خبرگزاری کار ایران

مهمانپرست در گفت‌وگو با ایلنا:

تهران و ریاض باید ظرفیت‌هایشان را در کنار یکدیگر قرار دهند/ اختلاف‌افکنی بین کشورهای قدرتمند خواست دشمنان منطقه است

asdasd
کد خبر : ۹۴۹۷۸۸

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه چرایی راهبردی نشدن روابط ایران با همسایگانش را بررسی و به تحلیل آثار بهبود روابط ایران و عربستان پرداخت.

«رامین مهمانپرست» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ارتباط ایران با همسایگانش اظهار داشت: مبنای سیاست خارجه هر کشوری توسعه روابط و همکاری‌ها با کشورهای همسایه است که اولویت‌های اصلی نیز محسوب می‌شود؛ به عبارتی توسعه کشورهای همسایه می‎تواند موجب رونق ایران شود و امنیت کشورهای همسایه هم می‌تواند امنیت ما را تامین کند و همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند منافع همه کشورها در منطقه را به دنبال داشته باشد.

وی یادآور شد: یکی از اصول ثابت سیاست خارجی ما از ابتدای انقلاب اسلامی توسعه روابط با همسایگان بود. «وحدت جهان اسلام» که شعار حضرت امام به کشورهایی مسلمان و نیز وحدت شیعه و سنی همیشه یکی از محورهای اساسی بوده است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی تصریح کرد: در شرایطی که مقام‌های آمریکایی تلاش می‌کنند با خروج از برجام و عهدشکنی‌هایی که داشته و رفتار غیرمنطقی و غیرقانونی که در عرصه‌های بین‌المللی از خودشان نشان داده‌اند و فکر کردند که با فشار حداکثری می‌توانند شرایط اقتصادی و معیشتی مردم را سخت‌تر کنند، حتماً باید از مزیت خودمان در منطقه بهره ببریم. 

وی ادامه داد: ایران به لحاظ جغرافیایی موقعیت بسیار ویژه‌ای دارد؛ با ۱۵ کشور مرزهای خاکی و آبی دارد. کشوری که چنین وضعیتی دارد، حتماً می‌تواند با توسعه روابط دوستانه و همکاری‌های تعریف شده با همسایگانش اثرهای تحریم را به حداقل برساند و راه‌های رشد روابط تجاری و همکاری‌های دو جانبه و بعد از آن، همکاری‌های منطقه‌ای را به خوبی تعریف کند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجه درباره غفلت ایران از همسایگانش و توجه نداشتن به داشتن روابط راهبردی با آنها و معطوف شدن توجه‌اش به ارتباط با قدرت‌های بزرگ گفت: نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد، تصوری است که بعضی از مسئولان کشور ما در رابطه با حل مشکلات هسته‌ای داشتند و فکر می‌کردند اگر بتوانیم به توافقی دسترسی پیدا کنیم که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در این توافق باشند و محدودیت‌هایی که علیه کشور ما ایجاد کرد‌ه‌اند و ادعاهای خلاف واقعی که همیشه به ما نسبت داده‌اند، برطرف شود، زمینه رشد، توسعه و سرمایه‌گذاری برای کشور فراهم می‌شود؛ به همین دلیل بیش از آن چیزی که می‌باید برای برجام و توافق هسته‌ای نسبت به آمریکا و کشورهای اروپایی که در این توافقنامه حضور داشتند، وقت گذاشتیم.

وی اضافه کرد: می‌بایست روابطمان را با همه کشورها از جمله همسایگان به شکل درست توسعه و همکاری‌ها را افزایش دهیم. توجه و وقت زیادی به مشکلاتی که با غرب داشتیم، اختصاص دادیم. برخی احساس می‌کردند که می‌توانند مشکلات را برطرف و موانع را رفع کنند و پس از اینکه مشکل با این قدرت‌ها به حداقل رسید کشورهای دیگر خودشان برای همکاری با ما پیشقدم می‌شوند.

مهمانپرست با تاکید بر اینکه باید در مورد این تحلیل دقت بیشتری به عمل می‌آمد و باید به این نکته توجه می‌کردیم که اگر از موضع اقتدار بتوانیم وارد مذاکره شویم آن وقت نتیجه مذاکره بیشتر قابل تضمین و تداوم است، بیان داشت:  یکی از شاخصه‌های اقتدار، تبدیل توانایی دفاعی ما در منطقه به عنوان یک قدرت است که می‌توانیم امنیت منطقه را تضمین کنیم و همسایگانمان در آسایش بیشتری به سر ببرند. همانطور که در مقابله با داعش نشان دادیم که امنیت کشورهای همسایه برای ما اهمیت بالایی دارد و سعی کردیم سایه شرورانه داعش را از سر آنها کم کنیم.

وی اضافه کرد: می‌توانستیم در زمینه‌های اقتصادی و توسعه، همکاری‌های دوجانبه داشته باشیم. اگر پیشرفت قابل توجهی می‌کردیم آن وقت اقتدار منطقه‌ای ما بیشتر تکمیل می‌شد و شاید برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی نیز پشتوانه بالاتری برای ما می‌شد.

این کارشناس روابط خارجه درباره رابطه ایران و عربستان و تلاش‌هایی که برای میانجیگری بین این دو کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: ایران توسعه روابط دوستانه با کشورهای همسایه و منطقه را جزو اولویت‌های سیاست خارجی خود می‌داند؛ هر کشوری در منطقه از یک قدرتی برخوردار است آن قدرت باید در کنار همکاری‌های جمعی و منطقه‌ای به یک انرژی و ظرفیت بالاتر تبدیل شود که همه کشورهای منطقه از آن منتفع شوند.

وی ادامه داد: ایران و عربستان از قدرت‌های بزرگ منطقه هستند و از منابع بزرگ انرژی برخوردارند به طوریکه برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ظرفیت‌های بسیار بالایی دارند. راه درست این است که ما همیشه بهترین روابط را با هم داشته باشیم. متاسفانه دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای و منفعت‌طلبی که در منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس داشته و دارند، سیاست‌های برخی کشورهای منطقه را نیز تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد.

این دیپلمات ایرانی تاکید کرد: ما باید بدانیم که می‌بایست از همه توانمان برای توسعه و پیشرفت منطقه استفاده کنیم و کشورهای همسایه ما باید بدانند که یک ایران قدرتمند برای آنها منافع بسیار بالاتری دارد تا ایرانی که تحت فشار قرار گیرد. از سویی برای ما نیز عربستان قدرتمند که در کنار ایران و در کنار دیگر کشورهای منطقه در یک حرکت جمعی و همکاری همه جانبه وارد صحنه شودحتماً با استقبال بیشتری روبرو خواهد شد.

وی افزود: ایران و عربستان دو کشور مهم جهان اسلام هستند و باید ظرفیت‌هایشان را در کنار یکدیگر بگذارند و سیاست‌های مستقلی برای منافع ملی خودشان و کشورهای منطقه داشته باشند و اجازه ندهند قدرت‌های بیرون از منطقه به نفع منافع خودشان، تاثیری روی روابط ما داشته باشند و به تنش و اختلاف‌های بین کشورهای اسلامی منطقه دامن بزند. قطعاً هرگونه اختلاف‌افکنی بین کشورهای قدرتمند منطقه خواسته کسانی را تامین می‌کند که منافع هیچ کدام از کشورهای منطقه را دنبال نمی‌کنند و به دنبال دخالت و کسب منافع خودشان هستند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه درباره آثار و نتایج بهبود روابط ایران و عربستان تاکید داشت: ما باید منطقه خاورمیانه و خلیج فارس را با همه ظرفیت‌هایی که دارد تبدیل به یکی از پیشرفته‌ترین و امن‌ترین مناطق دنیا کنیم.

وی ادامه داد: بحث خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای شعاری بود که ما همیشه از آن دفاع کرده‌ایم اما رژیم صهیونیستی تنها تهدیدی در منطقه است که از سلاح هسته‌ای برخوردار است و باید حتماً این تهدید را جدی گرفت و او را تحت فشار قرار داد تا سلاح هسته‌ای را از از منطقه دور کند. اگر کشورهای منطقه بتوانند همکاری جمعی در بخش‌های مختلف از جمله مسائل امنیتی، اقتصادی، مباحث مربوط به معضلات اجتماعی در چارچوب تعریف شده با همکاری همه دستور کار قرار دهند، قطعاً منطقه‌ای توسعه یافته و پیشرفته خواهیم داشت.

مهمانپرست درباره آثار روابط دو کشور خاطرنشان کرد: در اینصورت مشکلات اقتصادی کشورهای منطقه کاهش جدی پیدا می‌کند‌، بیکاری و  تورم در کشورهایی که دچار مشکلات مختلف هستند، به شدت کاهش پیدا می‌کند و با کمک یکدیگر می‌توان این منطقه را به یکی از جذابترین مناطق دنیا به لحاظ اقتصادی و سرمایه‌گذاری و نیز به لحاظ امنیتی که در آن حاکم است، تبدیل کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز