خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

با خارج شدن عربستان از توهم، تهران و ریاض می‌توانند بهترین روابط را در منطقه داشته باشند/ امنیت وارداتی نیست/ فضای تنفسی ایران در منطقه باید باز بماند

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۶۲۴

تحلیلگر مسائل منطقه‌ای با بررسی روابط ایران با همسایگانش به آثار بهبود این روابط در منطقه پرداخت.

یکی از نقدهایی که به سیاست‌های منطقه‌ای ایران وارد است، کم توجهی به ارتباط راهبردی با همسایگانش است، البته در دو سال اخیر تلاش‌‌های زیادی برای ارتقا سطح کیفی و کمی روابط با همسایگان پرتعدادانجام شده است و این در حالی انجام می‌شود که روابط ایران با همسایه قدرتمند او یعنی عربستان همچنان تیره و تار است. 

«احمد دستمالچیان» تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره شرایط ایران در مراودات منطقه‌ای با همسایگانش گفت: اولویت روابط خارجی ایران همواره داشتن روابط ممتاز با همسایگانش بوده است؛ چراکه موقعیت همسایگی و همجواری باعث می‌شود، چه بخواهیم و چه نخواهیم با آنها ارتباط داشته باشیم؛ در نتیجه حتی با کشورهایی که ممکن است اختلاف سلیقه سیاسی داشته یا نظام حاکمیتی را قبول نداشته باشیم باید ارتباط برقرار کنیم؛ چرا که این موضوعات برای جمهوری اسلامی هیچ‌گاه به عنوان موضوع اصلی مطرح نبوده بلکه اولویت اصلی آن داشتن روابط خوب با همسایگان است.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه باید با همکاری یکدیگر امنیت منطقه را فراهم کنند چون امنیت خریدنی نیست، افزود: چه در خلیج فارس چه در افغانستان و عراق امنیت خریدنی نیست؛ امنیت یک کالای وارداتی نیست که کشوری با حضور در کشور دیگر امنیت را برای آن بخرد، بنابراین با همکاری کشورهای همسایه می‌توان امنیت و ثبات را برقرار کرد.

دستمالچیان درباره آثار این برقراری ارتباط گفت: با توجه به اینکه فضای تنفسی جمهوری اسلامی با تحریم‌های ظالمانه آمریکا تنگ شده و نیاز است که این فضای تنفس باز بماند، جمهوری اسلامی توجه بیشتری به همسایگانش دارد.

این تحلیل‌گر مسائل جهان عرب درباره رابطه میان تهران و ریاض و میانجی‌گری برخی از کشورها گفت: این عربستان است که از ایران و برخی دیگر از کشورهای منطقه فاصله گرفته، در حالی که ایران همواره آمادگی داشته که بهترین روابط را با همسایگان خود داشته باشد. متاسفانه عربستان به دلیل اشتباهات استراتژیکی که در چند سال اخیر در سیاست خارجی داشته، هزینه‌های اعتباری و حیثیتی زیادی را به جان خریده و هیچ کدام هم نتوانسته به نتیجه برسد؛ چه در یمن،  چه عراق، چه سوریه و لبنان.

وی تصریح کرد: اگر عربستان سیاست‌های خودش را اصلاح کند و از این توهمی که دارد، بیرون بیاید  بهترین همکاری را می‌توانند ایران و عربستان در منطقه داشته باشند و فضای بسیار امن و پر از همکاری‌های مشترک را با حضور سایر کشورهای منطقه ایجاد کنند. اما متاسفانه عربستان در حال حاضر در مسیر غلطی است و  امیدواریم که واقعیت‌هایی که وجود دارد را در فضای واقعی‌تر بپذیرد و خود را اصلاح کند، کما اینکه به نظر می‌رسد امارات با درک چنین واقعیت‌هایی در حال اصلاح خود است.

این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای درباره آثار بهبود روابط ایران و عربستان گفت: همکاری‌های مثبت و سازنده میان عربستان و ایران می‌تواند یک امنیت ثبات آفرین را ایجاد کند که اقتصاد، آبادانی و تولید بین تمام کشورهای منطقه برقرار و به منطقه‌ای پیشرفته تبدیل شود، منتها عربستان خودش را جدا کرده و تابع سیاست‌های آمریکایی و صهیونیستی شده که نتیجه آن نیز به ضرر خودش و منطقه تمام شده است.

وی درباره ارتقاء روابط ایران با کشورهای همسایه گفت: ایران دو اقدام خیلی موثر و سازنده‌ در دو سال اخیر انجام داده است که خیلی مهم بوده‌ا‌ند، نخست امضای پیمان عدم تجاوز به کشورهای منطقه را مطرح کرد و گفت آمادگی دارد با همه کشورهای منطقه چنین پیمانی را داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: دومین طرح «صلح هرمز» بود که در صحن سازمان ملل نیز ارائه شد، این طرح با همکاری سازنده کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌تواند آب‌راه امنی با حضور همه کشورها در منطقه ایجاد کند و همه در امنیت مشترکی به سر ببرند، ایران این طرح را مطرح کرد و اکنون این کشورهای منطقه هستند که باید در آن اعلام مشارکت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز