خبرگزاری کار ایران

علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا:

تعرض به هواپیمای مسافربری اقدامی تجاوزکارانه است/ مراجع قضایی بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به این مسأله را دارند/ پدافند سوریه هوشیاری به خرج داد

asdasd
کد خبر : ۹۴۴۹۱۴

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: طبق مقررات سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) چون هواپیمای ماهان مسافربری بوده است، باید پرواز خود را در امنیت کامل انجام می‌داد و مراجع قضایی بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به اقدام متجاوزانه آمریکا را دارند.

سید محمود علیزاده طباطبایی، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اقدام آمریکا در تعرض به هواپیمای مسافربری ماهان، اظهار کرد: هواپیمای ماهان با مجوز قانونی وارد حریم هوایی کشوری شده است و طبق مقررات سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) چون این هواپیما مسافربری بوده باید پرواز خود را در امنیت کامل انجام می‌داد.

وی افزود: من اطلاع ندارم هواپیماهای آمریکایی اصلا مجوز تردد در آسمان سوریه را داشته‌ یا خیر؛ اما در مجموع هواپیمای مسافربری از مصونیت کامل برخوردار است و این کار نقض امنیت هوانوردی بوده است.

این عضو کانون وکلای دادگستری مرکز بیان کرد: هدف از انجام این اقدام مشخص نیست اما یک هدف می‌تواند شیطنت‌آمیز باشد و آن اینکه هواپیماهای شکاری آمریکایی کنار این هواپیما قرار گرفتند که پدافند سوریه را فریب دهند و پدافند سوریه به اشتباه هواپیمای ماهان را مورد اصابت قرار دهد که خوشبختانه با هوشیاری پدافند سوریه این اتفاق نیافتد اما عمل دولت آمریکا یک عمل تجاوزکارانه بوده است و مسئولیت این اقدام برعهده آمریکاست و مراجع قضایی بین‌المللی هم صلاحیت رسیدگی به این مسأله را دارند.

وی اضافه کرد: ایران می‌تواند به مراجع قضایی بین‌المللی علیه آمریکا شکایت کند چون تجاوزی صورت گرفته و به مسافران آسیب وارد شده و امنیت پرواز به خطر افتاده است، بنابراین قطعاً ایران باید از این عمل تجاوزکارانه به مراجع قضایی بین‌المللی شکایت کند.

به گزارش ایلنا، پنجشنبه در مسیر پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان از تهران به مقصد بیروت در آسمان کشور سوریه دو جنگنده آمریکایی مزاحم این هواپیمای مسافربری شدند و خلبان ناچار به کاهش ناگهانی ارتفاع شد و همین موضوع موجب زخمی شدن تعدادی از مسافران شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز