحی نوبت به آب های زیرزمینی شده و کشاورز  مفلوک را وادار به نصب کنتور هوشمند می کنند تا در این ایام تنگی معاش که نفس کشیدن مضر حیات و مخرب ذات است، هر کشاورز چندین میلیون تومان واریز کند تا آب منطقه ای بتواند نظارت کند و از این بابت ریالی هزینه نکند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با طرح این سوال کاه آیا اجرای این قانون در کشور برای بالادست و پایین دست فرقی ندارد یا فقط موقعیتی پیش آمده تا محرومین و مستضعفین را تحت فشار گذارند، ابراز داشت: خوش خدمتی برخی مدیران منطقه ای برای اعلام آمار بیشتر، آن ها را در دست اندازی به مال و سرمایه محرومان جدی تر کرده است.

وی ادامه داد: پروژه مصوب سد بلطاق در شهرستان بویین و میاندشت معطل مانده حال آنکه احداث این سد موجب تامین آب شرب و توسعه گردشگری و اشتغال می شود همچنین احداث سد میدانک دوم و تکمیل سد سرداب نیز رافع بسیاری از مشکلات است.

محمدصالحی دارانی خطاب به وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: روستاهای پشت کوه دوم فریدونشهر، جاده دسترسی ندارند و در زمستان با بسته شدن این مسیر صعب العبور، تردد ناممکن است و یک زندگی معمولی و عادی برای قوم سربلند بختیاری در آن منطقه با مشقت همراه است و در استان برخوردار اصفهان حتی از نعمت گاز نیز محرومند همچنین شهر کهن و دیرپای داران در مرکز حوزه انتخابیه نیازمند توجه ویژه میراث فرهنگی و گردشگری است تا پرتیکان باستان بیشتر تعریف و شناخته شود.

این نماینده مردم در ادامه تصریح کرد: اگر جلوی بروکراسی شدید اداری در مسیر تولید و اشتغال گرفته نشود به آخرین حد بحران بیکاری خواهیم رسید همچنین برای آنکه نقدینگی سرگردان را به سوی اشتغال و تولید بیاوریم چاره ای نیست جز آنکه دور باطل دریافت مجوز از ارگان های متعدد را از بین ببریم و راهکارهای معقول و منطقی و قابل وصولی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: صنایع بی شمار کوچک و بزرگ گلوی اصفهان را می فشارد و تا شعاع ۵۰ کیلومتری آن هرگونه آسایش و آرامش را از کلان شهر اصفهان ربوده اند اما فریدن بزرگ فاقد هرگونه صنعت و اشتغال است. اگر جلوی مهاجرت بی رویه از شهرها و روستاهای محروم گرفته شود بسیاری از معضلات کشور در حوزه ترافیک، آلودگی هوا و مسکن حل خواهد شد.

محمدصالحی دارانی در ادامه با بیان اینکه جوانان روستایی به خاطر تنگی معاش و نداشتن مسکن، امکان ازدواج ندارند، عنوان کرد: جالب است که در این معادله دو مجهولی، شرط استفاده از تسهیلات مسکن محرومان، متاهل بودن است. حل معادله و رفع مشکل مسکن در دستان توانمند نمایندگان است.

وی ادامه داد: منطقه فریدن بزرگ در مسیر پرتردد مسافران اربعین و کربلای معلاست و همچنین مسیر ترانزیت کالا و شاهراه ارتباطی استان اصفهان با استان های لرستان، همدان و خوزستان است اما پروژه راه آهن ازنا، الیگودرز داران، اصفهان همچنان بلاتکلیف مانده است.

محمدصالحی دارانی در ادامه ضمن تبریک روز خبرنگار بیان داشت: لازم است وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما از این قشر پرتلاش فرهنگی حمایت جدی تری کنند همچنین معلمان خریدخدمت که دستمزدشان از حداقل حقوق کارگری هم کمتر است چند ماهی است حقوق دریافت نکرده اند و من نمی دانم چگونه نفس می کشند.

وی ادامه داد: سرباز معلمان بعد از سال ۹۱، حق التدریسان، آموزشیاران و نیروهای خدماتی و پیش دبستانی منتظر استخدامند تا بخشی از کسری ۱۹۷ هزار معلم آموزش و پرورش جبران شود همچنین مطالبات فرهنگیان اعزام به خارج پس از چندین سال همچنان پرداخت نشده است و باید قوه قضائیه در این امر جدیت بیشتری از خود نشان دهد ضمن اینکه دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان چند سالی است منتظر یک تحول جدی فرهنگی است و اتفاقی نمی افتد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از ریاست محترم مجلس درخواست می کنم در اولین سفرهای استانی خود به منطقه فریدن، داران، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت سفر کنند و از نزدیک ببینند که چگونه غم و اندوه این مردم را خسته کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز