خبرگزاری کار ایران

رئیسی در جلسه شورای عالی حفظ حقوق بیت المال:

شعب تخصصی امور زمین در دادگستری‌ها ایجاد شود/ضابطان قضایی مرزبان حریم شهری هستند/ اختصاصی کردن لواسان از سوی یک عده غیرمجاز است

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۲۳۷

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: باید به چارچوب‌های ساخت و ساز احترام گذاشته شود لواسان برای مردم است و ضابطان قضایی مرزبانان حریم‌های شهری هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت السلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی حفظ حقوق بیت المال گفت: مسائل بسیار خوب و ضروری در این جلسه مطرح شد، کارشناسان آسیبها را خوب تدوین کرده بودند و نکات قابل توجهی مطرح شد. 

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: از مردم خوب و بومی لواسان تشکر می‌کنم؛ مردمی که دغدغه دارند و باید گفت که دغدغه‌های‌شان هم حق است.

وی با اشاره به انبوه ساخت و سازها در شهرستان لواسان گفت: آب و هوا و منطقه برای همه مردم است، اختصاصی کردن این منطقه برای یک عده خاص تخلف از قوانین و مقررات است و زیر پا گذاشتن قانون است و اگر کسانی می‌خواهند در هر منطقه خوش آب و هوا حضور پیدا کنند باید به قوانین و مقررات احترام بگذارند.

رئیسی گفت: باید به چارچوب‌های ساخت و ساز احترام گذاشته شود، اینجا برای مردم است ضابطان قضایی مرزبانان حریم‌های شهری هستند. همه ما آمارهای روشنی از تخلفات داریم و در حوزه خود می‌دانیم چه اتفاقاتی افتاده است و چه روندی طی شده که لواسان امروز به این شکل در مقابل ما است. البته لواسان را به عنوان مثال عرض می‌کنم و در همه جای ایران نقاطی مانند لواسان وجود دارد که مردم حق دارند از آن استفاده کنند و بهره ببرند.

رییس دستگاه قضا در ادامه بیان داشت: من از دوره حضور در سازمان بازرسی به یاد دارم که در برخی موارد بخش‌های حقوقی دستگاه‌های دولتی از حق دولت به خوبی دفاع می‌کردند و اجازه نمی‌دادند حق دولت پایمال شود، خب حق دولت، حق ملت است.

وی ادامه داد: همچنین همه بخش‌هایی که می‌توانند در تثبیت حقوقی تلاش کنند باید این کار را انجام دهند، همچنین بروزرسانی نقشه‌ها که باید در 96 انجام می‌شد و تاکنون صورت نگرفته هم باید انجام شده و همه دستگاه‌ها کار خود را به‌روز کنند تا این عقب ماندگی سه ساله را جبران کنند. از سوی دیگر صدور اسناد منابع طبیعی و منابع دولتی باید به سرعت انجام شود، همه اراضی باید سند داشته باشند و این صدور سند می‌تواند کارها را تسریع کند.

رییسی همچنین به اهمیت تبدیل سند عادی به رسمی اشاره و خاطرنشان کرد: بانک جامع اطلاعاتی باید ایجاد شود چرا که می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد، مساله مهم الزام به تنظیم سند رسمی است که الحمدلله در آخرین روزهای مجلس قبل تصویب شد، البته شورای نگهبان اشکلاتی در آن دید که امیدواریم مجلس جدید به سرعت آن را اصلاح و تصویب کند، مساله تنظیم سند رسمی تاثر بسزایی در جلوگیری از تخلفات دارد و ما نیاز داریم که اسناد عادی به رسمی تبدیل شود.

وی ادامه داد: مسئولیت اصلی در این حوزه برعهده جمع ما است و خارج از این جمع نیست، لذا اگر این جمع با همکاری، هماهنگی، اطلاع از قانون و همدلی کار را دنبال کند حتما گام‌های موثری در پیشگیری و برخورد برداشته خواهد شد، ما باید فرصت و فضای تخلف را افراد بگیریم. همچنین نقش مردم، سازمان‌های مردم نهاد، بسیج و جوانان انقلابی و دلسوز در این زمینه بسیار مهم و محوری است.

رییس قوه قضاییه در ادامه اظهار داشت: در همین موضوع لواسان تصور نکنند که برخورد با چند حکمی که صادر شد، تمام می‌شود بلکه پیگیر تمام موضوعات لواسان هستیم و تاکید می‌کنیم که پیگیری ما مقطعی و لحظه‌ای نیست.

وی ادامه داد: همچنین افرادی که در گذشته مسئولیت‌هایی داشتند و در دوره آن‌ها تخلفی صورت گرفته باید نسبت به آن پاسخگو باشند، مثلا در موردی می‌گویند فلان ساختمان در فلان دوره اتفاق افتاده است، همه کسانی که مسئولیت‌هایی دارند باید بدانند که پاسخگویی مقطعی نیست و در هر مقطعی که تخلفات رسیدگی شود، باید پاسخگو باشند.

رییسی گفت: به من پیشنهاد کردند که شعبه تخصصی امور زمین ایجاد شود و من در اینجا اعلام می‌کنم که در همه دادگستری‌های کشور شعب تخصصی در مورد زمین با استفاده از نیروهای صاحب تخصص در این زمینه فعال شود.

 رئیس قوه قضائیه ادامه داد: باید بین وضع موجود با وضع مطلوب مقایسه انجام شود و شرایط را باید به سمتی ببریم که وضعیت مطلوب است. همه مشکلات راهکار دارد و هیچ مشکلی مطرح نشد که راهکار و راه‌حل روشنی نداشته باشد.

وی ضمن درخواست از وزرا و دادستان کشور برای ادامه جلسات شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال، گفت: برخی در جلسه شورا گفتند که تعارض در تصمیم‌گیری‌ها و قوانین و همچنین در تصمیمات در مراجع قضایی مختلف مانند دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور داریم؛ این موضوع در این جلسات مورد بررسی قرار گیرد و اگر لازم است در جای قانون اصلاح و دستورالعمل‌ها صریح و شفاف شود این کار انجام گیرد. این جلسه را نیز سه ماه آینده برگزار کنیم و ببینیم که راهکارهایی که ارائه شده به نتیجه رسید یا نه و اگر نرسیده است دلیل آن مشخص شود. دبیرخانه به صورت فعال این موضوع را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ هزار حکمی که ماده ۱۰۰ و بخش‌های دیگر در استان‌های مختلف صادر کرده‎اند، باید بررسی و یک واکاوی سریع انجام گیرد؛ تکلیف آنها مشخص و نسبت به احکام صادر شده و چگونگی اجرای آنها بررسی صورت گیرد، تاکید کرد: اگر قانونی وجود دارد، باید بدون تبعیض اجرا شود، آنچه که مردم را آزرده می‌کند این است که قانون بدون تبعیض اجرا نمی‌شود. دهداران، بخشداران و شهرداران حق ندارند در کاری که با آنها مربوط نمی‌شود، مجوز صادر کنند. وقتی موضوع به صورت قانون انجام و وزارت کشور به دهیاران، شهرداران ابلاغ می‌کند در صورتی که کسی تخلف کرد باید با آن برخورد قانونی می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: "کمیسیون ماده ۱۰۰" نباید به عنوان منبعی برای کسب درآمد شهرداری‌ها و رفع مشکلات مالی آنها تلقی شود به طوری که هر کسی خلافی می‌کند، می‌گوید پولش را می‌دهم. یکی از مواردی که باید در مجلس پیگیری و اصلاح شود، این ماده است. به طور مثال در جایی همه خانه‌ها سه طبقه هستند اما دیگری ۵ طبقه ساخته است و بعد می‌گویند که پول آن را پرداخت کرده‌ام، پس یعنی با پرداخت پول می‌توان تخلف کرد؟ نباید اینگونه باشد و این ماده ۱۰۰ نباید محلی برای درآمد شهرداری‌ها تلقی شود. وزارت کشور و شورای عالی استان‌ها باید این موضوع را پیگیری کنند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: شوراهای شهر کارهای خوبی کردند اما تخلفات جدی هم در آنها صورت گرفته است که اشکال ساختاری و نه رفتاری در آن وجود دارد. در بسیاری از شهرها با شوراهای شهر برخورد شده است، چرا؟ اگر ساختارها اصلاح شود، دیگر این اتفاق نمی‌افتد؛ وقتی زمینه و بستر برای تخلف فراهم است، اتفاق می‌افتد. 

وی افزود: حاضر به برخورد با شوراهای شهر نیستیم اما وقتی تخلف صورت می‌گیرد باید با آنها برخورد شود، باید به شکلی ساختار این نهاد تغییر پیدا کند که بسترها برای لرزش و تخلف از بین رود؛ وظیفه ماست که به تخلفات رسیدگی کنیم اما از این خوشحال نمی‌شویم.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه تمرکززدایی بسیار حرف متینی است اما به شرطی که ساختار آن منضبط باشد و به جای اینکه وزارتخانه تصمیم گیرد، یک شهر تصمیم‌گیر باشد اما با یک انضباطی تصمیم‌گیری انجام شود، اظهار داشت: عقل و شرع و هر کسی که به آن مراجعه شود، می‌گوید باید پیشگیری کرد تا پیش از اینکه با تخلف برخورد کرد، آیا می‌شود بعد از اینکه چندین طبقه در بستر رودخانه ساخته شد با آن برخورد شود؟ نباید اجازه داد که نطفه تخلف منعقد شود، این به معنای این است که مسئولان در زمان لازم پیگیری و هشدار لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها و بنیادهای مسکن باید مراقب باشند که شاهد ساختمان‌هایی که با تخلف ساخته می‌شوند، نباشیم. باید قوانینی باشد که ساختمانی که با تخلف ساخته شده است، آب و برق و گاز دریافت نکند؛ این از مواردی است که باید از طریق مجلس در اصلاح آن تلاش کنیم.

رئیسی اظهار داشت: تخلف برای همه بد است، اما برای سازمان‌های اداری بدتر؛ رعایت قانون خوب است اما برای سازمان‌های اداری خوب‌تر؛ وقتی جایی پای تخلف باز شده است، می‌بینیم که با ثروت و قدرت اداره ارتباط دارد. سازمان‌ها در آنجا شروع به ساخت و ساز کردند و حتی جاهای مقدس تخلف کرد‌اند. وقتی محیط زیست آسیب می‌بیند و تخلفی انجام می‌شود، نباید انجام شود هر چند که مسجد و جای مقدسی باشد، نباید صورت گیرد. سازمان‌هایی که تعاونی‌ها هم شاملش می‌شوند نیز همانطور که مردم عادی حق ندارند تخلف کنند، آنها نیز  حق تخلف ندارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز