خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس‌جمهور:

مسئله آب مسئله امروز و فردای ایران است/ نمی‌توان به سادگی از کنار مشکلات زاینده رود عبور کرد

asdasd
کد خبر : ۹۴۶۶۱۵

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه مساله آب یکی از اصلی ترین چالش‌های پیش روی کشور است گفت: مساله آب مساله امروز و فردای ایران است و باید با همکاری، مفاهمه و برنامه ریزی همه دستگاه‌ها برای ساماندهی آن تلاش کنیم.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در جلسه کارگروه احیای رودخانه زاینده رود با بیان اینکه امروز مساله آب به گفتمان همه مردم و مسئولین تبدیل شده است، تصریح کرد: مواجهه با چالش کم آبی در کشور با راهکارهای عادی امکان‌پذیر نیست. در این دولت در سال ۹۶ به منظور مدیریت مصارف آب در سه بخش کشاورزی، صنعت و شرب کارگروه سازگاری با کم آبی تشکیل شد و سیاستگذاری های آن در برخی استانها در حال اجراست و باید با جدیت دنبال شود.

جهانگیری با اشاره به نحوه شکل گیری ستاد احیای دریاچه ارومیه برای جلوگیری از مرگ این دریاچه به عنوان یکی از اصلی ترین شعارهای رییس جمهور، اظهار داشت: خوشبختانه با تشکیل کارگروه دانشگاهی، تهیه طرح جامع و اجرای پروژه های مرتبط، امروز به نتایج و دستاوردهای مطلوبی در احیای این دریاچه رسیده ایم و نتیجه کار رضایتبخش بوده است.

وی به نقشه راه ارائه شده از سوی وزارت نیرو برای مدیریت حوضه آبریز زاینده رود اشاره وخاطرنشان کرد: زاینده رود یکی از اصلی ترین کانون های تمدن ایران بوده است و در این حوضه از سر شاخه ها تا تالاب گاوخونی، در طول تاریخ تمدن بزرگی شکل گرفته و همواره جمعیت فراوانی در این منطقه زندگی کرده اند. بنا براین نمی توان به سادگی از کنار آنچه بر زاینده رود می‌گذرد عبور کرد.

وی ضمن قدردانی از وزیر نیرو که نقشه راه مدیریت حوضه آبریز زاینده رود را با همکاری سایر دستگاه‌ها تهیه کرده است، گفت: در این طرح ضمن شناخت کافی از حوضه، مسائل مرتبط با نحوه اجرا و نظارت نیز تهیه شده است و می تواند به عنوان مبنای عمل همه دستگاهها قرار گیرد.

جهانگیری گفت: این طرح می تواند مبنای وفاق ملی باشد و باید همه ذینفعان حوضه آبریز رودخانه زاینده رود در آن مشارکت داشته باشند. قطعا مردم انقلابی و مومن و آگاه اصفهان و استان‌های همجوار با مشارکت خود می توانند به حل مشکلات در این زمینه کمک کنند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: باید با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی طرح‌های مرتبط با الگوی کشت در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری اجرا شود که نه تنها زندگی مردم آسیب نبیند بلکه درآمد آنها نیز افزایش یابد.

جهانگیری با بیان اینکه موفقیت در اجرای این نقشه راه می‌تواند تجربه گرانسنگی پیش روی مدیران کشور برای نجات سایر حوضه‌های آبریز کشور قرار دهد، گفت: اگر لازم باشد می‌تواند در برنامه هفتم توسعه کشور به عنوان یکی از محورهای اصلی، جهت گیری‌های مرتبط با آب را در آن گنجانده شود.

در ابتدای جلسه وزیر نیرو گزارشی از علل اصلی وضعیت ناپایدار حوضه زاینده رود و آسیب شناسی های انجام شده در خصوص این رودخانه ارائه کرد و به تشریح نقشه راه مدیریت حوضه آبریز زاینده رود پرداخت.

در این نشست که رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری نیز حضور داشتند، پیرامون ساز و کارهای اجرای نقشه راه مدیریت حوضه آبریز زاینده رود بحث و تبادل نظر شد.

در این جلسه همچنین پس از بحث و بررسی، کلیات نقشه راه مدیریت حوضه آبریز زاینده رود به تصویب رسید و مقرر شد دستگاه‌های مرتبط ظرف دو هفته نظرات و دیدگاه‌های اصلاحی خود را به وزارت نیرو ارائه دهند تا برای تصویب نهایی به جلسه شورای عالی آب ارائه شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز