خبرگزاری کار ایران

سامیح نجف آبادی در گفت‌وگو با ایلنا:

کمیسیون بهداشت با طرح دو فوریتی تعویق کنکور مخالف است/ شروع پیک جدید کرونا از آبان ماه است/ باید نیروی تازه نفس به کادر درمان اضافه کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۸۲۱

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: کمیسیون بهداشت با طرح دو فوریتی تعویق کنکور مخالف است، به رئیس مجلس اطلاع دادیم و کلام ما هم به آقای وزیر رسیده است، کمیسیون موافق برگزاری کنکور به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

همایون سامیح نجف آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره طرح دوباره تعویق کنکور سراسری گفت: می‌گویند کنکور را به تعویق بیاندازیم و بگذاریم زمانی که هوا خنک شود که این شدنی نیست، زیرا فضای بازی که بتوانیم در آن کنکور را برگزار کنیم، خیلی کم است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: از سوی دیگر بیان می‌شود در آبان ماه این آزمون برگزار شود؛ در صورتی که پیک دوم کرونا در این ماه با شدت بیشتری همراه خواهد بود  و برگزاری کنکور در آن تاریخ بسیار خطرناک‌تر از حال حاضر است.

وی با بیان این‌که بسیاری از دانشجویان با نمایندگان تماس می‌گیرند و عنوان می‌کنند که پیک دوم کرونا در اواخر مردادماه است، عنوان کرد: اصلاً چنین چیزی صحت ندارد و پیک کرونا به صورت مجدد در ماه‌های سرد سال آغاز می‌شود.

نماینده کلیمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با وجود اینکه استفاده از ماسک برای ما فرهنگ شده اما مشاهده می‌کنیم میزان مرگ و میر کم نشده است به همین دلیل با شروع مجدد پیک کرونا در آبان ماه پیش‌بینی می‌شود میزان فوتی‌های ما بیشتر از امروز خواهد بود.

وی افزود: فقط نباید کنکور را در نظر بگیریم، چراکه کنکور سه ساعت است و می‌شود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آن را برگزار کرد اما چیزی که در این میان وجود دارد این است که  بسیاری از داوطلبان آقا مشمول سربازی هستند که اگر این آزمون را عقب بیندازیم، دیگر نمی‌توان کاری کرد؛ آنها باید آموزشی بروند و در حین سربازی کنکور دهند که این کار برایشان خیلی سخت است. از طرف دیگر هم نمی‌توانیم سربازی را عقب بیندازیم زیرا کشور احتیاج به سرباز دارد.

سامیح‌نجف‌آبادی بیان کرد: عنوان می‌شد کنکور پزشکی را ۶ ماه به تعویق بیندازیم، خب این امکان‌پذیر نبود زیرا در اینصورت به مشکل تأمین رزیدنت برمی‌خوریم مخصوصاً بیمارستان‌های دولتی که برای این موضوع مشکلات فروانی دارند.

وی گفت: بسیاری از داوطلبان کنکور پزشکی به من پیام می‌دادند که کنکورشان به تعویق بیفتد زیرا اگر بروند آزمون بدهند احتمال اینکه مبتلا شوند بسیار زیاد است، در پاسخ به آنها می‌گویم در یک زمان ۳ ساعته شما نگران هستید که به کرونا مبتلا شوید آن وقت چگونه می‌خواهید ۱۲ ساعت بین بیماران کرونایی کار کنید؟ کسی که کنکور پزشکی می‌دهد قطعاً باید خود را برای مواجهه با بیماران مختلف از جمله بیماران کرونایی  آماده کند، اما نمی‌دانم چگونه است که می‌گویند برای دادن کنکور در زمان ۳ ساعت با مشکل مواجه هستند و امکان ابتلا برای‌شان زیاد است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به داوطلبان و دانشجویان می‌گویم شما یک ماسک خوب N۹۵، یک شیلد و یک اسپری ضدعفونی کننده تهیه کنید و سر کنکور حاضر شوید، بله می‌دانم هوا گرم و شرایط سخت است اما کاری نمی‌توان انجام داد.

وی افزود: باید خاطرنشان کنم شرایط برای همه داوطلبان یکسان است، این‌که عده‌ای زیر ماسک تقلب گذاشتند یا موبایل با خود بردند آن دیگر به وجدان خود افراد برمی‌گردد، اما اکثریت این کار را نمی‌کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که ما باید با این شرایط کنار بیاییم چراکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده کرونا به زودی پاک نمی‌شود و حداقل ۱۰ سال جهان با این مصیبت نگران است، عنوان کرد: به دانشجویان رشته پزشکی می‌گویم اگر فکر می‌کنید با سه ساعت بودن در جایی مبتلا می‌شوید و نگران این موضوع هستید، تغییر رشته دهید. مهندسی و چیز دیگری بخوانید شما چطور می‌خواهید با این وضعیت در بیمارستان پا بگذارید.

وی درباره اینکه آیا طرح دوفوریتی لغو کنکور سراسری به تصویب می‌رسد، گفت: خیر، کمیسیون بهداشت با این طرح مخالف است به رئیس مجلس هم اطلاع دادیم و کلام ما هم به آقای وزیر رسیده است که کمیسیون موافق برگزاری کنکور به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

سامیح نجف آبادی بیان کرد: گفتیم در یک سالن صد نفره بیست نفر باید آزمون دهند، وزارت ورزش سالن‌هایش را در اختیار وزارت علوم و بهداشت گذاشته است تا بتواند فاصله اجتماعی مناسب را رعایت کند اما به بچه‌ها توصیه می‌کنیم هنگام کنکور با پدر مادر نروند؛ گاهی مشاهده می‌کنیم مقابل حوزه‌های برگزاری ازدحام زیاد است که نباید این اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که این روزها کادر درمان بسیار خسته است و شاهد مرگ بسیاری از آنان هستیم، چه باید کرد که جلوی این روند گرفته شود، گفت: فقط و فقط تنها راهی که برای جلوگیری از فرسودگی کادر درمان می‌توانیم انجام دهیم، استخدام‌نیروی جدید و تازه نفس است. امروز این موضوع واقعیت دارد که کادر درمان ما خسته است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای بیان کرد: قرار بود یک میلیارد دلار به وزارت بهداشت داده شود تا در این ایام کرونایی کارهایی را انجام دهد که تنها ۳۰۰ میلیون دلار به وزارتخانه تحویل داده شده است، قرار بود با این بودجه افزایش کادر درمان صورت گیرد که باید ببینیم چه شده که این یک میلیارد کامل داده نشده که امیدوارم بقیه آن پرداخت شود.

وی تاکید کرد: در کمیسیون پزشکی به دنبال این هستیم که بفهمیم یک میلیارد کجا خرج شده است، به بیمه داده‌اند یا جاهای دیگر.

نماینده کلیمان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کمیسیون بهداشت سمت وزیر است زیرا مشاهده می‌کنیم که او بسیار دلسوزانه در بیماری کرونا  کار کرده است و متوجه هستیم که دغدغه دارد و امروز فشار روی ایشان زیاد است.

وی درباره این‌که گفته می‌شود از طرح پزشک سرباز برای کمک به کادر درمان استفاده شود، اظهار داشت: چیزی از طرح سرباز پزشک نشنیدم. اما می‌دانم در حال حاضر وزارت بهداشت حتی برای برگزاری کنکور از بسیاری از جاها کمک خواسته است اما این را بدانید که خود سازمان نیروهای مسلح به پزشک نیاز دارد و این را باید در نظر داشته باشید تنها مسئله پزشک نیست، پرستاران و کادر های درمانی دیگری هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز