خبرگزاری کار ایران

نشست کارشناسی بررسی نتایج سفر نخست وزیر عراق به تهران برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۴۶۸

نشست بررسی نتایج سفر نخست وزیر عراق به تهران و توافقات انجام شده میان دو کشور در این سفر آغاز شد.

به گزارش ایلنا، این نشست با حضور کارشناسان منطقه‌ای در موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور در حال برگزاری است.

کارشناسان در این نشست درباره توافقات انجام شده میان ایران و عراق در زمینه موضوعات اقتصادی، سیاسی و امنیتی به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

دانایی فر: عراق به دنبال تحکیم روابط با ایران است

سفیر پیشین ایران در عراق، گفت: روابط ایران و عراق امری لازم بوده، در واقع هر مسئولی که در عراق به قدرت می‌رسد، بدنبال تقویت و تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

دانایی فر عصر امروز (یکشنبه) در نشست کارشناسی بررسی نتایج سفر نخست وزیر عراق به ایران طی سخنانی در موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور، اظهار داشت: آقای الکاظمی نخست وزیر جدید عراق، ایران را به عنوان یک واقعیت می‌داند که باید روابط خود را به عنوان همسایه غربی ایران، حفظ و تقویت کند.

سفیر پیشین ایران در عراق، در ادامه به دیدار الکاظمی با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: درباره روابط ایران و عراق گفتگو‌هایی انجام شد، درخصوص روابط عراق و آمریکا نیز رهبر معظم انقلاب فرمودند: ما در امور داخلی آمریکا و عراق دخالتی نمی‌کنیم، اما انتظار داریم که دوستان عراقی، آمریکا را بشناسند و بدانند که حضور آمریکا در هر کشوری منشأ ویرانی است.

یک کارشناس: ایران بیشترین کمک‌ها را به مردم عراق می‌دهد

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: جمهوری اسلامی ایران بیشترین کمک‌ها به مردم عراق را انجام می‌دهد.

سید هادی سید افقهی در در نشست بررسی کم وکیف سفر نخست وزیر عراق به ایران و توافقات انجام شده با بیان اینکه برخی سفر الکاظمی را سیاسی و امنیتی تصور کردند افزود:، اما بخش‌های اقتصادی و یا موضوعات گردشگری انعکاس نداشت.

سید افقهی ادامه داد: دیدار‌ها وگفتگوی الکاظمی با مقامات کشور بویژه رهبر معظم انقلاب بسیار حائز اهمیت است به طوری که رهبری در این دیدار به اقای الکاظمی فرمودند برای امریکا مهم نیست چه کسی نخست وزیر عراق است.

وی افزود: شاید الکاظمی تصور می‌کرد تنها نخست وزیری که در عراق درباره او اجماع شد وی بوده است، اما رهبر انقلاب این پیام را دادند که اگر منافع امریکا تامین نشود شما را قربانی می‌کند و شما باید حمایت مردم را داشته باشید.

همچنین در این نشست سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ما با یک عراق رو به ثبات بیشتر در دو دهه اخیر مواجهیم، گفت : یکی از علامت‌های سفر اخیر این بود که آقای الکاظمی که گفته می شد از حمایت ایران برخوردار نیست این سفر‌ این پیام را داد که عراق از حمایت ایران برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه سیادت عراق تا حد زیادی مرهون حمایت‌های جمهوری اسلامی است و اگر جمهوری اسلامی نبود الان همان پل برمر حاکم آمریکایی بر عراق حکومت می‌کرد،گفت: ما سیادت ستیز نیستیم بلکه برخلاف آمریکایی‌ها سیادت‌بخش هستیم و عراق را برادر خودمان می‌دانیم.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه باید در داخل ایران متوجه باشیم که با ادبیاتی می توانیم نشان دهیم که ما پایه گذار سیادت در عراق هستیم، تصریح کرد: ما نه فقط به لحاظ تئوریک و تاریخی خواهان سیادت عراقیم بلکه به لحاظ روشی، تاکتیکی و تکنیکی خواهان سیادت عراقیم.

زارعی ضمن بیان اینکه بحث گروه‌های قانونی و غیرقانونی در عراق مطرح هست، گفت: گروه های قانونی رسمی، دولتی و پاسخگو هستند و گروه های خارج از قانون هم در حوزه امنیتی و سیاسی و... تبلورهایی دارد و دیدگاه ما درمورد گروه‌های عراق از‌ وجدان عمومی عراقی ها تبعیت می‌کند و ما از روابط برادرانه بین همه طیف های عراق و دولت عراق حمایت می‌کنیم.

وی افزود: ما در مورد اقتصادی نه ما مرهون عراق نه آنها مرهون ما هستیم و آنها نیاز به واردات و ما نیاز به صادرات داشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز