خبرگزاری کار ایران

مقام سابق کاخ سفید در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق ایران و چین نتیجه فشار حداکثری است/ ترامپ آشکارا شکست را در مقابل خود می‌بیند/ سیاست خارجی ترامپ بازگشت به دوران قرون وسطاست/ دموکراسی آمریکا در معرض خطر است

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۴۵۱

مقام سابق کاخ سفید سیاست ترامپ را فاجعه‌ای برای آمریکا و جهان دانست و تاکید کرد: ترامپ آشکارا شکست را در مقابل خود می‌بیند و به دنبال تضعیف سلامت انتخابات و اتهام‌پراکنی علیه دموکرات‌ها است.

فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد افزایش تنش‌ها در منطقه بیان کرد:

توافق ایران و چین نتیجه فشار حداکثری است 

فرانک هیپل در ابتدا در مورد توافق ایران و چین گفت: این توافق در کوتاه‌مدت می‌تواند مشکلات ایران را کم کند اما من نگران این هستم که ایران در دام بدهی نیفتد و استقلال خود را از دست ندهد. این توافق نتیجه‌ای از سیاست « فشار حداکثری» دولت ترامپ در قبال ایران است.

ترامپ آشکارا شکست را در مقابل خود می‌بیند

ترامپ دنبال تضعیف سلامت انتخابات و اتهام‌پراکنی علیه دموکرات‌ها است

وی در ادامه در مورد انتخابات آمریکا  گفت: در حال حاضر، چشم انداز انتخابات برای بایدن بسیار خوب به نظر می‌رسد. ترامپ آشکارا می‌داندشکست می‌خورد به همین دلیل به دنبال تضعیف سلامت انتخابات و اتهام‌پراکنی علیه دموکرات‌ها است. 

دموکراسی آمریکا در معرض خطر است

فرانک هیپل یادآور شد: من فکر می‌کنم دموکراسی ما در معرض خطر است. ترامپ دوست دارد خودکامه باشد. او یکی از دو حزب سیاسی ما را اسیر کرده است. هیچ یک از روسای فعلی بخش‌های مهم اجرایی حاضر به ایستادگی در برابر وی نیستند. سیستم ما برای جلوگیری از عدم تعادل قدرت ،نیاز به کارهای پیچیده‌ای از «بررسی‌ها و توازن» را دارد، اما به لطف پرزیدنت ترامپ و کنترل جمهوری‌خواهان بر مجلس سنا، در حال حاضر هیچکس به طور موثری رئیس‌جمهور ترامپ را بررسی و استیضاح  نمی‌کند.

این مقام سابق کاخ سفید در ادامه گفت: تحریم ممکن است برای ترامپ کارکرد سیاسی داشته باشد اما من نمی‌دانم جنگ با ایران فایده سیاسی برای ترامپ خواهد داشت یا نه، اما بدیهی است که جنگ فاجعه دیگری برای هر دو کشور ما خواهدبود.

سیاست خارجه ترامپ فاجعه ای برای آمریکا و جهان به بارآورده است

سیاست خارجی ترامپ بازگشت به دوران قرون وسطایی است

وی در مورد سیاست خارجی ترامپ گفت: سیاست خارجی ترامپ یک فاجعه برای کشور ما و جهان بوده است. درست هنگامی که ما به همکاری‌های بین‌المللی برای بسیاری از مشکلات جهانی خود نیاز داریم‌، او سیاست «تسلط» و «برتری» را انتخاب  کرد که بازگشتی به دوران قرون وسطایی است.

با ورود دموکرات‌ها به کاخ سفید شرایط کمی از بی‌منطقی خارج می‌شود

فرانک هیپل در مورد راه‌های کاهش تنش گفت: از دید من، در بهترین حالت، دموکرات‌ها وارد کاخ سفید و کنگره می‌شوند. این امر روابط با ایران را آسان نخواهد کرد اما حداقل کمی شرایط از بی‌منطقی خارج می‌شود. بهترین شرایط بین ایران و آمریکا در زمان اوباما و روحانی بود. 

ترامپ تحت تاثیر اسرائیل و عربستان است 

بایدن تنش‌ها را کاهش می‌دهد و به برجام بازمی‌گردد

وی هم چنین در مورد تحریم‌ها گفت: در زمان ترامپ، سیاست ایالات متحده در قبال ایران تحت رویه‌های سخت قرار داشته است، وزیر خارجه آمریکا به دنبال «تغییر نظام» در تهران است. ترامپ همچنین تحت تأثیر متحدانش است که ایران را تهدید می‌دانند؛ یعنی اسرائیل و عربستان سعودی. بنابراین دوستی با مردم ایران در اولویت آمریکا قرار نگرفته است. من فکر نمی‌کنم که دولت بایدن به صورت دوستانه در این مورد عمل کند، اما سعی خواهد کرد تنش‌ها را کاهش دهد و احتمالا به برجام بازمی‌گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز