خبرگزاری کار ایران

روحانی:

تا زمانی که به صندوق رأی احترام بگذاریم، هیچ قدرتی نمی‌تواند به ما صدمه بزند/ اگر تحریف را نشکنیم، موفق نخواهیم شد

asdasd
کد خبر : ۹۴۹۹۳۳

رییس جمهور، گفت: همه ما باید بدانیم تا روزی که به صندوق و به انتخابات و آراء مردم احترام بگذاریم هیچ قدرتی نمی‌تواند به ما صدمه بزند. وقتی مردم با ما هستند، وقتی که ارکان مختلف حکومت ما مستقیم یا غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند معنی ندارد که کسی در آن سر دنیا و در یک کاخی بنشیند و بخواهد برای پایان حکومت یا اغتشاش در کشور تصمیم بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت در سخنانی با اشاره به در پیش بودن عید غدیرخم، گفت: عید غدیر خم، عید ولایت و عید مردم‌سالاری است که پیامبر اسلام موضوع حکومت را در جمع مردم و نه در یک جمع محدود و کوچک، بلکه در یک جمع بزرگی که حاجیان از حج برمی‌گشتند آن هم در شرایطی که از پیش اعلام کرده بود که این حج، حجه‌الوداع است، در یک مکان اعلام کرد که همه باشند و بر این امر اصرار کردند تا این گونه اهمیت مساله را بیان کنند.

وی ادامه داد: پیامبر هم موضوع را در جمع بیان کرد و هم گفت هرکس که اینجا حضور دارد به دیگران هم باید ابلاغ کند و برساند و این نشان‌دهنده این است که در دین اسلام، حکومت از دین جدا نیست، لذا همه ما امیدواریم که انشاالله بتوانیم راه و مسیر امامت اهل بیت را به خوبی ادامه دهیم.

روحانی همچنین ادامه داد: در همین روزها سالگرد ۱۴ مرداد هم بود که همه شما می‌دانید ۱۱۴ سال از مشروطه گذشته و ایران به عنوان پیشگام مردم‌سالاری و پیشگام تاسیس پارلمان در منطقه خاورمیانه است و تاسیس مجلس شورا نخستین بار در ایران اتفاق افتاد؛ ملت ما البته در این ۱۱۴ سال روزهای سختی داشتند اما افتان و خیزان تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم اینکه حکومت مشروطه بود متاسفانه بیشتر اوقات این مشروطیت و مشروعیت زیر پا گذاشته شد، تا اینکه انقلاب اسلامی آمد و مشروطه را کامل کرد و امروز ما الحمدلله مردم سالاری دینی را شاهد هستیم و این خیلی مهم است.

وی افزود: همه ما باید بدانیم تا روزی که به صندوق و به انتخابات احترام بگذاریم و به آراء مردم احترام بگذاریم هیچ قدرتی نمی‌تواند به ما صدمه بزند. وقتی مردم با ما هستند، وقتی که ارکان مختلف حکومت ما مستقیم یا غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند، معنی ندارد که کسی در آن سر دنیا و در یک کاخی بنشیند و بخواهد برای پایان حکومت یا اغتشاش در کشور تصمیم بگیرد، این حرف‌ها بی‌معنی است، تا روزی که صندوق و انتخابات است جمهوری اسلامی ایران با قدرت باقی می‌ماند، البته می‌توانند ما را اذیت کنند که در این سال‌ها هم کرده‌اند اما اصل این نظام و حکومت مردم سالار آسیب نخواهد دید.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به سال پایانی دولت، اظهار داشت: در همین روزها ما هم وارد آخرین سال خدمت به مردم شدیم، هشت سال خداوند به ما توفیق داد برای خدمت به مردم که از این مدت ۷ سال تمام شد و ان‌شاءلله خداوند توفیق بدهد که در این یک سال هم خادم مردم باشیم. بسیار افتخار آمیز است که خداوند به ما توفیق دهد تا بتوانیم گره‌ای را از زندگی مردم باز کنیم، اگر بتوانیم گره‌ای را باز کنیم و مشکلی را حل کنیم زهی سعادت و اگر خدای ناکرده نتوانیم مشکلات را حل کنیم هم باید تلاش خود را دوچندان کنیم و متاثر باشیم از عدم موفقیت، معمولا حکومت کردن، مدیریت اقتصاد و در خدمت مردم بودن سختی‌هایی دارد و انسان باید برای برعهده گرفتن مسئولیت امور جامعه در مقابل پیشگاه خدا پاسخگو باشد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در روز عید قربان، ابراز داشت: رهبری در روز عید قربان در سخنرانی خود موارد بسیار مهمی را مطرح کردند، ایشان دو مساله تحریم و تحریف را مطرح کردند، خب تحریم اگرچه رنج‌آور است اما از خارج و از سوی دشمن بر ما تحمیل می‌شود اما تحریف بسیار دردآور است چرا که در درون کشور رخ می‌دهد، اینکه ما در یک میدان جنگ در برابر دشمنان باشیم و بجنگیم و کسی در داخل کشور باشد و به کسی که در میدان در حال مبارزه با دشمن است طعنه و لبخند بزند، او را مورد تمسخر قرار دهد و به نوعی نمک بر زخم او بپاشد، ناراحت‌کننده است و این نشان می‌دهد که برخی افراد درک نمی‌کنند که سرباز این کشور در میدان جنگ در مقابل دشمن است.

روحانی همچنین در اظهار داشت: اگر کسی می‌خواهد در این عرصه مبارزه نکند، بحث دیگری است اما در کشور ما هیچکس حاضر به تسلیم نیست و همه معتقدیم که باید مقاومت کنیم، طبیعی است که در این مسیر زخم برداریم و مشکلات هم پیش پای ما ایجاد شود.

وی افزود: شما می‌بینید در شرایطی که کشورهایی هستند که هیچ تحریمی ندارند و دشمنی این چنینی هم در خصوص آن‌ها وجود ندارد از لحاظ اقتصادی دارای کاهش های ۱۲، ۱۵ و حتی ۳۰ درصدی هستند و یا اقتصاد جهانی هم به صورت میانگین به کاهش ۵ درصدی دچار شده است، اما من معتقدم که ما اگر امسال هم با همه توان تا پایان سال کار و تلاش کنیم شاید بتوانیم منفی نباشیم، البته خیلی سال سختی است اما مانند دنیا منفی ۱۰ – ۱۵ درصد نخواهیم بود.

رییس‌جمهور ادامه داد: این در شرایطی است که مشکلات و تحریم‌های مختلف داریم، اما برخی در کشور می‌خواهند تحریم را نبینند و می‌گویند دولت چه کار کرده است؟ اینکه دولت در چه وضعیتی دارد تلاش و کار می‌کند، مهم است و باید به آن توجه کنیم، در واقع باید میدان را تشخیص دهیم که اکنون در میدان جنگ هستیم یا در یک دشت سرسبز در حال استراحت، باید واقعیت را ببینیم. ما یک وقتی آمدیم و دولت را بر عهده گرفتیم که در شرایط تحریمی بسیار سخت قرار داشتیم و اولین هدفی که به مردم اعلام کردیم این بود که ما می‌خواهیم تحریم را بشکنیم، در آن دوره باید دو کار انجام می‌دادیم یکی که تحریم را بشکنیم و آن را نابود کنیم و دو اینکه دست تحریم‌کننده را قطع کنیم.

وی ادامه داد: در نخستین گام ما توانستیم تحریم را ظرف ۱۰۰ روز بشکنیم، و به یک توافق کوتاه‌مدت رسیدیم و تحریم برای اولین بار بعد از حدود ۱۰ سال شکسته شد، در حالی که سال‌ها تحریم وجود داشت و تقریبا از سال ۸۵ شدت آن‌ها بیشتر شده بود. بعد از توافق کوتاه‌مدت از زمستان ۹۲ به دنبال توافق دائم رفتیم تا تحریم را بهتر و کامل‌تر بشکنیم و این کار تا زمستان ۹۴ طول کشید که از تحریم خارج شدیم.

روحانی در ادامه اظهار داشت: دو سال دوران تنفس ما بود، یعنی تحریم به مانند گذشته نبود، گرچه آن‌هایی که برجام را امضا کردند به طور کامل به تعهدات خود عمل نکردند اما باز هم تحریم نبودیم و می‌توانستیم نفت بفروشیم و بانک‌های ما هم تحریم نبودند و حتی داشتیم آماده می‌شدیم که از کشورهای مختلف بتوانیم اعتبار اخذ کنیم و کشورهای زیادی در صف بودند که به ایران بیایند و سرمایه‌گذاری کنند. تا اینکه رسید به این آدم‌های ناشی که در کاخ سفید به سر کار آمدند، آدم‌هایی که بعضی‌هایشان هم یک چیزهایی نوشتند و چاپ شده است و اگر شما آن را بخوانید، نظرشان این بود که ما یک تحریم شدید برای ایران درست می‌کنیم تا نظام نباشد و البته تا پیش از آن هیچ وقت با این صراحت کاخ سفید نگفته بود که من یک تحریم شدید را ایجاد می‌کنم تا این نظام در ۲۲ بهمن جشن پیروزی نداشته باشد که این حرف را در سال ۹۷ گفتند و ادعا کردند که این‌ها جشن ۴۰ سالگی نخواهند داشت.

وی افزود: در ظاهر محاسبات هم شاید اگر کسی چرتکه بزند و بر اساس اتفاقاتی که وجود دارد تحلیل کند که یک کشوری از همه نظر تحت فشار باشد و دوستان هم جرات نکنند به سمت او بیایند، حتما از پا در خواهد آمد و ساقط می‌شود اما دیدیم که چنین نشد.

رییس دولت در ادامه سخنان خود، گفت: دشمن می‌خواهد جمهوری اسلامی نباشد و نظامی را در این کشور حاکم کند که باز هم نوکر آمریکا باشد، اما امروز قوی‌تر از دیروز هستیم و این معجزه خداوند است وگرنه هیچ کشوری نمی‌توانست در مقابل چنین فشاری مقاومت کند اما امروز می‌بینیم که وزیر راه ما اعلام می‌کند که من علاوه بر آزادراه‌هایی که ساختم، تا پایان دولت ۵۱۸ کیلومتر آزادراه را تحویل ملت ایران می‌دهم و یا اینکه می‌گوید به غیر از خطوط پیشین راه‌آهن که تاکنون در دولت افتتاح شده است، پایان این دولت هزار و ۴۰۰ کیلومتر دیگر راه‌آهن دیگر هم کامل خواهد شد.

وی گفت: پتروشیمی، فولاد، تصفیه‌خانه، کشاورزی، بورس و همه چیز نشان می‌دهد که ما امروز قوی‌تر هستیم. آنها فکر می‌کردند ما از بین برویم اما ما ایستادیم.

روحانی با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر اینکه ما در مقابل تحریف و تحریم می‌ایستیم، اظهار داشت: تحریف دردناک‌تر از تحریم است. گاهی تلاش می‌کنیم برای رفع مشکل هر چند که صددرصد رفع نمی‌شوند، برخی دست روی آن نقطه ضعف می‌گذارند و تاکید می‌کنند که چرا آن درست نشده است. اما آن بخشی که درست شده است را نمی‌گویند. از ۱۰۰ درصد، ۸۰ درصدی را که درست شده است نمی‌گویند اما ۲۰ درصد را می‌گویند.

وی افزود: اشکال بزرگی در جمهوری اسلامی ایران داریم و این است که تاریخ انتخابات داریم به این شکل که وزیر کشور یک روز را به عنوان روز انتخابات مشخص می‌کند اما پایان انتخابات را نمی‌تواند مشخص کند. انتخابات را شروع می‌کنیم اما همین طور دعوا و رقابت انتخابات ادامه می‌یابد.

رئیس جمهور با اشاره به روند فیزیکی انتخابات گفت: روزی که آراء اعلام شد پایان انتخابات است ، دیگر نباید تبلیغات علیه یکدیگر داشته باشیم، آنها مربوط به دوره انتخابات و قابل قبول است که یکدیگر را نقد کنیم، اما اشکال ما این است که پایان انتخابات را اعلام نمی‌کنیم، در حالی که باید با یکدیگر کار کنیم.

وی تصریح کرد: اگر برخی فکر می‌کنند که دولت به تنهایی می‌تواند همه مشکلات نظام و کشور را حل کند امکان‌پذیر نیست؛ باید مجلس، صدا و سیما و قوای دیگر در کنار دولت قرار بگیرند. دشمن برای نابودی نظام تلاش می‌کند نه برای نابودی دولت و همه باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دشمنان تحریف ایجاد می‌کنند اما ما نباید آنها را دنبال کنیم، خاطرنشان کرد: اشکال از تحریم آمریکا است، اما آن را نمی‌بینند و می‌گویند اشکال از دولت است. باید شرایط و علت تحریم و همچنین شرایط و اقدامات مثبت و منفی را به‌خوبی ببینیم. ما قادر هستیم با همه سختی‌هایی که وجود دارد، تحریم را بشکنیم به شرط اینکه اول تحریف را بشکنیم، اگر تحریف را نشکنیم سخنان ناروا گفته شود، ذهن مردم مشغول و شادابی آنها گرفته شود مردم را مایوس کنیم، موفق نخواهیم شد.

وی ادامه داد: اما اگر تحریم‌ها را بشکنیم و واقعیت‌ها را زیر خنجر تحریف کنیم، نمی‌توانیم با تحریم بجنگیم. با تحریم جنگیدن سخت است. البته هرجا هم که بتوانیم از لحاظ سیاسی تحریم‌ها را بشکنیم اقدام می‌کنیم، چرا که تحریم ظلم و شمشیر دشمن است تا جایی که بتوانیم شمشیر آن را می‌شکنیم و باید تا جایی که ممکن است یکدیگر را یاری می‌کنیم.

رئیس دولت با اشاره به تصمیم‌گیری هفته آینده مجلس درباره وزیر صمت که اکنون سرپرست این وزارتخانه است، گفت: سرپرست وزارت صمت می‌گویند ۹۰ میلیون دلار از کالاهایی که وارد می‌کردیم را در داخل تولید کرده‌ایم و این جای افتخار دارد. وقتی می‌گوید ۴۳۲ بنگاهی که در این ۵ ماه خوابیده بوده را راه‌اندازی کرده‌اند، علیرغم تحریم‌ها و فشار جای افتخار دارد و نشان می‌دهد ما رو به جلو حرکت می‌کنیم.

روحانی با اشاره به جلسه سران سه قوه و تصمیم‌گیری در مورد مسائل مهم، گفت: این گفته که مجلس بناست دولت را به زمین بزند، غلط است ما در جلسات چنین چیزی نمی‌بینیم. مجلس و قوه قضاییه کاملاً حس می‌کنند که ما در چه شرایطی هستیم و تلاش می‌کنند ما را یاری کنند.

روحانی اظهار کرد: ما اولین تحریم را در صد روز شکست دادیم پس دولت چنین قدرتی دارد که طی یکسال باقی مانده بسیاری از طرح‌ها را اجرا کند، من شک ندارم مردم در این ۳۶۵ روز به شرط حیات خواهند دید طرح‌های بسیار زیادی در بخش‌های مختلف افتتاح خواهد شد که نمونه آن افتتاح طرح‌های پنجشنبه‌هاست.

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم با کمک یکدیگر دشمن را وادار کنیم که پی ببرد به این که نمی‌تواند از راه تحریم ما را به زانو دربیاورد و ناچار است با منطق حق و‌ حقیقت را بپذیرد که به نظر من آن روز، روز طولانی نیست، صبر و مقاومت ما را به آن پیروزی خواهد رساند.

ریاست جمهوری گفت: از دوستان بورسی نیز تشکر می‌کنم که در هفته‌ها و روزهای گذشته عرضه‌های اولیه‌شان بسیار مهم است که در حال اجراست؛ از همه وزرا درخواست می‌کنم عرضه‌های اولیه را انجام دهند.

وی افزود: در هفته‌ای که گذشت، در یک عرضه ۶۲۰ میلیارد و در عرضه‌ای دیگر ۷۶۳ میلیارد سهام عرضه شد و بازهم این کار انجام می‌گیرد و ان‌شاالله شاهد یک تحول بسیار خوب در مسائل اقتصادی خواهیم بود.

روحانی اضافه کرد: ان‌شاالله با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ماه محرم را پشت سر بگذاریم و روزهای عاشورا را پاس بداریم و مفتخر باشیم که از عزاداران امام حسین(ع) بوده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز