خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه رایرسون کانادا:‌

توافق تهران و پکن موجب تغییرات مهمی در صحنه جهانی می‌شود/ این قرارداد، هشدار ایران به واشنگتن و اتحادیه اروپاست/ به نفع همه است که برجام زنده بماند

asdasd
کد خبر : ۹۴۶۴۳۷

استاد دانشگاه رایرسون کانادا توافق ایران و چین را مخالفت جسورانه پکن با آمریکا قلمداد کرد و گفت: توافق تهران و پکن موجب تغییرات مهمی در صحنه جهانی می‌شود اما مسئولان ایران باید مراقب وابستگی بیش از حد به چین باشند.

آرنه کیسلنکو (Arne Kislenko) استاد علوم سیاسی دانشگاه رایرسون کانادا است. وی به صورت تخصصی در حوزه‌های روابط بین‌الملل و سیاست خارجه تحقیق و بررسی کرده است.

توافق ایران و چین موجب تغییرات مهمی در صحنه جهانی می‌شود

این توافق هشداری از سوی ایران خطاب به واشنگتن و اتحادیه اروپا است

آرنه کیسلنکو ابتدا در مورد توافق ایران و چین گفت: این توافقنامه پیامدهای بسیار جدی برای روابط منطقه‌ای و بین المللی دارد. هنوز مشخص نیست که هر یک از طرفین تا چه اندازه قصد دارند این توافق‌نامه را توسعه دهند، اما روی کاغذ این پیشنهادات چند تغییر بسیار مهم در صحنه جهانی را نشان می‌دهد؛ اول و مهم‌تر از همه، من فکر می‌کنم تلاش ایران برای جدا کردن روابط دیپلماتیک خود با بسیاری از کشورهای جهان است. سرمایه‌گذاری از چین، به ویژه در نفت و گاز، می‌تواند به بهبود اقتصاد ایران و در واقع تضعیف تحریم‌های ایالات متحده و غیره کمک کند. اما این امر به توسعه طولانی‌مدت نیاز دارد، بنابراین این توافق یک هشدار برای واشنگتن است. همچنین هشداری برای اتحادیه اروپا است که اگر مواضع غرب تغییر نکند، ایران یک سیاست خارجی طرفدار چین را دنبال خواهد کرد.

توافق با تهران نشانه سیاست جسورانه پکن است

مسئولان ایران باید مراقب وابستگی بیش از حد به چین باشند

چین علاقمند به مخالفت با آمریکا است

وی با اشاره به انتخابات آمریکا و تاثیر آن در عرصه بین‌المللی افزود: امیدوارم بایدن برنده انتخابات شود و در اینصورت ممکن است او دوباره با ایران در بسیاری از موضوعات، به ویژه برجام  ، وارد مذاکره و تعامل شود. و گرچه توافق با چین از بسیاری جهات برای ایران بسیار مثبت است، اما مسئولان تهران باید مراقب وابستگی بیش از حد به چین باشند؛ این توافق برای پکن، نمایشی از سیاست خارجی «جسورانه» آن است.

کیسلنکو یادآور شد: اگرچه «خاورمیانه» هیچگاه از اولویت‌های اصلی چین نبوده است، اما آشکار است که پکن علاقمند به مخالفت و مقابله با  آمریکا و عربستان سعودی در منطقه است. چین همچنین به احتمال زیاد به فکر مقابله با هند است. به نظر می‌رسد هند در جهت‌گیری به طور فزاینده‌ای طرفدار شریک آمریکایی است.

توافق تهران و پکن برای آمریکا خطرناک است

سیاست خارجی ایالات متحده فاقد درک متفکرانه از جهان است

ترامپ هنر دیپلماسی ندارد

وی در ادمه تاکید کرد: این توافق برای ایالات متحده خطرناک است. سیاست خارجی ایالات متحده فاقد هرگونه جهت، انسجام یا درک متفکرانه از جهان است. ترامپ تخصص یا هنر واقعی دیپلماسی را ندارد و تصمیماتی را مبتنی بر ارزیابی شخصی اتخاذ می‌کند،  ترامپ اغلب به طور چشمگیری نادان است.

کیسلنکو در مورد فشار بر ایران گفت: فشار واقعاً یک راهکار برای دیپلماسی نیست؛ فشار معمولاً فقط اوضاع بد را تشدید می‌کند.

تحریم‌ها باعث تشدید ویروس کرونا در ایران شده است

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: درک من این است که ایران با ویروس مشکل زیادی دارد و بدون شک تحریم‌های اقتصادی باعث تشدید آن شده است.

به نفع همه است که برجام زنده بماند

وی با اشاره به سرنوشت برجام تاکید کرد: برجام می‌تواند زنده بماند، به ویژه اگر ایالات متحده به آن برگردد. بایدن می‌تواند آمریکا را به برجام بازگرداند. به نظر می‌رسد روسیه و اتحادیه اروپا نسبت به آن متعهد هستند، گرچه مسئولان ایران به طور مرتب ایالات متحده را به دلیل خروج از برجام محکوم می‌کنند، فکر می‌کنم آنها هم درک می‌کنند که به نفع آنها هم هست که برجام زنده بماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز