خبرگزاری کار ایران

سعید محمد:

قرارگاه خاتم الانبیاء آماده ساخت بیمارستان در هر نقطه‌ای از کشور است/ روزانه ۵۳ هزار عدد ماسک تولید می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۴۶۵۳۷

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با تاکید بر این که قرارگاه آمادگی ساخت بیمارستان در هر نقطه کشور را دارد ،گفت: قرار است که این قرارگاه ۱۹ هزار تخت بیمارستانی را با دانشگاه‌های علوم پزشکی احداث کند.

به گزارش ایلنا، سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء روز سه شنبه در نشست خبری درباره اقدامات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای احداث بیمارستان، اظهار کرد: با توجه به این که وضعیت تعداد تخت‌های بیمارستانی در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حوزه ساخت بیمارستان‌ها توافقنامه‌ای را با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا رساند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ادامه داد: نرم جهانی به ازای هر هزار نفر ۳.۱ تخت بیمارستانی است اما در کشور ما به ازای هر هزار نفر ۱.۶ تخت بیمارستانی وجود دارد  که عملا نسبت به متوسط جهانی کمتر از نصف است این در حالی است که در کشورهای پیشرفته مثل ژاپن به ازای هر هزار نفر ۱۳ تخت بیمارستانی وجود دارد.

محمد یادآور شد: در ایران هم در استان‌های مختلف این عدد متفاوت است و عدم توازن در استان‌ها وجود دارد. شاید بتوان گفت از لحاظ درمانی یک بی‌عدالتی در سطح استانها دیده می شود. وزارت بهداشت برای ترمیم این وضعیت قرارداد و تفاهمی را با قرارگاه امضا کرد که براساس آن قرار شده است که قرارگاه ۱۹ هزار تخت بیمارستانی را همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی احداث کند.

وی گفت: از این ۱۹ هزار تخت تا امروز ۷۲۰۰ تخت بیمارستانی تبدیل به قرارداد شده که یک هزار و ۵۰ تخت بیمارستانی تکمیل و تحویل شده است و حدود ۶۲۰۰ تخت بیمارستانی در حال احداث و اجرا است.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا اضافه کرد: با توجه به این که دانشگاه‌های علوم پزشکی از منابع مالی محدودی برخوردار هستند، تفاهم کردیم بخشی از این نقدینگی در قالب تهاتر ملک و بخش دیگر هم به صورت نقدی پرداخت شود.

محمد با بیان این که ‌هزینه‌های احداث بیمارستان دائما رو به افزایش است، گفت: قرارگاه در شهرهای مختلف در حال انجام کار و تکمیل پروژه‌ها است که از مهمترین آنها بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی «پوست رازی» در ضلع شرقی بیمارستان فعلی در خیابان وحدت اسلامی است.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا افزود: همه امکانات، تجهیزات و اتاق‌های عمل بیمارستان تکمیل شده و مدتی هم مورد بهره برداری قرار گرفته است اما به‌شکل رسمی در آینده نزدیک توسط مقام‌های مسوول و وزیر بهداشت و درمان افتتاح می‌شود.

فاز دوم بیمارستان شهدای تجریش تا پایان سال تکمیل می‌شود

محمد ادامه داد: یکی دیگر از بیمارستان‌ها، بیمارستان ۷۵۰ تختخوابی شهدای تجریش تهران است که قرارگاه احداث فاز دوم آن را در دست احداث دارد که پیشرفت ۸۵ درصدی دارد و با توافقاتی که با وزارت بهداشت شده، قرار شده منابع مالی تسریع شود که تا پایان امسال این بیمارستان تکمیل و تحویل شود.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با بیان این که ۷۲۰۰ تختی که قرارگاه در حال احداث دارد، در ۹۰۰ هزار مترمربع بنا ساخته می‌شود، ‌گفت: با توجه به مشکلاتی که در اثر کرونا گریبانگیر کشور شده به دنبال تسریع در احداث بیمارستانها هستیم. اخیرا هم جلساتی با آقای نمکی داشتیم که دستورات لازم را برای سرعت گرفتن ساخت و سازها دادند.

محمد از اعلام‌آمادگی قرارگاه برای ساخت بیمارستانهای سریع النصب به صورت پیش ساخته بتنی و بیمارستان دائم به صورت فلت خبر داد و گفت: این بیمارستانها درجاهایی که دولت زمین را در اختیار قرار گاه بدهد احداث می شود و می‌توان ظرف مدت بسیار کوتاه با هزینه خیلی پایین  این بیمارستانها را که همه مشخصات بیمارستان دائمی را دارد، احداث کرد.

وی با بیان این که قرارگاه آمادگی ساخت بیمارستان درهر نقطه کشور را دارد، گفت: طبق برنامه ریزی قرارگاه بیمارستان‌های ۴۰۰ تختخوابی سریع نصب را در مدت ۲۰ روز می‌توانیم تکمیل و تحویل دهیم البته این پیشنهاد روی میز وزارت بهداشت است که  اگر نیاز شد این کار را انجام می‌دهیم. به لطف خدا فعلا وضعیت به گونه ای نیست که از این پیشنهاد استفاده شود ولی در صورت نیاز، این توانمندی وجود دارد.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا در پاسخ به این سوال که‌ این بیمارستانها به صورت مشارکتی ساخته می‌شود، ‌ گفت: هزینه‌های ساخت بیمارستان‌ها توسط وزارت بهداشت تامین می شود، اما با توجه به این که نقدینگی کم است، بخشی از آن به صورت نقد و بخشی به صورت املاک مازاد دانشگاه‌های علوم پزشکی در اختیار ما قرار می گیرد که قرارگاه با فروش آنها به صورت تهاتر ملکی بیمارستان‌ها را تکمیل می کند.

تجهیز داخل بیمارستان با خود وزارت بهداشت و درمان است

محمد درباره تکمیل تجهیزات داخلی بیمارستان‌ها گفت: ما صرفا خود سازه بیمارستان را تکمیل می‌کنیم یعنی سفت کاری، ‌نازک کاری‌ وتاسیسات که شامل هواسازها، تهویه، ‌سرمایش و گرمایش، ‌آسانسورها است. در واقع به‌شکل فیزیکی بیمارستان را تکمیل می‌کنیم و تجهیز بیمارستان با خود وزارت بهداشت و درمان است.

روزانه ۵۳ هزار عدد ماسک تولید می‌کنیم

محمد درباره تولید اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا اظهار داشت: ما در خیلی از استان‌ها برای اشتغال پایدار محرومان در روستاها کارگاه‌های خیاطی دایر کرده بودیم که همه آن کارگاه‌ها را برای تولید ماسک در اختیار گرفتیم که روزانه ۵۳ هزار ماسک و ۲ هزار کاور محافظتی در این کارگاه‌ها تولید می شود که البته هنوز هم ادامه دارد و تا هر زمان که نیاز باشد این کار توسط قرارگاه پیگیری و انجام خواهد شد.

محمد درباره احداث مسکن طرح ملی هم گفت: در این زمینه اخیرا با وزارت راه و شهرسازی ارتباطی برقرار و از قرارگاه درخواست شد که در این حوزه کمک کند. در حال رایزنی با وزارت راه و شهرسازی هستیم که البته هنوز به جمع بندی نهایی در این زمینه نرسیدیم.

وی اضافه کرد:  قرار است در هر استان مجموعه‌ای به قرارگاه واگذار شود که بعد از قطعیت با وزارت راه و شهرسازی می‌توانیم عدد دقیق آن را اعلام کنیم.

محمد با بیان این که هنوز سهم قرارگاه در احداث مسکن طرح ملی مشخص نشده است، گفت: البته ما احتیاط کردیم که در حوزه‌های کاری مستقیم با مردم مرتبط نشویم چرا که در حوزه ساخت مسکن این که مردم بخواهند وام و تسهیلات دریافت کنند و قسط پرداخت کنند شاید به صلاح نباشد و باید حتما خود وزارت راه و شهرسازی متولی این امر شود و قرارگاه صرفا به عنوان پیمانکار کار را تکمیل کند.

فرمانده قرارگاه خاتم النبیا در خصوص پروژه آبرسانی به مسکن مهر در پردیس و اینکه گفته شده سرعت کار پایین آمده، گفت: تونل انتقال آب لار یکی از پروژه‌هایی است که برای تامین آب شرب شرق تهران و شهرک‌های اطراف تهران برنامه ریزی شده است.

وی افزود: در آنجا دو دستگاه حفر تونل زیرزمینی «TBM» داریم که ارزش هر دستگاه «تی بی ام» تقریبا حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیون دلار است که فعالیت آن بدلیل عدم تامین مالی فعلا متوقف است. در حال پیگیری هستیم که وزارت نیرو بتواند منابع مالی آن را تامین کند تا این پروژه هم سرعت بگیرد.

محمد گفت: البته راه‌کارهایی از ظرفیت‌هایی که در بودجه سال ۹۹ لحاظ شده بود به وزارت نیرو پیشنهاد کردیم و به محض این که منابع مالی آن تامین شود پروژه سرعت می گیرد.

فرمانده قرارگاه خاتم النبیا همچنین درخصوص پروژه کنار گذرجنوبی تهران گفت: این کنارگذر یک آزاد راه بسیار مهم و استراتژیک به طول ۱۶۰ کیلومتر است که از آبیک قزوین ضلع جنوبی استان‌های البرز و تهران عبور کرده و به شهرک چرم‌شهر در آزاد راه قم - گرمسار متصل می‌شود.

وی افزود: این آزاد راه زمان سفر را برای ماشین آلات سبک ۲ ساعت و برای ماشین آلات سنگین یک ساعت و نیم کوتاه می کند و در صرفه جویی در سوخت هم تاثیر زیادی دارد.

 به گفته محمد این پروژه یک پروژه پدافند غیرعامل در استان‌های تهران و البرز برای زمان بحران است که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن اینکه حجم ترافیک عبوری از استان‌های تهران و البرز را به‌شدت کاهش می‌دهد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ادامه داد: این بزرگراه به نام آزادراه غدیر نامگذاری کردیم چرا که عید غدیرهم نزدیک است و برنامه ریزی شده است که تا پایان آبان امسال این پروژه تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد منابع مالی این پروژه توسط قرارگاه خاتم و ۳۰ درصد توسط وزارت راه و شهرسازی تامین شده است،گفت: ارزش این پروژه با نرخ امروز ۳۶۰۰ میلیارد تومان است که نقش بسزایی در حمل و نقل و ترافیک استان‌های تهران و البرز خواهد داشت.

بر اساس اظهارات محمد، این آزادراه ظرف ۵ سال تکمیل شده که رکورد خوبی در احداث آزادراه‌ها در کشور به شمار می‌رود.

محمد درباره آخرین وضعیت پروژه پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه، گفت: یک پروژه پتروپالایشی در آناهیتا تعریف شده است که قرارگاه سازندگی خاتم به عنوان طراح و سازنده این پروژه است. مراحل طراحی طرح در حال انجام است. تخصیص پروژه از وزارت نفت گرفته شده و مقدمات آماده است. 

وی افزود: زمین مورد نیاز این پروژه هم  تامین شده که به محض تکمیل طراحی‌ها، عملیات اجرایی آن آغاز و ظرف یک دوره چهارساله تکمیل خواهد شد.

فرمانده قرارگاه خاتم النبیاء یادآورشد: طوری برنامه ریزی کردیم که این پروژه به صورت فاز به فاز تکمیل شود. با توجه به این که هزینه‌های ساخت این پروژه سنگین است. با احداث هر فاز و به مدارآمدن آن درآمدهایی ایجاد می شود که می‌تواند در تکمیل فازهای بعدی کمک کند.

ادامه دارد ....

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز